Inloggen
LUTGERDINA - ID 3814


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1901-07-03 / 1907-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 2522 WINSCH 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.H. de Boer, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1901-06-00
Technical Data

Gross Tonnage: 47.26 Gross tonnage
Net Tonnage: 34.02 Net tonnage
Deadweight: 88.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 20.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 18.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.77 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.98 Meters Depth, moulded
Draught: 1.67 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-07-03 LUTGERDINA
Manager: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRK

Date/Name Ship 1907-03-00 HILKE JOHANNA
Manager: Hinrich Loers, Ostrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Hinrich Loers, Ostrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostrhauderfehn / Germany
Callsign: KJQT

Date/Name Ship 1910-00-00 HILKE JOHANNA
Manager: Christoph Rosenboom, Rhaudermoor, Germany
Eigenaar: Christoph Rosenboom, Rhaudermoor, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rhaudermoor / Germany
Callsign: KJQT

Ship Events Data

1901-00-00: 1901 Rein Landstra, geboren 13-03-1878 te Meppel. Op 06-01-1901 getrouwd te Groningen met Lutgerdina Rossien (02-02-1878-13-01-1945). Overleden te Groningen op 03-06-1960. Landstra heeft na dit schip resp. de Lutgerdina 1907, de Lutgerdina 1900 en de Lutgerdina 1927 in eigendom gehad.)
1901-06-28: Op 28-06-1901 eerste meting te Winschoten. Meetnummer: W64N. Scheepsnaam: Lutgerdina. Materiaal: hout. Bouwjaar: 1901. Lengte: 20 m 80 cm, breedte: 4 m 73 cm, Waterverplaatsing: 88,927 ton. Eigenaar: Rein Landstra, domicilie: Groningen.
1901-06-29: Dagregister deel 12, nummer 273, den derden Juli negentienhonderd en een. De ondergeteekende Rein Landstra, van beroep schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij dezen, dat hij is de eenige eigenaar van het houten tjalkschip genaamd “Lutgerdina” thans liggende te Oude Pekela, groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Folkerts te Winschoten, onder nummer 64 op den 28 Juni 1901, achtentachtig duizend negenhonderd zeven en twintig kilogram laadvermogen of 88.927 ton, zijnde bedoelde tjalk of vaartuig nimmer aan eenig kantoor van hypotheken of scheepsbewijzen te boek gesteld. Nieuwe Pekela, 29 Juni 1901, getekend R. Landstra. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter Hendrik Folkerts te Winschoten d.d. 4 Juli 1901 is neven vermeld vaartuig gebrand al volgt: 2522 WINSCH 1901. De Bewaarder.
1907-03-00: PGC 23-03-1907: Bremen, 23 maart: De Groninger tjalk “LUTGERDINA”, schipper R. Lanstra, is verkocht naar Duitsland en herdoopt in ”Hilke Johanna”.
1910-11-00: Final Fate:
Sinds 19-11-1910, onderweg van Hamburg naar Norden, vermist. Kapitein Rosenboom en matroos Johann Meiners verloren hierbij het leven.