Inloggen
MANGKAI - ID 3951


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Flensburger Schiffbau-Gesellschaft m.b.H. & Co K.G., Flensburg, Germany
Werfnummer: 342
Launch Date: 1915-00-00
Delivery Date: 1915-05-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft A.G., Flensburg, Germany
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 3800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 26 3/4, 38 5/8, 56 3/4 & 82 5/8-59
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8298.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5123.00 Net tonnage
Deadweight: 12377.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 705000 Cubic Feet
Bale: 644000 Cubic Feet
 
Length 1: 477.90 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 62.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 32.70 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-05-18 KRONENFELS
Manager: Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft 'Hansa' A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1919-00-00 KRONENFELS
Manager: J. Chambers & Co., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1920-11-00 ST. LAWRENCE RIVER
Manager: McLelland & Co., London, Great Britain
Eigenaar: McLelland & Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1922-00-00 SCHEER
Manager: A.G. Hugo Stinnes für Seeschiff & Überseehandel, Hamburg, Germany
Eigenaar: A.G. Hugo Stinnes für Seeschiff & Überseehandel, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1926-11-26 SCHEER
Manager: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1940-05-10 MANGKAI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: Beheer Rotterdamsche Lloyd

Ship Events Data

1918-05-18: Op 18 mei 1915 opgeleverd en wegens de oorlogsomstandigheden opgelegd. Op 25 maart 1919 als herstelbetaling in de Firth of Forth aan Groot Brittannië uitgeleverd.
De ST. LAWRENCE RIVER werd in het najaar van 1921 verkocht aan F.van Eberhardt & co. Ltd. te London, die haar nog in 1921 doorverkocht aan Hugo Stinnes, waarna verdoopt in 1922.
De SCHEER werd wegens het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in september 1939 te Makassar opgelegd. Daar op 10 mei 1940 door de Nederlands Indische regering in beslag genomen, onder Nederlandse vlag gebracht en verdoopt.
1941-03-16: Final Fate:
Het vrachtschip ss. MANGKAI (1915) van de Rotterdamsche Lloyd, op weg van Gourock naar Hampton Roads, onder kapitein K.K. Brunner, wordt op de Atlantische Oceaan door de Duitse kruiser 'Scharnhorst' met geschutsvuur tot zinken gebracht. Hierbij komen 36 opvarenden om het leven. De overlevenden kunnen door de 'Scharnhorst' aan boord worden genomen en op 22 maart 1941 in Brest aan land worden gezet. Vervolgens zullen zij als krijgsgevangen naar het Milag-Nord kamp in Duitsland worden overgebracht. De 'Mangkai' werd op 10 mei 1940 in Makassar als het Duitse stoomschip 'Scheer' in beslag genomen.

De MANGKAI voer, op reis van Gourock naar Hampton Roads, aanvankelijk in convooi doch dit convooi werd ontbonden en zij voer alleen op volle kracht naar de Amerikaanse kust. Op 16 maart 1941 om 0.45 uur des nachts verscheen aan bakboord een groot Duits oorlogsschip, dat later bleek de Scharnhorst te zijn. Dit slagschip opende om 1.10 uur het vuur op de MANGKAI die spoedig stuurloos was en in brand geraakte. De Scharnhorst bleef doorschieten zodat op het schip als tijdens het verlaten van de MANGKAI 36 van de opvarenden het leven verloren. De overigen werden opgenomen door de Scharnhorst, de MANGKAI zonk in positie 43˚25’NB en 43˚05’WL en was verloren, zij voer op haar laatste reis in ballast.