Inloggen
MADZY - ID 3900

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5216795
Nat. Official Number: 2657 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 242
Launch Date: 1951-06-30
Delivery Date: 1951-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15007 Type MV423 (290x420)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 300.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 179.00 Net tonnage
Deadweight: 385.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19600 Cubic Feet
Bale: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 43.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.65 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1965-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1965 nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil - 280 PK - Alpha Type (230x400) 11 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1951-08-29 MADZY
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Kustvaartmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: V.o.F. E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedijf (Lourens Vuursteen en Petrus Wagenborg), Mr. Pieter Frederik Jacobus en Ir. Piet de Kok
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFSP

Date/Name Ship 1959-10-03 MADZY
Manager: K.P. Lorentsson, Donsö, Sweden
Eigenaar: K.P. Lorentsson, Donsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Donsö / Sweden
Callsign: SHUJ
Additional info: SEK 385.000,--

Date/Name Ship 1965-03-00 ESTELLE
Manager: I. Wikström P/R, Astol, Sweden
Eigenaar: I. Wikström P/R, Astol, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Astol / Sweden
Callsign: SHUJ

Date/Name Ship 1981-11-00 ESTELLE
Manager: Lars Ake Zellen, Landskrona, Sweden
Eigenaar: Lars Ake Zellen, Landskrona, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Landskrona / Sweden
Callsign: SHUJ
Additional info: SEK. 400.000,--

Date/Name Ship 1985-02-00 ESTELLLE
Manager: Kan Hakan Nyberg, Gäffle, Sweden
Eigenaar: Kan Hakan Nyberg, Gäffle, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gäffle / Sweden
Callsign: SHUJ
Additional info: SEK 320.000,--

Date/Name Ship 1985-09-00 RIGMOR
Manager: Bengt-Olof Lennart Sandinge, Lysekil, Sweden
Eigenaar: Bengt-Olof Lennart Sandinge, Lysekil, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Lysekil / Sweden
Callsign: SHUJ
Additional info: SEK 100.000,--

Date/Name Ship 1986-00-00 RIGMOR
Manager: Ulf Tomas Klasson, Lysekil, Sweden
Eigenaar: Ulf Tomas Klasson, Lysekil, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Lysekil / Sweden
Callsign: SHUJ

Date/Name Ship 1987-00-00 RIGMOR
Manager: Utramarine Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Utramarine Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Additional info: SEK 150.000,--

Date/Name Ship 1988-10-00 VITA NOVA
Manager: Vita Nova Shipping Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Vita Nova Shipping Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta

Ship Events Data

1951-00-00: De schepen van de N.K.M. (N.V. Nederlandse Kustvaartmaatschappij, gev. te Delfzijl) hadden onder de tweede witte band in de schoorsteen geen zwarte maar een rose kleur.
1951-08-30: Op 30-08-1951 als "MADZY", zijnde een stalen motorschip, metende 848.71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8525 d.d. 27-08-1951, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2657 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.30 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit de lengteas en 1.65 m. boven dek.
1959-10-06: NvhN 06-10-1959: Madzy naar Zweden verkocht.
Het motorkustvaartuig Madzy is door de Nederlandse Kustvaartmaatschappij N.V. te Delfzijl verkocht aan een combinatie van rederijen te Donsö bjj Gothenburg in Zweden. De nieuwe eigenaars zullen het schip voorlopig onder dezelfde naam in de vaart houden. De Madzy behoort tot het gladdektype en werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Niestern & Co. te Delfzijl. Het schip meet plm. 385 ton draagvermogen en is voorzien van een 240 pk. motor.
1986-06-00: In 06.1986 als RIGMOR voor Sek 115.000,-- aan Steinar Henriksen, Fredrikshald, Noorwegen, maar doorverkocht aan Ulf Tomas Klasson Lysekil, Zweden voor Nok 300.000,-- Niet in Noorwegen geregisteerd gestaan.
1988-10-00: In 10.1988 VITA NOVA van Vita Nova Shipping Ltd., Valletta, Malta en op 19.10.1988. uit Svendborg vertrokken naar de Caribic.
1996-05-00: 05-1996 Lloyd's: Delete flag / Port of Registry / Call sign.
2001-01-00: Staat sinds 01.2001 in Equasis als "Dead". LR laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: MADZY
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MADZY
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: MADZY
Gemaakt door: FotoFlite
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MADZY
Gemaakt door: Foto Rouw, Alblasserdam

Omschrijving: ESTELLE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ESTELLE
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

