Inloggen
MANTA - ID 3956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5219711
Nat. Official Number: 2623 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 166
Launch Date: 1951-05-30
Delivery Date: 1951-08-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 269
Eng. additional info: MAK Nr. 15126 Type (290x420)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 366.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 486.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22344 Cubic Feet
Bale: 20444 Cubic Feet
 
Length 1: 45.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.62 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.23 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.62 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-08-08 MANTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dorreman’s Scheepvaartbedrijf C.V. (Pieter Leendert Dorreman), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFTN

Date/Name Ship 1963-08-01 MANTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Leendert Dorreman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFTN

Date/Name Ship 1965-05-25 MANTA
Manager: W.G. Morey & Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: W.G. Morey & Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GQXE

Date/Name Ship 1974-00-00 MANTA
Manager: E.F. Mcguinnes, Wateringbury, Great Britain
Eigenaar: E.F. Mcguinnes, Wateringbury, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GQXE

Date/Name Ship 1979-00-00 URANOS III
Manager: Unknown, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Unknown, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2879

Date/Name Ship 1982-00-00 MACEDONIA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2879

Ship Events Data

1951-05-12: Het schip in aanbouw wordt op 12-05-1951 bij het Kadaster teboekgesteld als MANTA van Comm. Venn. Dorremans Scheepvaartbedrijf C.V. te Groningen. Voltooid 01-08-1951.
1951-05-18: Als "MANTA" (bouwno. 166), zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Wirdum, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, definitief van brandmerk 2623 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.75 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1951-05-30: NvhN 30-05-1951: Tewaterlating Manta. Vanmiddag werd van de werf van de fa. A. Apol te Wirdum te watergelaten de coaster Manta, gebouwd voor rekening van P. C. Dorremans Scheepvaartbedrijf CV. te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte 45.50 meter, lengte l.l. 42 m., breedte 7.18 m., holte 3.10 m. De Manta is 470 ton D.W. groot en uitgerust met een 360 pk motor. een stalen mast, met twee laadbomen, laadlieren en ankerwinch. Het schip is gebouwd onder klasse Bureau Veritas voor onbeperkte vaart en Scheepvaartvaartinspectie. De Manta is van Raised Quarterdektype. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van 400 ton D.W. voor rekening de heer J. Pronk te Groningen.
1951-08-09: NvhN 09-08-1951: Proefvaart MANTA. Gistermiddag werd op de Eems een proef tocht gehouden met het nieuwgebouwde motorschip Manta, groot 450 ton d.w., afmetingen 45.62 meter lang, 7.23 meter breed en 3.10 meter hol. De Manta werd voor rekening van de rederij P. L. Dorreman Scheepvaart Bedrijf C.V. te Groningen gebouwd bij de Scheepswerf Apol te Wirdum, onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas. Het schip heeft één mast, waarbij de benodigde lieren en dekmotoren, terwijl de hoofdmotor 360 p.k. is en het vaartuig een snelheid gaf van mijl. De Manta is van het raised quarterdecktype, modern gebouwd en uitgerust en zal van Delfzijl naar Emden vertrekken om op de eerste reis cokes te laden voor Zweden.
1963-06-05: Datum gebeurtenis: 5 juni 1963
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Manta bij Sjaellands tijdens reis van Frederikssund naar Gravesend.
Het weer was goed, helder zicht, noordoostelijke wind kracht 4. De snelheid was 10 mijl. Stuurman K. nam te 15.50 uur de wacht over van kapitein v.d.B. Toen de kapitein tegen 18.00 uur weer op de brug kwam schatte hij de afstand tot Sjaellands Rev op ongeveer één mijl. Om 18.02 was Sjaellands Rev dwars en te 18.05 uur liep de Manta aan de grond. Er werd direct volle kracht achteruit gegeven maar het schip kwam niet los. De voorpiek bleek water te maken. Te 18.35 uur kwam de Manta na een poosje volle kracht achter uit slaan weer vlot.

Oordeel van de Raad is dat stuurman K. onvoldoende zorg voor de navigatie heeft betracht en daardoor medeschuldig is aan de stranding en straft hem door het uitspreken van een berisping.
Kapitein v.d.B. wordt een gebrek aan navigatiebeleid en grote zorgeloosheid verweten. De Raad acht het zeer afkeurenswaardig dat de kapitein na aankomst in de bestemmingshaven Gravesend ter inspectie van het schip geen deskundige heeft geraadpleegd. De Raad straft kapitein v.d.B. door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van vier maanden.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 29 januari 1965
1967-00-00: Gestrand bij Arklow. Vlotgebracht.
1982-11-07: Final Fate:
Werd met machineschade door de Duitse sleepboot 'Pacific' naar de rede van Southend gesleept en op 14 november de haven binnengebracht. Ze was onderweg van Lissabon naar Kiel. Op 16 september door de eigenaren geabandonneerd vanwege de hoge kosten van de reparatie en het havengeld en aan de haven- autoriteiten gelaten. In januari 1984 door de Admiralty Marshal aan slopers verkocht. 27 februari gesleept naar Rochester en op 3 maart begonnen met sloop door Romamet Ltd., te Rochester.

Afbeeldingen


Omschrijving: MANTA vlak voor tewaterlating
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Willemsen, A.
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MANTA tewaterlating
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MANTA proefvaart en overdracht
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MANTA proefvaart en overdracht
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MANTA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: MANTA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: MANTA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MANTA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MANTA
Collectie: -
Vervaardiger: Cranfield, Malcolm
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MANTA gestrand bij Arklow in 1967.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: URANOS III
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: URANOS III 17 mei 1978
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: URANOS III
Collectie: -
Vervaardiger: PWR
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MACEDONIA op Southend pier
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade