Inloggen
MADO - ID 3896


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5126897
Nat. Official Number: 1574 Z GRON 1932
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 1 winch
Lift Capacity: 1 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 56
Launch Date: 1932-05-21
Delivery Date: 1932-07-26
Technical Data

Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 135
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: HMG Type (x)
 
Gross Tonnage: 198.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 123.00 Net tonnage
Deadweight: 230.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11301 Cubic Feet
Bale: 10700 Cubic Feet
 
Length 1: 33.99 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.62 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.52 Meters Depth, moulded
Draught: 2.36 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1948
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1948 andere hoofdmotor: 4tew 3 cil 150 Pk Deutz Nr. 132363/65 (Bouwjaar 1930) Type (280x450) 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1932-07-23 MADO
Manager: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJTS

Date/Name Ship 1953-09-10 MADO
Manager: Douwe Stienstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij ms 'Mado', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Douwe Stienstra (50%) & Jacob Worst en Adrianus Johannes Dutmer (Meppel, beide tot 27.4.1961)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFSJ

Date/Name Ship 1954-06-18 GAZELLE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend & Hendrik Pouwel Hazenberg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PEGC
Additional info: Berend 4/5 en Hendrik Pouwel 1/5 deel

Date/Name Ship 1961-06-02 GAZELLE
Manager: Hendrik Pouwel Hazenberg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Pouwel Hazenberg, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PEGC

Date/Name Ship 1973-11-23 GAZELLE
Manager: Wilhelmus Marinus Beusenberg, Zaandijk, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wilhelmus Marinus Beusenberg, Zaandijk, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandijk / Netherlands
Additional info: Visserij

