Inloggen
LUTGERDINA - ID 3817


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5003382
Nat. Official Number: 175 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 106
Launch Date: 1927-02-10
Delivery Date: 1927-03-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Gloeikop Bolnes Type (230x320)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 143.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 75.00 Gross tonnage
Deadweight: 190.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.00 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Registered
Depth: 2.10 Meters Breadth, moulded
Draught: 1.85 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1932
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1932 nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 80 Pk Bolnes Type (300x300)

Datum 00-04-1950
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 04/1950 nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 150 Pk Alpha Type (230x400) 6,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-03-05 LUTGERDINA
Manager: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRN
Additional info: Call sign 1934: PFPX

Date/Name Ship 1938-07-05 VENUS
Manager: Klaas Wagenborg, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Wagenborg, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PIFH

Date/Name Ship 1945-08-00 VENUS
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1948-04-20 ADRIANA
Manager:
Eigenaar: Jan Karssies, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDS

Date/Name Ship 1950-05-09 ADRIANA
Manager: Lars Jensen Bagor, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Lars Jensen Bagor, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OWUB

Date/Name Ship 1966-11-00 ADRIANA
Manager: Hans A. Svane P/R, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Fru Karen A. Bager, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Gentofte / Denmark
Callsign: OWUB

Date/Name Ship 1966-12-00 ADRIANA
Manager: Hans A. Svane P/R, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Hans A. Svane P/R, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OWUB

Date/Name Ship 1972-04-00 ADRIANA
Manager: Lars Brunberg, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Lars Brunberg, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Ship Events Data

