Inloggen
MAJORI - ID 3935


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5217892
Nat. Official Number: 1697 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 148
Delivery Date: 1935-07-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type 10 5/8-14 1/2
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 196.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 116.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13067 Cubic Feet
Bale: 12400 Cubic Feet
 
Length 1: 36.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught: 2.49 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1957
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 280 Pk Alpha Type 405-24VO (240x400) 10 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1935-07-19 MAJORI
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Harm Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFTC

Date/Name Ship 1939-00-00 MAJORI
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFTC

Date/Name Ship 1954-06-29 MAJORI
Manager: Erling Apeland M.Fl., Haugesund, Norway
Eigenaar: Partrederi Majori, Haugesund, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Haugesund / Norway
Callsign: LIMZ
Additional info: Aankoopbedrag NOK 235.000,--

Date/Name Ship 1956-01-00 MAJORI
Manager: Arne Kvale, Strandvik, Norway
Eigenaar: Arne Kvale, Strandvik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Strandvik / Norway
Callsign: LIMZ
Additional info: Aankoopbedrag NOK 330.000,--

Date/Name Ship 1961-09-00 MAJORI
Manager: Alf O. Sund Partrederi, Kopervik, Norway
Eigenaar: Alf O. Sund Partrederi, Kopervik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kopervik / Norway
Callsign: LIMZ

Date/Name Ship 1965-00-00 MAJORI
Manager: Bjorn Nilsen Partrederi, Kopervik, Norway
Eigenaar: Bjorn Nilsen Partrederi, Kopervik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kopervik / Norway
Callsign: LIMZ

Date/Name Ship 1980-09-00 MAJORI
Manager: Bjørn & Peder J. Nilsen Partrederi, Visnes pa Karmoy, Norway
Eigenaar: Bjørn & Peder J. Nilsen Partrederi, Visnes pa Karmoy, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Visnes pa Karmoy / Norway
Callsign: LIMZ

Date/Name Ship 1983-09-00 MAJORI
Manager: Bjørnar Nymo, Bodø, Norway
Eigenaar: Bjørnar Nymo, Bodø, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bodø / Norway
Callsign: LIMZ

Ship Events Data

1935-07-20: Op 20-07-1935 als MAJORI, zijnde een motorvrachtschip, metende 555.67 m3, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, ten vezoeke va Harm Smid, scheepskapitein tee Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1697 Z GRON 1935 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1935-07-24: NvhN 25-07-1935: Proefvaart „MAJORI”. Gisteren vond op de Eems de proefvaart plaats van het motorschip "Majori", gebouwd bij de N. V. Noord Ned. Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. H. Smid te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, voor de groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 35.65 M., breedte over alles 6.45 M. en holte in de zijde 2.65 M. Het schip is groot netto 116 Reg. ton en bruto 196 Reg. ton, terwijl het D.W. 250 ton bedraagt. Voor de voortstuwing is in het vaartuig een twee-tact Diesel motor opgesteld met een vermogen van 150—160 P.K. Behalve deze hoofdmotor is in de motorkamer nog een Lister Diesel motor van 5 P.K. als hulpmotor opgesteld voor het aandrijven van de lens-ballastpomp, de compressor en de dynamo. De electrische installatie, ingebouwd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand, omvat alle hutten, de motorkamer, de ruimverlichting en de navigatielichten. De dynamo kan zoowel door den huipmotor als door den hoofdmotor worden gedreven, terwijl de accumiulatoren, die geheel automatisch worden geladen, voor die verlichting zorgen, wanneer beide motoren stilstaan. Op het mastdek is een motordeklier geplaatst, die voorzien is van een Benz Diesel motor van 6—7 P.K. Deze motor kan tevens bij het snelheffen der ankers worden gebezigd. Het schip is voorzien van een stroomlijn-ballansroer en het behaalde een snelheid van 8 1/2 mijl. Na de proefvaart werd het zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1940-05-00: Overgenomen door de Netherlands' Shipping & Trading Committee, Londen, Freight Express Ltd managers, later R. & D. Jones Ltd, Liverpool. 1 Juni 1945 weer terug aan Harm Smid.
1952-05-29: Het Vrije Volk 29-05-1952. Coaster dreef met slagzij op Noordzee. De coaster „MAJORI” afkomstig uit Groningen en met een lading hout op weg van Halfzand (Zweden) naar Rotterdam, is Woensdagavond met slagzij over stuurboord de haven van Den Helder binnengesleept. De Helderse kotter H. d. 8 B. van schipper J. Post trof het schip, dat met machineschade op de Noordzee ronddreef aan en sleepte het naar de veilige haven. De naam „Majori" blijkt voor schepen eenlongeluksnaam te zijn. Dit voorjaar namelijk vond een Panamees, vrachtschip, dat dezelfde naam droeg, zijn einde op de gronden voor Hoek van Holland.
1992-09-00: Opgegeven door de eigenaar. In augustus 1993 te Tomma (Noorw.) bij de sloperswerf opgelegd. Lloyd's rapporteert in 1999: to be broken up.


Afbeeldingen


Omschrijving: Majori 1935
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Majori 1935 - Akte 23-07-1935.
Gemaakt door: Unknown