Inloggen
LUCY - ID 3812

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 640201
Nat. Official Number: 3968 Z GRON 1964
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 772
Launch Date: 1963-11-06
Delivery Date: 1964-03-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14627 Type 6GB-B (220x380)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 450.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 248.00 Net tonnage
Deadweight: 570.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.35 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-03-07 LUCY
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Lucy', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFPR

Ship Events Data

1963-12-05: NvhN 05-12-1963: Tewaterlating m.s. Lucy.
Bij E. J. Smit en Zn's Scheepswerven N.V. te Westerbroek werd te water gelaten het nieuwe m.s. Lucy, dat wordt gebouwd voor rekening van Wijnne & Barends N.V. te Delfzijl. De Lucy is van het gladdektype en meet plm. 580 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 360 pk Brons motor type 6 G.B. De kiel zal worden gelegd voor een coaster van het shelterdecktype gr. 1070 ton d.w. voor de KNSM.
1964-03-05: De rederij m.s. LUCY, gevestigd te Delfzijl was eigendom van N.V. Wijnne & Barends Cargadoors en Argentuurkantoren te Delfzijl 15/32, Doctor Dirk Reinder Ubbens, keel-neus en oorarts te Huisduinen 15/32 en Cornelis Jacob Ketel, directeur ener N.V., te Zutpen 2/32 deel.
1964-03-06: Op 06-03-1964 als "LUCY", zijnde een motorschip, metende 1274.54 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13121 d.d. 24-02-1964, liggende te Westerbroek, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3968 Z GRON 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op de kampanje, 2.30 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas en 1.33 m. uit dek.
1967-02-14: Final Fate:
Onderweg met een lading calcium-carbide in vaten van Odda (Noorw.) naar Barry gestrand op de rotsen (Cable Rock) van St. Bride’s Bay, 4 mijl ten westen van Milford Haven. Een dag later bij hoog water van de rotsen gegleden en gezonken in pos. 51-44-45 Noord, 05-16-55 West. De gezagvoerder kreeg vier maanden ontzegging wegens luchthartige navigatie.

Op 29 april 2000 zijn diverse voorwerpen uit het schip zoals een rvs toiletrolhouder, een keramiek zeepbakje, een wasbak en een asbak, geveild in het Motor Museum van Pembrokeshire, Wales ten bate van de Adventurous Divers Club.

Nieuwsblad van het Noorden 15.02.1967: De met 4500 vaten explosieve calcium-carbid geladen Nederlandse coaster LUCY uit Delfzijl, die na de stranding op de kust van Wales dinsdagavond door de bemanning werd verlaten maar later weer drijvende kwam, is naar alle waarschijnlijkheid vanmorgen met zijn gevaarlijke lading in de golven verdwenen. Om negen uur vanmorgen was het 450 ton metende scheepje nog gezien, hoewel de dekken reeds onder water stonden. Tijdens hevige sneeuw-en regenbuien verloor men de LUCY uit het oog. Toen het weer opklaarde was er geen spoor meer van de coaster te ontdekken. Een vliegtuig van de Engelse kustwacht is op zoek gegaan. Ook de vanmorgen ter plaatse aangekomen sleepboot 'Utrecht' van bureau Wijsmuller neemt aan het zoeken deel. Volgens een radiotelefonischs bericht van kapitein Spaltman van de LUCY, die zich met zijn uit zes koppen bestaande bemanning thans in Milford Haven bevindt, is er weinig hoop meer, dat het schip nog drijvende is. Indien het water bij het carbid zou komen kan het schip exploderen. Derhalve werd overwogen, zo meldde de Britse kustwacht, de LUCY met raketten tot zinken te brengen, als het de drukke scheepvaartroute zou naderen. Daarop werd een opsporingsactie in werking gesteld, die tot nu toe niets heeft opgeleverd. De bemanning werd, nadat de LUCY op de rotsen was gelopen aan boord genomen door de tanker 'Frank M' en in Milford Haven aan wal gezet. Men had bij het op de rotsen lopen slechts enkele vuurpijlen durven afschieten, omdat het gevaar dat de lading door een vonk zou ontploffen, niet denkbeeldig was. De Delfzijlster kustvaarder was op weg van Odda (Noorwegen) naar Barry (Engeland). De bemanning bestaat uit: Kapitein L.M.A. Spaltman (Haarlem), stuurman W. Reuvekamp (Sneek), 1e machinist J. van Gennep (Groningen), kok H. Maarse (De Bilt), de matrozen J. Werkman (Zuidbroek), B. Vlierman (Enschede) en de lichtmatroos Sie uit Amsterdam.
Het Parool 15-02-1967: Nederlandse kustvaarders in nood. Den Haag. woensdag (AP. ANP, Reuter). — Twee Nederlandse kustvaarders, de Con Brio en de Lucy, zijn gisteren op de Noordzee in moeilijkheden geraakt. Een opvarende, de stuurman van de Con Brio, wordt als vermist opgegeven. De Lucy liep gisteren vier mijl ten westen van Milfordhaven in het Kanaal op de rotsen. De zeven bemanningsleden en de scheepshond Ringen van boord en werden door de kustwacht naar Milford- haven gebracht. Het schip is met calciumcarbide geladen. Nadat de bemanning het had verlaten kwam het weer vlot. Het wordt door de Britse kustwacht een „drijvende bom" genoemd. Men overweegt de Lucy met rakette in de grond te boren als het schip naar de drukke scheepvaartroute drijft. Vliegtuigen blijven de kuslvaarder volgen. De Con Brio seinde vannacht om vier uur op ongeveer tachtig mijl ten noorden van Doggersbank dat men met motorstoring kampte en dat het schip zware slagzij maakte. Aan in de buurt varende schepen is gevraagd hulp te bieden. De Con Brio is het eigendom van de rederij Van der Laan te Groningen, de Lucy van Wijne en Barends te Delfzijl.




Afbeeldingen


Omschrijving: LUCY, proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: LUCY gestrand
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NNO 100464
Delfzijlster coaster LUCY vroeg hulp.
De splinternieuwe Delfzijlster kustvaarder LUCY van de rederij Wijnne en Barends te Groningen (Delfzijl) kreeg in de afgelopen nacht machineschade, toen het scheepje zich op 25 mijl ten oosten van Start Point in het Engels Kanaal bevond. De sleepboot SCHELDE van L. Smit en Co.'s Internationale Sleepdienst kwam vanmorgen om zes uur bij de LUCY aan, maakte vast en sleept het schip naar Southampton.
De SCHELDE had het geluk dicht in de buurt van de LUCY te zijn, toen deze meldde hulpeloos rond te drijven. De kustvaarder was met een lading houtpulp op weg van Finland naar Bridgewater. De SCHELDE sleept momenteel met de RODE ZEE een tanker van Curaçao naar Rotterdam. Besloten werd dat de SCHELDE de sleep zou verlaten om eerst de LUCY te helpen. Na aflevering van de kustvaarder te Southampton keert de SCHELDE naar de sleep terug en voegt zich weer bij de RODE ZEE.