1927-02-14: Algemeen Handelsblad 14-02-1927: Scheepsbouw. Van de werf „Gideon", van den heer J. Koster Hzn., te Groningen, is te water gelaten het stalen motorvrachtschip „LUTGERDINA", gebouwd voor rekening van kapit. R. Landstra. Het schip heeft afmetingen van 31.50 x 5.40 x 2.20 bij een laadvermogen op zijn uitwateringsmerk van 180 ton, hoogste klasse Veritas kleine kustvaart met uitbreiding van Noord- en Oostzee en Eng. Kanaal en classificatie scheepvaartinspectie letter E. De voortstuwing zal geschieden door een 80 P.K. Bolnes' motor. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een motorzeevrachtschip, groot 270 ton D.W, met klasse groote kustvaart.
1928-03-00: Het schip is op 05-03-1927 bij het Kadaster ingeschreven onder de naam LUTGERDINA, motorvrachtschip, gebouwd van staal en wordt voortbewogen door een ruwoliemotor van 72-80 Pk. Het werd op 09-03-1927, liggende te Groningen, door Jan Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen, en ten verzoeke van Rein Landstra, kapitein te Groningen ook als LUTGERDINA, zijnde een vrachtschip, groot 406.19 m3, op het achterschip op de voorkant van de roef aan stuurboordzijde van haar brandmerk (175 Z GRON 1927) voorzien met de opmerking: Het schip is voor de eerste maal teboekgesteld.
1928-09-00: NRC 19.09.1928: Delfzijl, 18 september: Het zeilschip LUDGERDINA, kapitein A. Smit, op weg met een lading tarwe van Norden naar Mannheim, zit in de haven van Norden aan de grond. De sleepboot 'Franziska' uit Delfzijl zal trachten het schip vlot te krijgen.
1929-03-00: NRC 19-03-1929: Londen, 18 maart. Het Nederlandse motorschip LUDGERDINA, met een lading dakpannen van Antwerpen naar Londen, is volgens een telegram uit Ramsgate, gistermorgen nabij Whiteness Point aan de grond geraakt. Het kwam vanmorgen zonder assistentie vlot en zette de reis naar Margate voort. Het is niet bekend of het schip schade heeft bekomen.
NvhN 20-03-1929: De „LUTGERDINA” gestrand. De motorboot „Lutgerdina", thuisbehoorende te Groningen, is bij Whiteness-point gestrand. Het schip is zonder assistentie vlot gekomen en naar Margate vertrokken. Of en welke schade het schip heeft bekomen is onbekend.
NRC 19.09.1929: De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan inzake het aan de grond varen tijdens mist van het motorzeilschip LUDGERDINA op de Engelse kust nabij Noord-Voorland. De Raad is van oordeel, dat de schipper heeft gevaren zonder maatregelen te nemen, welke voor een veilige navigatie waren vereist. De Raad kreeg de indruk, dat de schipper niet de nodige bekwaamheid bezit en gevaren heeft uit sleur. Er is hier tevens een bepaalde nalatigheid aan te wijzen, waardoor het ongeval is veroorzaakt. Mitsdien straft de Raad de betrokkene, gezagvoerder van het motorzeilschip 'Ludgerdina' door hem de bevoegdheid te ontnemen om als schipper te varen op een schip als bedoeld bij art. 2 van de Schepenwet voor de tijd van veertien dagen.
1937-07-16: Nieuwe Tilburgsche Courant 16-07-1937: Angstig avontuur van twee kanovaarders op de Schelde. Tijdens dit noodweer bevonden zich twee ongeveer achttienjarige jongens uit Middelburg in een kano op de Schelde. Zij zouden zeker verdronken zijn, als niet op hel laatste moment het Groningsche motorzeilschip „LUTGERDINA" kwam aanvaren en de kapitein, de heer R. Landstra, hen opmerkte. Onmiddellijk verminderde hij vaart en draai de hij bij, waarop beide jongens met touwen aan boord konden worden getrokken. Zij waren geheel van streek, maar dank zij de goede verzorging, waren zij spoedig weer op hun gemak gesteld. De kapitein verklaarde gedurende zijn zeemansloopbaan van 35 jaar nog nimmer zulk een noodweer te hebben meegemaakt. Het schip, dat zonder lading op weg was van Londen naar Brussel, hads gelukkig bijtijds de zeilen ingehaald, anders had men het er zeker niet zoo goed afgebracht, daar het vaartuig af en toe geheel op de zij kwam te liggen.
NvhN 16-07-1937: Groninger schip redt twee kanovaarders. De jongens waren op de Schelde door het noodweer overvallen. Tegen het verbod van hun ouders op zee gegaan.