NvhN 051157
Raad voor de Scheepvaart - Stranding MADZY - Stuurman berispt.
De Raad voor de Scheepvaart heeft de 29-jarige stuurman D. H. W. uit Groningen gestraft met het uitspreken van een berisping wegens het medeschuldig zijn aan de stranding van het motorschip MADZY op 12 november van het vorig jaar in de Kalmarsund. Het schip, dat toebehoort aan de N.V. Nederlandse Kustvaart Maatschappij, was op weg van Vlaardingen naar Oxelosund. Na het aan de grond stoten maakte alleen de voorpiek van de MADZY water. Het schip, dat niet was blijven vastzitten kon later, nadat de kapitein een onderzoek had laten instellen, de reis voortzetten. De Raad keurt het in zijn uitspraak niet af, dat de kapitein van de MADZY besliste om, toen het weer minder gunstig was, zijn route te nemen door de Kalmarsund, vooral nu hij dit nauwe moeilijke vaarwater bij daglicht zou passeren. De stuurman had echter voor het bereiken van de prik van Norra Hossmogrund moeten stoppen en de kapitein roepen. De stuurman heeft pas de machine gestopt toen hij volgens de gis aan de grond moest zitten. Hij had tijdig koers moeten veranderen of de machine stoppen. De stuurman is hierin nalatig geweest. De Raad acht de schuld van de kapitein niet zodanig, dat hij daarvoor moet worden gecorrigeerd. 

Goed zeemanschap redt levens
DELFZIJL
Menig leven wordt gered door goed zeemanschap. Ook aan boord van de in 1951 bij Gebroeders Niestern & Co te Delfzijl gebouwde 385 ton grote coaster Madzy van de Nederlandse Kustvaart Maatschappij Delfzijl, een participatie van Wagenborg en mr. Pieter F.J. de Kok te Aerdenhout. Daar ontstonden in 1952 en 1953 tot twee keer toe levensbedreigende situaties. De toenmalige kapitein Egbert L. Vuursteen, later directeur bij Wagenborg, bracht ze door goed zeemansschap tot een goed eind. Eind 1952 publiceerde de Engelse pers het navolgend bericht: 'Onderweg van Nyk.obing naar Engeland raakte een van de matrozen van de coaster tijdens een hevige storm levensgevaarlijk gewond. Samen met de kapitein bevond hij zich op de brug toen hij door een enorme golf plotseling ten val kwam, waardoor zowel de slagader als de zenuwen in zijn linkerarm compleet werden doorgesneden. Hoewel kapitein Vuursteen een verband aanlègde, verloor de man zoveel bloed dat doorvaren naar Engeland geen optie was. Met gevaar voor zowel de levens van de overige bemanningsleden, hernzelf en het schip, keerde Vuursteen het schip en voer terug naar Thybomn. Via Skagen Radio vroeg hij assisentie van een arts en een loods. Nadat beide heren met een helikopter aan boord waren gezet, zette het schip koers naar Lemvig. Een gereedstaande ambulance bracht de zwaar gewonde matroos vervolgens naar een ziekenhuis. De behandelende artsen vertelden hier dat het slachtoffer juist op tijd in het ziekenhuis was aangekomen. Als de kapitein niet had besloten terug te keren, had het een leven gekost.
''Zuver mazzel'
Slechts enkele maanden voor z'n overlijden in 1998 vertelde Vuursteen het onderstaande verhaal, dat zich tijdens de februaristorm van 1953 afspeelde op de Humber. 'We konden de Humber niet binnenkomen. Ik zei tegen de bemanning: ik zet het schip op het strand en als het laagwater is kurmen we er met de ladder af. De verzekering moet maar zien dat ze 't schip erweer afkrijgt. We gingen recht op de vuurtoren van Spurnpilot af. Dichtbij de vuurtoren gekomen zagen we het  licht in het water schijnen. Met het sterke licht van de vuurtoren begon de vuurtorenwachter ons te seinen. We zijn nog een beetje bakboord uitgegaan en vervolgens zo langs de vuurtoren boven over het strand heengekomen. We hadden geen idee dat het water zoveel hoger was. Ik zag de vuurtorenwachter zwaaien. De weersberichten van destijds waren niet te vergelijken met die van tegenwoordig. Een beste zooi zuiver geluk maakte dat we heelhuids zijn binnengekomen. Waren we buiten blijven liggen met die lege schuit dan waren we gegarandeerd ondersteboven gegaan. Zuver mazzel.' (HZ)