Inloggen
MAJORCA - ID 3934

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5217880
Nat. Official Number: 3509 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 212
Launch Date: 1957-04-18
Delivery Date: 1957-07-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Type 6 ED Nr. 10260 (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 284.00 Net tonnage
Deadweight: 690.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32680 Cubic Feet
Bale: 30660 Cubic Feet
 
Length 1: 51.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.85 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-04-02 MAJORCA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rente Koopmans, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFSW

Date/Name Ship 1976-05-05 MAJORCA
Manager: GenChart V.o.F., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kornelis, Pieter, Pouwel Adriaan en Cornelis Drent, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFSW

Date/Name Ship 1976-06-04 MAJORCA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kornelis, Pieter, Pouwel Adriaan en Cornelis Drent & Kamp's Scheepvaart & Handel Maatschappij B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFSW

Date/Name Ship 1979-06-28 MAJORCA
Manager: Friendship Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Friendship Naviera S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1981-00-00 MAJORCA
Manager: Shenandoah Transport & Trading Company Ltd, Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Shenandoah Transport & Trading Company Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIQS

Ship Events Data

1957-04-06: Op 06-04-1957 als MAJORCA, (bouwno. 212 N.V. Gebr. Coops te Hoogezand), zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3509 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.50 m. uit de hekplaat, 0.25 m. uit de lengteas, 1.37 m. uit dek.
1957-04-18: NvhN 18-04-1957: Tewaterlating m.s. Majorca. Bij de N.V. Scheepswerf Gebroeders Coops te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Majorca, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer R. Koopmans te Delfzijl. De Majorca, bouwnummer 212, is van het gladdektype en meet 690 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 395 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer een hulpmotor van 40 p.k. en een hulpmotor van 20 p.k. zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie voor de Onbeperkte Vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het motorschip Majorca, dat zal worden gebouwd voor rekening van de heer K. Veenma te Groningen. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 395 p.k. motor.
1957-07-19: NvhN 19-07-1957: Proefvaart Majorca. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Majorca, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand voor rekening van de heer R. Koopmans te Delfzijl. De Majorca is van het gladdektype meet 690 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 51.93 m. lengte tussen de loodlijnen 47.68 m. breedte 8.40 m. en holte 3.65 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt 3.29 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 PK motor waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. De ruiminhoud bedraagt 33680 cft grainspace en 30660 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1962-09-25: 25-09-1962: Vertrokken van Granville (in ballast) naar Teignmouth, 26-09-1962 om 03.55 uur gestrand op de rots Black Stone ten noordoosten van Start Point. Op eigen kracht vlot gekomen en arriveerde 06.45 uur te Teignmouth. Ter plaatse voorlopige gerepareerd aan de voorsteven. (opm. bij de foto “ The New Quay Inn ": de plaats waar de MAJORCA is gefotografeerd in het verlengde van de Pub was meer een strandje dan een scheepshelling, maar wel een curieuze plek.) Toestemming verkregen om naar Rotterdam (in ballast) te varen, waarbij de MAJORCA aan de werf Vuyk te Capelle is drooggezet en op 1 oktober en definitief is gerepareerd. Oorzaak stranding; te wijten aan het onvoldoende rekening houden met westelijke stromingen, in combinatie met een slordige navigatie. Er stond alleen een koerslijn van 337° in de kaart zonder positie met het overgeven van de wacht om middernacht.
1982-09-18: Final Fate:
Op weg van Terneuzen naar Teignmouth met een lading kunstmest ten gevolge van het gaan schuiven van de lading gezonken in pos. 50.19.48.N. - 02.58.W., 20 mijl van Berry Head. Vergaan vroegere Nederlandse coaster nog onbekend. 18-09-1982: Door nog onbekende oorzaak is vorige week de onder Ierse vlag varende coaster MAJORCA voor de zuidwestkust van Engeland gezonken. De vijf bemanningsleden, onder wie drie Nederlanders, zijn door een helikopter van de Engelse marine gered. De voormalige Nederlandse coaster 500 ton was met een lading kunstmest van Nederland op weg naar Teignmouth in Engeland. Niet ver van de haven van bestemming meldde de bemanning dat de lading was gaan schuiven. Later werden lichtkogels afgeschoten, waarop de Britse redders in aktie kwamen. Ten tijde van het vergaan van de MAJORCA was het zicht goed, de zee kalm en er stond er nauwelijks wind. De coaster stond geregistreerd in Dublin en was eigendom van een op de Bermuda gevestigde rederij. Het schip liep in 1957 van stapel bij Gebr. Coops N.V. in Hoogezand. De MAJORCA heeft jaren onder Nederlandse vlag gevaren. In 1979 werd het schip naar Panama verkocht. Later kwam het onder Ierse vlag. Positie 50.19.48 Noord 02.58 West 20 mijl van Bery Head.

Afbeeldingen


Omschrijving: MAJORCA tewaterlating
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: MAJORCA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MAJORCA bij de Scheepswerf Vuyk, Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: MAJORCA op 01-06-1970
Gemaakt door: FotoFlite
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MAJORCA opgelegd in de Groeve NZ bij Scheepswerf Appingedam; winter 1979.
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: MAJORCA
Gemaakt door: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: MAJORCA op het uithangbord van de pub "The New Quay Inn" in Teignmouth in 04-2012. (zie events 25-09-1962)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)