Inloggen
MAASDIJK - ID 3864


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 46
Date Laid Down: 1914-12-30
Launch Date: 1915-04-10
Delivery Date: 1915-06-17
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 67-45
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3556.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2172.00 Net tonnage
Deadweight: 6020.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 314000 Cubic Feet
Bale: 289000 Cubic Feet
 
Length 1: 105.40 Meters Registered
Beam: 14.87 Meters Registered
Depth: 7.07 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-07-17 MAASDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJSV

Ship Events Data

1916-01-30: Final Fate:
Op reis in ballast van Rotterdam naar Portland (U.S.A.) is de MAASDIJK op 30 januari 1916 op 7 mijl ten oosten van de Elbow Buoy, in positie 51˚29’30”NB en 01˚38’OL, op een door de Duitse onderzeeboot UC1 gelegde mijn gelopen. Om 11.00 uur des morgens op 30 januari 1916 hoorde men een hevige ontploffing onder de machinekamer, bij welke ontploffing twee leden der bemanning van de MAASDIJK om het leven kwamen. De MAASDIJK bleef zwaardbeschadigd drijven en werd door Britse patrouillevaartuigen op sleeptouw naar de Thames monding genomen. Het slepen ging langzaam en daarom besloot men de MAASDIJK om 18.00 uur op die dag op de Girdlerbank aan de grond te zetten. De daarop volgende dagen werd het weer slechter en successievelijk verlieten de overige 24 leden der bemanning het nu water makende schip. De laatste op 4 februari 1916. De MAASDIJK was toen gebroken en sloeg later geheel wrak. (De mijn was op 24 januari 1916 door de UC.1 gelegd).

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Maasdijk'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 100415. Hedenmiddag 2 uur werd met goed gevolg door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij alhier te water gelaten het schroefstoomschip MAASDIJK, in aanbouw voor Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam. Dit is een zusterschip van het onlangs aan dezelfde rederij afgeleverde stoomschip RIJNDIJK. Het heeft dus wederom 6.000 ton laadvermogen bij hoofdafmetingen van 345.0 x 48.6 x 25.6 voet. Het wordt door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voorzien van een machine-installatie, waardoor het geladen een snelheid van 10 knoop bereikt. De gebruikelijke ceremoniën werden verricht door mevr. Solleveld.

RN 190615
Rotterdam, 18 juni. Het nieuwe stoomschip MAASDIJK heeft bij de gisteren gehouden proeftocht goed voldaan. De rederij Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaartmaatschappij heeft het stoomschip van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij overgenomen.