Tijdens het noodweer dat gisteravond vrijwel overal boven ons land woedde, bevonden zich twee ongeveer achttienjarige jongens uit Middelburg in een kano op de Schelde. Zij zouden zeker verdronken zijn, als niet op het laatste moment het Groninger motorzeilschip LUTGERDINA kwam aanvaren en de kapitein, de heer R. Landstra, hen opmerkte. Onmiddellijk verminderde hij vaart en draaide hij bij, waarop beide jongens met touwen aan boord konden worden getrokken. Zij waren geheel van streek, maar dank zij de goede verzorging, waren zij spoedig weer op hun gemak gesteld. De kapitein verklaarde gedurende zijn zeemansloonbaan van 35 iaar nog nimmer zulk een noodweer te hebben meegemaakt. Het schip dat zonder lading op weg was van Londen naar Brussel had gelukkig bijtijds de zeilen ingehaald, anders had men het er zeker niet zoo goed afgebracht, daar het vaartuig af en toe geheel op de zij kwam te liggen. De kapitein vertelt.Aan boord van de Lutgerdina, welke de haven van Vlissingen is binnengegaan, had de correspondent van de Telegraaf een onderhoud met den kapitein. Ter hoogte van Niewersluis, aldus de heer Landstra, ontdekte ik plotseling een klein bootje met menschen er in die om hulp riepen. Ik liet direct den motor langzaam draaien en wij draaiden bij. Het bleek al spoedig, dat er onmiddellijk moest worden gehandeld, daar het bootje, dat een kano bleek te ziin, het niet lang meer kon houden. Wij slaagden er in de kano vrij dicht te naderen en gooiden toen een touw uit, dat, door de jongens werd gegrepen. Daarmede hebben zij eerst de kano vastgemaakt, waarna met een tweede touw de knapen on de Lutgerdina zijn getrokken. Daarna hebben wij ook de kano aan boord gehaald. De jongens waren geheel van streek vanwege den doorgestanen angst. Onmiddellijk werden ze in de kajuit genomen en van droge kleeren voorzien. Daarna kwamen ze spoedig op hun verhaal. De namen van de geredden onbekend! Tot zoover de kapitein, die zich gelukkig voelde, twee jonge levens van den dood te hebben gered. De jongens zelf waren minder spraakzaam en wilden zelfs hun namen niet noemen, ook niet aan hun redders. Hun houding wordt verklaarbaar, als men weet, dat de jongens niet mochten varen van hun ouders. Zij hadden het echter toch gedaan en waren met prachtig windstil weer de Schelde opgevaren. Toen eenmaal de lucht betrok, was het te laat om terug te keeren. Hun bootje werd heen en weer geslingerd door de hooge golven en de jongens dachten niet anders of hun laatste uur was geslagen. Hun kleeren waren reeds grootendeels weggespoeld en zoo de reddende boot niet was gekomen, hadden zij zeer zeker hun graf in de golven gevonden.
1938-07-00: Eemsbode 08.07.1938: Door bemiddeling van E. Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl is het te Groningen thuisbehorende motorschip LUDGERDINA verkocht aan kapitein K. Wagenborg van Wildervank, die het schip onder de naam van VENUS in de vaart zal brengen. De 'Venus' werd in 1927 gebouwd onder klasse Bureau Veritas bij de Scheepswerf 'Gideon' te Groningen, is 170 ton d.w. en werd in 1932 van een nieuwe Bolnes dieselmotor voorzien.
1941-00-00: Van juni 1941 tot augustus 1945 in Duitse dienst en vervoerde goederen van de Duitse eilanden naar Bremerhaven. Op 15 December 1941 uit het Kadaster uitgeschreven. In november 1945 teruggevonden in Hamburg.
1948-04-21: Op 21-04-1948 als ADRIANA, zijnde een motovrachtschip, groot 402.27 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 10.02.1948 no. 7245, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2348 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 1.00 m. uit hekplaat, 095 m. uit lengteas en 0.78 m. uit dek. (Opm.: De oude merken 175 Z GRON 1927 zijn verwijderd.).
1948-05-04: NvhN 04-05-1948: Het Groninger m.s. „ADRIANA", kapitein Karssies, beladen met oud ijzer, op weg van Emden naar Engeland werd Zaterdag door het m.s. „Hollandia", met motorschade, ter hoogte van Terschelling aangetroffen. De „Hollandia" nam de „Adriana" op sleeptouw en bracht het schip behouden te Terschelling binnen. Het m.s. „Hollandia" was met een lading stro onderweg van Ipswich (Engeland) naar Delfzijl.
1959-01-19: 19-01-1959 ms. ADRIANA van Frederiksværk, 137 brt. Gebouwd van staal. Onderweg van Stralsund naar Ålborg met salpeter. Liep op 19 januari in de Limfjord aan de grond. Politierapport van 17 maart. Strandingsrapport van 19 januari. Om 06.00 uur toen de ADRIANA bij een lichte zuidzuidwestelijke bries met dichte sneeuwval en oostgaande stroom zich voor de monding van de haven bevond, werd besloten om de monding van de haven op te zoeken. Kort daarna liep het vaartuig west van de haven aan de grond en bleef vast zitten. Om ongeveer 15.30 uur kwam de ADRIANA met hulp weer vlot , ogenschijnlijk zonder schade te hebben opgelopen. Verklaring: Het ministerie neemt aan dat de schuld van het aan de grond lopen het slechte zicht was.
