Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
MANGKAI - ID 3951
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1915
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Steamship
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Full scantling
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
Flensburger Schiffbau-Gesellschaft m.b.H. & Co K.G.
, Flensburg, Germany
Werfnummer:
342
Launch Date:
1915-00-00
Delivery Date:
1915-05-18
Technical Data
Engine Manufacturer:
Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft A.G.
, Flensburg, Germany
Motor Type:
Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders:
4
Power:
3800
Power Unit:
IHP (IPK)
Eng. additional info:
26 3/4, 38 5/8, 56 3/4 & 82 5/8-59
Speed in knots:
11.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
8298.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
5123.00 Net tonnage
Deadweight:
12377.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain:
705000 Cubic Feet
Bale:
644000 Cubic Feet
Length 1:
477.90 Feet (British) ***Unknown***
Beam:
62.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth:
32.70 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data
Date/Name Ship
1915-05-18
KRONENFELS
Manager:
Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G.
, Bremen, Germany
Eigenaar:
Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G.
, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Bremen / Germany
Date/Name Ship
1919-00-00
KRONENFELS
Manager:
J. Chambers & Co.
, London, Great Britain
Eigenaar:
The Shipping Controller
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1920-11-00
ST. LAWRENCE RIVER
Manager:
McLelland & Co.
, London, Great Britain
Eigenaar:
McLelland & Co.
, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag:
London / Great Britain
Date/Name Ship
1922-00-00
SCHEER
Manager:
A.G. Hugo Stinnes für Seeschiff & Überseehandel
, Hamburg, Germany
Eigenaar:
A.G. Hugo Stinnes für Seeschiff & Überseehandel
, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hamburg / Germany
Date/Name Ship
1926-11-26
SCHEER
Manager:
Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G.
, Hamburg, Germany
Eigenaar:
Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G.
, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag:
Hamburg / Germany
Date/Name Ship
1940-05-10
MANGKAI
Manager:
Firma Wm Ruys & Zonen
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart
, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batavia / Netherlands East Indies
Additional info:
Beheer Rotterdamsche Lloyd
Ship Events Data
1918-05-18:
Op 18 mei 1915 opgeleverd en wegens de oorlogsomstandigheden opgelegd. Op 25 maart 1919 als herstelbetaling in de Firth of Forth aan Groot Brittannië uitgeleverd.
De ST. LAWRENCE RIVER werd in het najaar van 1921 verkocht aan F.van Eberhardt & co. Ltd. te London, die haar nog in 1921 doorverkocht aan Hugo Stinnes, waarna verdoopt in 1922.
De SCHEER werd wegens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 te Makassar opgelegd. Daar op 10 mei 1940 door de Nederlands Indische regering in beslag genomen, onder Nederlandse vlag gebracht en verdoopt.
1941-03-16:
Final Fate:
Het vrachtschip ss. MANGKAI (1915) van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Gourock naar Hampton Roads, onder kapitein K.K. Brunner, wordt op de Atlantische Oceaan door de Duitse kruiser 'Scharnhorst' met geschutsvuur tot zinken gebracht. Hierbij komen 36 opvarenden om het leven. De overlevenden kunnen door de 'Scharnhorst' aan boord worden genomen en op 22 maart 1941 in Brest aan land worden gezet. Vervolgens zullen zij als krijgsgevangen naar het Milag-Nord kamp in Duitsland worden overgebracht. De 'Mangkai' werd op 10 mei 1940 in Makassar als het Duitse stoomschip 'Scheer' in beslag genomen.
De MANGKAI voer, op reis van Gourock naar Hampton Roads, aanvankelijk in convooi doch dit convooi werd ontbonden en zij voer alleen op volle kracht naar de Amerikaanse kust. Op 16 maart 1941 om 0.45 uur des nachts verscheen aan bakboord een groot Duits oorlogsschip, dat later bleek de Scharnhorst te zijn. Dit slagschip opende om 1.10 uur het vuur op de MANGKAI die spoedig stuurloos was en in brand geraakte. De Scharnhorst bleef doorschieten zodat op het schip als tijdens het verlaten van de MANGKAI 36 van de opvarenden het leven verloren. De overigen werden opgenomen door de Scharnhorst, de MANGKAI zonk in positie 43˚25’NB en 43˚05’WL en was verloren, zij voer op haar laatste reis in ballast.
Afbeeldingen
Omschrijving:
SCHEER
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
SCHEER
Collectie:
-
Vervaardiger:
Duncan, Alex
Onderwerp:
Havenopname
Terug naar het overzicht