Inloggen
MANTO - ID 3957

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5428403
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 winches, 5 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 880
Date Laid Down: 1939-01-05
Launch Date: 1939-03-29
Delivery Date: 1939-07-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 570
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Nr. 4193 Type (275x480)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 389.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 159.00 Net tonnage
Deadweight: 562.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47444 Cubic Feet
Bale: 45762 Cubic Feet
 
Length 2: 54.79 Meters Registered
Beam: 9.11 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.49 Meters Depth, moulded
Draught: 3.18 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 13-02-1963
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 5930 Z AMST 1963

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-01 MANTO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. West-Indische Scheepvaart Maatschappij, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Curaçao / Netherlands Antilles
Callsign: PJCU

Date/Name Ship 1963-02-07 MANTO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFST

Date/Name Ship 1963-06-27 NISSOS MYKONOS
Manager: Fotis C. Georgopoulos & Alexandros N. Athanassiades, Piraeus, Greece
Eigenaar: Fotis C. Georgopoulos & Alexandros N. Athanassiades, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZN

Date/Name Ship 1965-03-00 SOTIRIOS L
Manager: Ion S Livas & Dimitios Argyreas, Piraeus, Greece
Eigenaar: Ion S Livas & Dimitios Argyreas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWZN
Additional info: Call sign 1974: SV3781

Date/Name Ship 1976-00-00 BOUBOULINA
Manager: Aristos Kaisis, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Aristos Kaisis, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4QL

Date/Name Ship 1977-00-00 BOUBOULINA
Manager: Brandaris Shipping Company Ltd, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Brandaris Shipping Company Ltd, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4QL

Ship Events Data

1938-07-14: De Maasbode 14-07-1938: Scheepsbouw. De beide voor de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam bij Boele's Scheepswerven & Machinefabriek te Bolnes in aanbouw zijnde motorschepen, elk met een laadvermogen van 1650 ton, zullen met de namen Doros en Notos in de vaart komen. De vier motorschepen voor de kustvaart, elk met een laadvermogen van 583 ton, voor de K. N. S. M. bij de werf van Gebr. Pot te Bolnes in aanbouw, zullen gedoopt worden in Draco, Flevo, Karpo en Manto.
1939-01-00: RN 06-01-1939: Van een der hellingen van de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes is gistermiddag met goed gevolg te water gelaten het zeemotor-vrachtschip FLEVO, in aanbouw voor de K.N.S.M. te Amsterdam. De doopplechtigheid werd verricht door mej. L. Rotgans. De hoofdafmetingen van het schip zijn: 57.52 x 9.06 x 5.18 meter. Het wordt uitgerust met een Stork motorinstallatie van 570 p.k. Op de vrijgekomen helling is de kiel gelegd voor het laatste schip van de serie van vier in opdracht ontvangen schepen voor de K.N.S.M. Dit schip zal de naam MANTO dragen.
1939-07-01: De Tijd 02-07-1939: Amsterdam, 1 Juli. Het bij Gebr. Pot te Bolnes, voor de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam gebouwde m.s. „MANTO" heeft heden op de Noordzee proefgevaren en werd door de reederij overgenomen. De „Manto" is een zusterschip van de bij dezelfde werf gebouwde ms. „FLevo", „Draco" en „Karpo" en eveneens voorzien van een 570 P.K. Stork Dieselmotor, waarmede een snelheid van ca. 9 3/4 mijlen bereikt wordt.
1940-00-00: Was tijdens WO II niet in bezet gebied.
1963-02-13: Op 13-02-1963 als MANTO, zijnde een stalen motorschip, groot 1102,17 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 06-06-1939 no. 5994, liggende te Amsterdam, door C. van Oossanen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5930 Z AMST 1963 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het brughuis, 7,80 m. uit hekplaat, 2,50 m. uit lengteas, 1.62 m. uit dek.
1978-01-05: Final Fate:
Tijdens een reis in ballast van Limassol naar Tripoli (Syrië) op een rots gestoten en gezonken op 90 mijl van Benghazi in pos. 32.46. N. – 21.18. O.

Afbeeldingen


Omschrijving: Manto 1939
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Manto 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Manto 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nissos Mykonos 1939 (ex Manto)
Gemaakt door: Ideler, J.A.

Omschrijving: als SOTIRIOS L
Onderwerp: Havenopname