Inloggen
LUDO - ID 3818

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5213963
Nat. Official Number: 3529 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 228
Launch Date: 1957-03-02
Delivery Date: 1957-07-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10282 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 306.00 Net tonnage
Deadweight: 860.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38200 Cubic Feet
Bale: 34500 Cubic Feet
 
Length 1: 58.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.77 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.09 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.30 Meters Depth, moulded
Draught: 3.61 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-18 LUDO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Dost, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFQB

Date/Name Ship 1958-04-09 LUDO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Ludo', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFQB

Date/Name Ship 1967-11-01 VALEMI
Manager: Emilio Scotto di Cesare, Naples, Italy
Eigenaar: Emilio Scotto di Cesare, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1968-00-00 VALEMI
Manager: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Eigenaar: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1971-03-00 MARIMMA S
Manager: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Eigenaar: Scotto e Coppola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1974-00-00 MARIMMA S
Manager: Oreste Scotto di Frega, Naples, Italy
Eigenaar: Oreste Scotto di Frega, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1975-00-00 MARIMMA S
Manager: Antonio Scotto di Santolo, Naples, Italy
Eigenaar: Antonio Scotto di Santolo, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1976-00-00 MARIMMA S
Manager: Giuseppe Cappello, Rome, Italy
Eigenaar: Giuseppe Cappello, Rome, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Rome / Italy
Callsign: INAI

Date/Name Ship 1978-00-00 MARIMMA S
Manager: Antonio Lucci, Rome, Italy
Eigenaar: Soc. Motortraghetti Mediterranea S.p.A., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: INAI

Ship Events Data

1957-03-02: NvhN 02-03-1957: Tewaterlating m.s. Ludo. Bij de N.V Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje te Waterhuizen (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Ludo, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer Sj. Dost te Groningen. De Ludo (bouwnummer 228) is van het gladdektype meet 890 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 58.90 m., lengte tussen de loodlijnen 54 m., breedte 9.05 m. en holte 4.16 m. De beladen diepgang is 3.60 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 25 p.k. zullen worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, hulpmotoren van 18 p.k. centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 volt, handhydraulische stuurmachine, radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. Het schip zal worden uitgerust met aluminium reddingboten. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De Ludo is een zusterschip van het m.s. Aletta. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 950 ton d.w., voor rekening van de rederij Noora te Alblasserdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 625 p.k. motor.
1957-06-20: Op 20-06-1957 als "LUDO", zijnde een motorschip, metende 1415.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10629 d.d. 03-06-1957, liggende te Waterhuizen, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3529 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkantdekhuis op kampanje 3.35 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1957-07-08: NvhN 08-07-1957: Proefvaart m.s. Ludo. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Ludo, dat bij de N.V. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de heer Sj. Dost te Groningen. De Ludo is van het gladdektype. meet 875 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 58.90 m, lengte tussen de loodlijnen 54 m, breedte 9.05 m en holte 4.16 m. De beladen diepgang is 3.61 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor (snelheid ca. 11 knoop). De ruiminhoud bedraagt 38200 cft. grainspace en 34500 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De Ludo is een zusterschip van het m.s. Aletta.
1958-04-09: 09-04-1958: De rederij Ludo, gevestigd te Groningen, heeft de volgende leden: Hinderkien Dost, z.b. te Arnhem, Dr. Nicolaas Dost, chemicus te Heemstede, Harm Dost, bodemdeskundige te Paramaribo en Annechien Dost te Rijswijk, elk 1/4 deel.
1967-10-07: NvhN 07-10-1967: Het Groninger motorkustvaartuig Ludo is door de rederij Ludo te Groningen naar Italië verkocht. De kustvaarder heeft een draagvermogen van ongeveer 860 ton en werd in 1957 gebouw bij de NV Scheepswerf „Waterhuizen", J. Pattje, te Waterhuizen. De Ludo behoort tot het gladdektype en is voorzien van een 500 pk Brons-dieselmotor.
1967-12-00: Classed LR until 12/67, then RI.
1979-02-26: Final Fate:
Met een lading cement onderweg in de Middellandse Zee van Fiumicino en Tripoli gekapseisd en gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: LUDO, proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LUDO op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LUDO
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LUDO in 1966 in de Waalhaven te Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De LUDO samen met de EQUATOR opgelegd in de Deense Haven te Groningen, omstreeks 1967.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MARIMMA S at Valletta, Malta.
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)
Onderwerp: Havenopname