1961-02-24: 24-02-1961 ms. ADRIANA van Frederiksværk, 137 brt. Gebouwd in 1927 van staal. Kreeg op 24 februari in de haven Randers brand aan boord. Rapport van de scheepvaartinspectie van 27 februari. Het zeeverhoor in Randers van 27 februari. Om ongeveer 18.00 uur, toen de ADRIANA gemeerd lag aan de kade, ontdekte men dat er rook doordrong van de kapiteinshut naar de kombuis. Een onderzoek wees uit dat er brand was bij de afvoerpijp van de oliekachel. Na vergeefse pogingen om de brand te blussen met een brandblusser werd de brandweer opgeroepen. Na aankomst van de brandweer was de brand snel geblust. Door de brand liep het schip wat schade op. Verklaring: Er is geen oorzaak gevonden hoe de brand is ontstaan.
1961-08-30: 30-08-1961 ms. ADRIANA van Frederiksværk, 137 brt. Gebouwd in 1927 van staal. Onderweg van Tuborghaven naar Århus met cokes. Raakte op 30 augustus iets onder water in de Sont; liep aan de grond. (249) Het rapport van de scheepvaartinspectie van 31 augustus. Zeeverklaring en zeeverhoor in Helsingør van 2, 4 en 15 september, 23 oktober en 29 oktober. Om ongeveer 23.00 uur passeerde de ADRIANA Lappegrund-vuurschip waarna doorgevaren werd op 312º. Om ongeveer 23.40 uur bemerkte men en krachtige stoot door het schip, dat onmiddellijk gevolgd werd met een krachtige draai naar stuurboord. De schroef werd uitgekoppeld, en omdat bij een onderzoek bleek dat er water in het voorschip stond, werd langzaam koers naar Helsingør gezet. Omdat de slagzij toenam werd besloten koers naar de kust te zetten. Op 31 augustus om ongeveer 01.30 uur raakte de ADRIANA de grond ongeveer 200 meter noord van Hellebæk en lag stil. Om ongeveer 16.30 uur kwam de ADRIANA weer vlot met behulp van een bergingsvaartuig en werd naar Helsingør gesleept. Verklaring: Het ministerie neemt aan dat het schip op een drijvend voorwerp is gestoten.
1961-12-23: 23-12-1961 ms. ADRIANA van Frederiksværk, 137 brt. Gebouwd in 1927 van staal. Onderweg van Kopenhagen naar Lübeck met erwten. Liep op 23 december in de Grote Belt aan de grond. (385) Zeeverklaring in Marstal van 30 december. Om 07.05 uur passeerde de ADRIANA bij een noordnoordoostelijke bries de lichtboei van 55º09' noord-11º14' oost ( punt 15 in route 44 ), waarna gestuurd werd in de vuurhoek van Agersø-vuur, Om ongeveer 07.15 uur toen Helleholm-vuur van kleur veranderde, werd het roer hard over bakboord gelegd. Toen men constateerde dat Helleholm-vuur groen licht liet zien, werd bakboord roer gegeven, maar onmiddellijk daarna liep de ADRIANA aan de grond op Omø Noord-rif. Kort daarna kwam de ADRIANA op eigen kracht weer vlot. Verklaring: Het ministerie mag aannemen dat het aan de grond lopen veroorzaakt is door dat men aan boord van de ADRIANA het groene en het heldere licht van Helleholm-vuur heeft verwisseld.
1972-00-00: In 04-1972 opgelegd en in gebruik als woonboot. 1991 langs de kade in Vanersborg, Zweden gezonken, daarna gelicht en/of gesloopt?
(Ligt er nog steeds in "submerged condition".)

Afbeeldingen


Omschrijving: Lutgerdina (bj 1927)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De 'Lutgerdina' en de 'Geertruida' afgemeerd in de haven van Roermond.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Adriana 1927 ex Venus ex Lutgerdina.
Collectie: M/S Museet for Søfarts billedarkiv
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Adriana 1927 ex Venus ex Lutgerdina at Vanersborg.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Anderson, Klas

Omschrijving: Adriana 1927 ex Venus ex Lutgerdina at Vanersborg.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Anderson, Klas
Algemene informatie

 

NNO 040548
Het Groninger m.s. ADRIANA, kapitein Karssies, beladen met oud ijzer, op weg van Emden naar Engeland, werd zaterdag (opm.: 1 mei) door het m.s. HOLLANDIA, met motorschade,  ter hoogte van Terschelling aangetroffen. De HOLLANDIA nam de ADRIANA op sleeptouw en bracht het schip behouden te Terschelling binnen. Het m.s. HOLLANDIA was  met een lading  stro onderweg van Ipswich (Engeland) naar Delfzijl.