Familiegegevens en opleiding
Jan Willems Klijn werd geboren te West-Terschelling op 29 juni 1862 als zoon van Willem Iemkes Klijn en Elisabeth Douwes Zeijlemaker.
Hij trouwde op 31 januari 1884 met Grietje Rijnders Rab, geboren in West-Terschelling als dochter van Reinder Pieters Rab, gezagvoerder, en Cornelia Jans de Boer. Zij overleed te IJmuiden op 08 mei 1928 en werd aldaar begraven
Jan Klijn overleed op 13 februari 1926 (IJmuiden?)
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Klijn als gezagvoerder gedurende:
* 1899 en later van het stalen schroefstoomschip “Malang”, gebouwd in 1897 te Newcastle, 3650 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens
Tjebbe werd geboren op 18.06.1860 te Schiermonnikoog als z.v. Haaike Tjebbes Bakker (zeeman) (ID 425) en Johanna Maria Zeilinga.
Tjebbe (34) (zeeman) trouwde op 20.02.1895 te Den Helder met Martha Alida Visser (32) – geb. ca. 1863 te Schiermonnikoog – d.v. Gerrit Eltjes Visser en Margaretha Haaikes Zeilinga.
Tjebbe overleed op 31.12.1933 te ’s-Gravenhage (73).
Kinderen
- Haaike
- Margaretha
- Johanna Maria
Opleiding
onbekend
Kwam op 07.08.1888 in dienst bij de Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd.
De schepen van de kapitein
*?? 1900 – 19.. van het s.s. SENIOR – geb. in ??
* 1908 – 19.. van het s.s. MALANG – geb. in
* 19.. – 19. van het s.s. VLIELAND – geb. in 1900 ????
* 19.. – 19.. van het s.s. ARDJOENO – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s.RINDJANI – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s. GOENTOER – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s. SINDORO – geb. in 18
* 1916 – 1920 van het s.s. INSULINDE – geb. in 18
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd
Zie verslag van de RvdS 1915 – Nr. 30 – Stoten tegen kade van ss GOENTOER op 19.01.1915.
HNv.d.Dag v.N.I. 090820
Kapitein T. Bakker, de gezagvoerder van het ss. INSULINDE, dat zaterdag jl. te Priok binnenliep, bracht zijn schip voor de laatste maal naar Java. Straks, begin september, gaat het stoomschip weer naar hat vaderland en maakt kapt. Bakker zijn laatste reis in dienst van zijn Maatschappij. Sedert 1888 in dienst bij de Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd, heeft hij, geleidelijk van 4e stuurman opklimmend tot kapitein, zo’n onafzienbare rij van personen naar en van Indië overgebracht, dat men veilig zeggen kan: Iedereen kent kapt. Bakker. De aard van de positie van de gezagvoerders op de verschillende Nederlandsche mailboten brengt mee dat zij vanzelf publieke personen worden, over wie men praat, omtrent wier faits et gestesalgemene belangstelling bestaat. En daarom mag het a.s. heengaan ook van deze even sympathieke als eenvoudige zeeman niet onopgemerkt blijven. Kapt. Bakker heeft een lang en eervol zeemansleven achter zich.
Geboren in 1860, trok hij op 14-jarigen leeftijd met zijn vader, die kapitein was op het driemast-zeilschip STAATSRAAD VAN EWIJCK, naar zee. Met verschillende zeilschepen heeft hij nog vijf reizen gemaakt. En dat niet alleen naar Indië; ook andere routes dan die van en naar de tropen heeft hij bevaren. Gelijk gezegd, trad de heer Bakker in 1888 bij de firma Ruys in dienst en wel op de 7e augustus van dat jaar. Dus op dezelfde datum waarop hij met zijn INSULINDE voor de laatste maal te Priok aankwam! Hij was achtereenvolgens gezagvoerder op de ARDJOENO, RINDJANI, GOENTOER, SINDORO en INSULINDE, op welk laatste schip hij in 1916 wijlen kapt. Bagchus opvolgde.
Kapitein Bakker heeft steeds gelukkig gevaren. Type van de Hollandse zeeman als hij is, kenmerkt zijn beleid zich door voorzichtigheid en stipte accuratesse.
Hij voer steeds onder het motto: „Zeker is zeker", en de passagier, die het voorrecht had op kapt. Bakker's schip te worden overgebracht, wist dat de koers van het vaartuig bewaakt werd door een man, wiens zeemans-kwaliteiten boven bedenking verheven en met zijn groot piichts- en verantwoordelijkheidsbesef in volkomen harmonie waren.
Indië brengt kapt. Bakker dank voor wat hij voor zijn deel als kapitein ter koopvaardij toebracht aan de welvaart van deze gewesten en het onderhouden van een goede en geregelde verbinding tussen Indië en het moederland.
Als hij straks zijn schip voor de laatste maal de Nieuwe Waterweg binnen stuurt, wacht hem een wèl verdiende rust, een otium cum dignitate, waarvan hij in de kring van zijn familie nog lange, gelukkige jaren moge genieten!