Inloggen
MADO II - ID 3897


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5411814
Nat. Official Number: 3032 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Worst & Dutmer, Meppel, Drenthe, Netherlands
Werfnummer: 105
Launch Date: 1953-06-27
Delivery Date: 1953-09-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 295
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 1464980/85 Type RV6M536 (270x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 362.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 168.00 Net tonnage
Deadweight: 470.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22750 Cubic Feet
Bale: 21500 Cubic Feet
 
Length 1: 43.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.47 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-09-14 MADO II
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij ms 'Mado II', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFSI

Date/Name Ship 1957-08-16 MADO II
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Douwe Stienstra & N.V. Worst en Dutmer Scheepswerven N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFSI
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1961-04-27 MADO II
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFSI

Date/Name Ship 1963-05-30 INSULANER
Manager: August Lührs, Norderney, German Federal Republic
Eigenaar: August Lührs, Norderney, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Norderney / German Federal Republic
Callsign: DCPN

Date/Name Ship 1965-00-00 ILSE B
Manager: Joh. Bliemeister, Norderney, German Federal Republic
Eigenaar: Joh. Bliemeister, Norderney, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Norderney / German Federal Republic
Callsign: DCPN

Date/Name Ship 1973-02-00 TOLMI
Manager: E. Digalakis, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Digalakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXLC

Date/Name Ship 1977-00-00 TOLMI
Manager: Charalambos Koussis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Charalambos Koussis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3863

Date/Name Ship 1981-00-00 TOLMI
Manager: Tepelini Shipping Co., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Tepelini Shipping Co., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQRZ

Date/Name Ship 1989-00-00 VOYAGER IV
Manager: Unknown, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Unknown, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates

Ship Events Data

1952-12-04: NvhN 04-12-1952: Nieuwe coaster voor rederij Stienstra. De heer D. Stienstra te Groningen, reder van het m.s. Mado. heeft de Scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel opdracht gegeven voor de bouw van een kustvaartuig, groot 450 ton d.w.. van het raised-quarterdektype. Het schip zal worden uitgerust niet een 300 P.K. motor.
1953-06-27: Op 27-06-1953 tewater gelaten als MADO.
1953-06-29: NvhN 29-06-1953: Bij de Scheepswerf Worst en Dutmer te Meppel werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Mado. dat wordt gebouwd voor rekening van de heer D Stienstra te Groningen. De Mado is van het raisedquarterdecktype. meet 475 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 43.60 m„ lengte, tussen de loodlijnen 39.91 m„ breedte 7.40 m. en holte 3.10/4 m.
De voortstuwing zal geschieden door een 300 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer een hulpmotor van 20 p.k. zal worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit één mast met twee laadbomen met een hijsvermorgen van drie ton, Bodewes lieren, waarbij twee hulpmotoren van 10/12 p.k., electrische lichtinstallatie van 110 Volt, centrale verwarming, radiotelefonie, echoloodinstallatie, peilinrichting enz. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van 475 ton d.w. voor rekening van de heer R. Boerma te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 240 p.k. motor.
1953-09-05: Teboekgesteld als MADO II voor de Kustvaartrederij Mado, gevestigd te Groningen, met als leden: Douwe Stienstra, reder te Groningen 1/2, Jacob Worst, scheepsbouwer te Meppel 1/4 en Adrianus Johannes Dutmer, scheepsbouwer te Meppel, 1/4 deel. Op 16.08.1957 doen Jacob Worst en Adrianus Johannes Dutmer hun deel over aan Worst en Dutmer Scheepswerven N.V. te Meppel.
1953-09-07: Op 07-09-1953 als "MADO II", zijnde een motorschip, metende 1024.79 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9222 d.d. 31-08-1953, liggende te Meppel, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3032 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.45 m. uit hekplaat, 0.90 uit de lengteas, 1.45 m. uit dek.
1953-09-16: Het Vrije Volk 16-09-1953: Proefvaart Mado II . Op het IJsselmeer werd Dinsdag de proefvaart gehouden met het kustvaartuig Mado II, gebouwd bij de scheepswerven Worst en Dutmer te Meppel, voor rekening van de heer D. Stienstra te Groningen. Het schip dat tot het raised-quarterdecktype behoort, meet 450 ton d.w. Als hoofdmotor staat een 300 pk Deutz opgesteld. Hiermee werd een snelheid behaald van ruim 10 mijl. ( De bouw vond plaats onder toezicht van het Klassebureau Veritas en scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart met houtcertificaat. De voornaamste afmetingen zijn lengte over alles 44 meter, lengte tussen de loodlijnen 39.91 meter, breedte 7.40 meter en holte resp. 4 en 3.10 meter.
1989-00-00: Final Fate:
Verkocht aan slopers in de Ver. Arabische Emiraten. De nieuwe eigenaren verkochten het schip voor de sloop door naar Pakistan. Hernoemd 'Voyager IV' voor alleen de reis naar de sloper. Op 19 april te Gadani Beach aangekomen om gesloopt te worden door G.N. Brothers. Aanvang sloop 23 april.

Afbeeldingen


Omschrijving: MADO II
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ILSE B.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ILSE B
Gemaakt door: Anderiesse, Jan H.