Inloggen
MAASDIJK - ID 3865


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 13288 ROTT 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 10 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 60
Launch Date: 1920-10-23
Delivery Date: 1920-12-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 5/8, 41 1/4 & 67-45 1/4
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3611.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2179.00 Net tonnage
Deadweight: 6550.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 373000 Cubic Feet
Bale: 348000 Cubic Feet
 
Length 1: 360.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 50.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 21.80 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-12-00 MAASDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJSV

Date/Name Ship 1930-07-00 DIJKWATER
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NMRF
Additional info: Call sign 1934: PDTX

Date/Name Ship 1935-05-00 CHUBAR
Manager: Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Odessa, USSR
Eigenaar: Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Odessa, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Odessa / USSR

Date/Name Ship 1938-00-00 ALMA-ATA
Manager: Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Odessa, USSR
Eigenaar: Chernomorskoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Odessa, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Odessa / USSR

Date/Name Ship 1940-00-00 ALMA-ATA
Manager: Dal'ryba, Vladivostok, USSR
Eigenaar: Dal'ryba, Vladivostok, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Vladivostok / USSR
Callsign: UPLI

Ship Events Data

1920-10-23: NRC 241020
Scheepsbouw. Rotterdam, 23 oktober. Heden werd van een van de hellingen van Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf alhier, met goed gevolg te water gelaten het stoomschip MAASDIJK, hetwelk in aanbouw is voor de N.V. Solleveld, Van der Meer & Van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij. De gebruikelijke doopplechtigheid werd verricht door mevrouw Solleveld, echtgenote van een van de directeuren van bovengenoemde Maatschappij. De MAASDIJK, een vrachtschip van het shelterdeck type met een draagvermogen van ongeveer 6.700 ton, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lengte tussen de loodlijnen 106,50 m., breedte op de buitenkant spanten 15,25 m., holte tot hoofddek 7,47 m. en holte tot shelterdeck 9,91 m.
Het schip, gebouwd volgens hoogste klasse Engelse Lloyd en volgens voorschriften van Scheepvaartinspectie en Stuwadoorswet, is ingericht voor de algemene vrachtvaart en is door het aanbrengen van een weg neembaar langs-schot speciaal geschikt voor het vervoer van graan in stortlading. Vijf luiken van flinke afmetingen, elk bediend door 2 laadbomen en 2 laadlieren, stellen het schip in staat, haar lading in korte tijd in te nemen of te lossen. Midscheeps in het brugdekhuis zijn de kapiteinsverblijven, salon, hut voor de 1e officier, reserve hut, pantry, kaarten hut, installatie voor draadloze telegrafie, enz.
Voor de verdere officieren, machinisten en civiel personeel zijn dekhutten gebouwd naast machinekamer en ketelruim. In het achterschip zijn ruime verblijven gebouwd voor matrozen en stokers.
De dubbele bodem, welke zich bijna over de gehele lengte van het schip uitstrekt, kan evenals de voor- en achterpiek gebruikt worden voor waterballast.
Het schip zal voortgestuwd worden door een triple-expansie machine van ongeveer 1.850 ipk met cilinder afmetingen van 650, 1.050 en 1.700 mm. en een slag van 1.150 mm. Deze machine, welke in de werkplaatsen van Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf vervaardigd is, zal het schip een snelheid geven van ruim 10 mijl.
Een bijzonderheid is, dat het stoomschip bijna geheel voltooid te water is gelopen, behalve dat betimmering en afwerking hun voltooiing naderen, de masten reeds aan boord opgesteld zijn, is ook de machine installatie reeds geheel aan boord gemonteerd. De MAASDIJK is de eerste van een serie van 4 zusterschepen, welke op deze werf voor de N.V Solleveld, Van der Meer & Van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij gebouwd zullen worden; als tweede volgt de LINGEDIJK, welke waarschijnlijk over enige maanden te water zal worden gelaten, terwijl voor het derde, de EEMDIJK, direct na afloop van de MAASDIJK de kiel werd gelegd.
1920-12-11: NRC 131220