Ship Events Data

1932-05-23: NvhN 23-05-1932: Scheepsbouw. Van de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang" v.h. Mulder en Suurmeijer, te Foxhol, is met goed gevolg te water gelaten het motorvrachtschip „MADO" gebouwd onder toezicht Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, groot plm. 230 ton over zee, voor Noord- en Oostzeevaart. Het schip, gebouwd voor rekening van kapitein D. Stienstra te Groningen, zal worden voorzien van een 135 P.K. H. M. G. motor. Dadelijk daarna werd de kiel gelegd voor een motorsleepboot voor rekening van den heer W. Klunder te Foxhol, welk schip een 35 P.K. Deutzmotor krijgt.
1932-07-22: NvhN 26-07-1932: Scheepsbouw. Van de scheepswerf N.V. „Vooruitgang" te Foxhol is Zaterdag vertrokken de motorvrachtboot „MADO", groot 197 bruto-register ton, gebouwd onder klasse Germ. Lloyd Noord- en Oostzee en Scheepvaartinspectie, voorzien van een 135 P.K. H.M.G.-motor, voor rekening van den heer L. Stienstra te Groningen. Aan dezelfde werf is in aanbouw een motorschip van 128 ton, waarin een 50 P.K. Bronsmotor zal worden geplaatst, dat gebouwd wordt voor rekening van den heer L. v. d. Wal te Groningen.
1932-07-25: Ze wordt op 25-07-1932, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Douwe Stienstra, schipper te Groningen, van haar brandmerk 1574 Z GRON 1932 voorzien door het inbeitelen op het achterschip achterkant brughuis stuurboordzijde.
1932-07-26: NvhN 27-07-1932: Scheepsbouw. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „MADO", groot 560 M 3. bruto en 349 M 3. netto. Het schip is gebouwd op de scheepswerf N.V. „Vooruitgang" voorheen Mulder en Suurmeijer te Foxhol, voor rekening van den heer D. Stienstra te Groningen. Het is voorzien van een 135 P.K. H.M.G.-motor. Op het dek is een 5 P.K. Lister motordeklier geplaatst. Tijdens den proeftocht behaalde het schip een snelheid van 8 mijl.
1933-01-27: Eemsbode, 27-01-1933: IJsberichten. Het motorschip MADO, kapitein Stienstra met suiker beladen, vertrok Dinsdag van Delfzijl naar Groningen, met behulp van twee sleepboten. Dit schip kreeg echter lekkage en arriveerde te Groningen met het voorschip vol water.
1936-10-00: De Eemsbode 09-10-1936:
Eergisteren vertrok van Delfzijl het met bakstenen beladen Groninger motorschip MADO, kapitein Stienstra. Dit schip werd beladen bij de steenfabriek Hijlkema aan het Damsterdiep en is bestemd voor Londen. Het is jaren geleden, dat stenen van deze omgeving naar de Theems zijn vervoerd.
1936-10-00: 24.10.1936 bij Terschellingerbank Vuurschip aangevaren door het met stuurproblemen kampende Griekse stoomschip "Matronna". De MADO was onderweg van Groningen naar Londen met een lading geconcentreerde melk en wist ondanks ernstige schade Amsterdam te bereiken. Werd bij Scheepswerf Verschure & Co. gerepareerd en van een nieuw achter-schip voorzien.
1938-09-01: Op 01-09-1938, tijdens de reis van Rotterdam naar Tyne met een lading sinasappelen en citroenen, met problemen aan de hoofdmotor (brandstofvoorziening) door de Engelse sleepboot ‘Athlete’ (1893-119 BRT) Bridlington binnengesleept. De volgende dag na reparatie vertrokken naar Tyne.
1939-02-06: De Banier 06-02-1939: Kustvaarder omhoog geloopen. Op eigen kracht vlot gekomen. Uit Vlissingen wordt gemeld, dat volgens bericht van de kustwacht een Groningsch zeemotor-scheepje , omhoog zit tusschen de vuurtorens van Nieuwersluis en Cadzand. Het bleek de “MADO”, kapitein Westers te zijn, die geladen met ijzer op weg was van London naar Antwerpen. De “Mado” is later op eigen kracht vlot gekomen en heeft de reis naar Antwerpen voortgezet. De sleepboot Goliath, welke ter assistentie was uitgevaren, is naar Vlissingen teruggekeerd.
1940-05-00: Lag tijdens het uitbreken van WOII in IJmuiden. Week uit naar Engeland. 16.05.1940 overgenomen door de Netherlands' Shipping & Trading Committee, Londen. 01.06.1945 weer terug aan D. Stienstra.
1941-06-27: Op 27-06-1941, tijdens de reis van Partington naar Hayle, met averij aan de motor Runcorn binnen gelopen voor reparatie.
1960-03-18: Op 18-03-1960, tijdens de reis van Newport naar Charlestown in ballast een mayday bericht uitgezonden, nadat er met de hoofdmotor problemen waren, met verzoek om assistentie. De reddingsboten van Plymouth en Fowey uitgevaren waarna door de reddingsboot van Fowey voorgestoomd naar Fowey.
Het Vrije Volk 21-03-1960: Het 200 ton metende Nederlandse vrachtschip GAZELLE uit Appingedam is de haven van Fowey in Cornwall binnengesleept. Het vaartuig had hulp gevraagd wegens machinedefect.
1973-00-00: Final Fate:
Op 23.11.1973 "Gazelle" van Wilhelmus Marinus Beusenberg, Zaandijk en in gebruik als sportvisser. In 10.1975 "Gazelle" weer in gebruik als vrachtschip. In 05.1978 "Gazelle" nog van W.M. Beusenberg, Zaandijk, weer in gebruik als sportvisser. Op 07.03.1988 “Gazelle” van Visserij- en Handelmij. Mevo B.V., IJmuiden. Op 22.08.1988 “Gazelle” van Ruth van der Hoek, Den Haag. In 1992 opgelegd in Amsterdam. Was in 1994 in gebruik als woonboot op het oude KNSM terrein. Op 20.12.1994 gekocht door Edmee Maas. Lag op 18.09.2003 in de Ertshaven in Amsterdam. (zie foto) In 07.2007 ook nog. Staat sinds 03.05.2001 in het Kadaster geregistreerd als eigendom van Alexander Emile Dieudonne Hieronymus en Edmee Maas, Levantkade 168, 1019 BG Amsterdam. Ieder voor de helft. (Situtatie 11/2010) Op 06-11-2016 gesleept gezien te Lelystad.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Mado' op 26 juli 1932
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Mado' op 26 juli 1932
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Mado 1932
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Gazelle' (ex 'Mado')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Gazelle 1932 ex Mado
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Gazelle 1932 ex Mado at Amsterdam 29.09.2002
Gemaakt door: Broere, Roel

Omschrijving: Gazelle 1932 ex Mado at Amsterdam 29.09.2002
Gemaakt door: Broere, Roel