Rotterdam, 13 december. De N.V. Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf alhier, welke voor Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. alhier een opdracht heeft voor het bouwen van een viertal voor de grote vaart bestemde vrachtstoomschepen, heeft het eerste stoomschip MAASDIJK van die serie, na een beslist welgeslaagde proeftocht, afgeleverd. De directie van voornoemde werf, zeker zijnde dat het schip „af" was en dat het „hart" goed zou functioneren, liet vóór het proefvaren toe, dat het ten volle zou worden bemand, opdat het direct na de officiële overneming in dienst kon worden gesteld en zee kon kiezen. Aldus is geschied. Verschenen zaterdag, (opm: 11 dec.) na om 11.30 uur vm. boei 18 te hebben verlaten, bleek het onmiddellijk, dat een goede gang in het schip zat. De GEORGIA en de EDGFIELD welke, lang voor de MAASDIJK vertrok naar zee passeerden, werden bij Poortershaven opgelopen en gepasseerd. Even buiten de pieren liepen wij de BUITENZORG nog op. Van de pieren tot Maasvuurschip en terug werd 10¾ mijl behouden en bij het vuurschip werd nog gemanoeuvreerd. In intieme kring, bij het officiële overnemen, sprak de heer Solleveld zijn volle tevredenheid over het mooie schip uit. Hij kon dit doen op gezag van de gunstige rapporten van experts en inspecteurs. Een van de directeuren van Burgerhout's werf dankte en hoopte, dat de nog in bouw zijnde schepen zeer spoedig konden worden afgeleverd. De MAASDIJK, groot 6.550 ton dw., gebouwd volgens hoogste klasse Lloyds, Scheepvaart- en Schepelingenwet, voorzien van certificaat houtvaart, enz., overtreft in afwerking de hoogst aan een vrachtboot te stellen eisen. Van voor tot achter. In de salon, hutten, verblijven voor de bemanning enz. troffen ons de afwerking en niet alleen ons, maar de experts van de officiële lichamen behoefden, zoals wij hebben opgemerkt, geen aantekeningen te maken. De gezagvoerder, kapitein Stenger, heeft zijn salon, betimmerd met- blank en donker eiken, benevens zijn keurig slaap- en werkvertrek en verdere gerieven onder de brug. Daarnaast, voor en achter en ook daarboven zijnde verblijven van de 1e officier, marconist, loods, kaartenkamer, pantry, proviandbergplaats, enz. Aan al deze vertrekken is veel zorg besteed; het fijne werkhout benevens kopervoorziening zijn niet gespaard. Langs en boven de machinekamer bevinden zich de appartementen voor de verdere officieren, machinisten, kok en steward, benevens een eetzaal en de kombuis. Ook van deze verblijven is de stoffering uitmuntend. Achterin zijn de verblijven voor het verdere personeel. Deze verblijven, volgens hoogste eisen ingericht hebben toegang door een grote kajuitskap, waarvan een groot gedeelte is benut voor wasinrichtingen van de bemanning. Zeer gelukkig zo gekozen. Nu behoeft de bemanning niet eerst vanuit de hut over dek om zich te wassen. Zij blijven nu beschut. Matrozen, stokers, donkey-oliemannen, timmerman en bootsman, benevens de jongens, zijn allen afzonderlijk gelogeerd. De MAASDIJK, een twee-mast stoomschip, heeft 4 grote ruimen met 5 luiken; 4 ervan hebben dezelfde afmetingen nl. 9,29 x 4,98 en luik No. 3 is groot 5,57 x 4,98. Al deze luiken liggen op zwaar versterkte luikhoofden. Boven deze luiken zijn 8 laadbomen aangebracht, capaciteit 3 ton, met even zovele dubbele lieren. Onder het gehele stoomschip is een dubbele bodem geheel ingericht voor waterballast. Buiten deze waterballastruimte kunnen in de voor- en achterpieken nog water worden meegevoerd. De totale waterballast is 1.141 ton, buiten het zoetwater. De bunkercapaciteit en reservebunkers is 1.258 ton. De MAASDIJK, lang over alles 378.5 voet, tussen de loodlijnen 359.3 voet breed op buitenspant 50.5 voet, hol tot hoofddek 24.6 voet en hol tot het schutdok 32.6 voet, heeft een diepgang tot zomervrijboord van 22.4 voet en kan 348.400 kub. voet aan stukgoed en 372.800 kub. voet graan laden. Het gehele schip is elektrisch verlicht en wordt door stoom verwarmd. Voor deze verwarming zijn een bijzonder soort zgn. stoomkachels aangebracht. Het grote voordeel is, ze nemen weinig plaats in en kunnen zonder vooruitstekende punten worden beschut. De ventilatie is zeer goed en voor het bevaren van de tropen zijn muskietendeuren aanwezig. De machine, van het triple-expansie systeem, met de verschillende hulpmachines, zijn in een grote machinekamer overzichtelijk opgesteld. Bij een eventueel defect kan men direct overal bij. De hoofdmachine, sterk 1.800 ipk, rustig werkende, heeft cilinders van 650 x 1.050 x 1.700 en een slag van 1.150. De stoom wordt geleverd door 3 ketels, werkend bij natuurlijke trek onder een druk van 12.7. Opmerking verdient dat de toegangen langs de ketels van uit de machinekamer naar het stookruim zeer praktisch aan stuur- en bakboord langs de ketels en niet tussen de ketels door. Ook in het stookruim was goed voor ventilatie gezorgd. De temperatuur was goed. Over het geheel genomen is de MAASDIJK, thans op reis naar Kirkeness, een mooie aanwinst voor de rederij, maar ook een succes voor de bouwmeester. Voor het reddingswezen is zeer ruim gezorgd. Niet alleen de grote sloepen, maar ook het aan boord zijnde toestel van de Compagnie d'Exploitation Radio-electrique zal (Wij hopen van niet) zo nodig goede diensten verlenen.
1927-01-24: Op 24.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 683 Z ROTT 1927
1938-00-00: In 1938 verbouwd tot moederschip voor de visserij in de Zwarte Zee.
1970-00-00: Final Fate:
In 1959 verkocht voor de sloop te Stettin, Rusland (ML:???)

Afbeeldingen


Omschrijving: MAASDIJK
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DIJKWATER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De DIJKWATER werd in 1935 aan de USSR verkocht en verdoopt ALMA ATA. Een foto van het schip als ALMA ATA gedurende de 2e wereldoorlog.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering