Inloggen
LUCAS BOLS II - ID 3806


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5405011
Nat. Official Number: 2577 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 913
Launch Date: 1950-07-22
Delivery Date: 1950-10-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 540
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (320x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 324.00 Net tonnage
Deadweight: 830.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36500 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 55.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.45 Meters Depth, moulded
Draught: 3.58 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-10-11 LUCAS BOLS II
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij der Erven Lucas Bols N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFPS

Date/Name Ship 1962-05-02 HARBURG
Manager: Christian Lange, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Partenreederei 'Harburg', Hamburg, German Federal Republic
Shareholder: Christian & Anna Lange
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DNAQ

Date/Name Ship 1963-03-00 HERM SCHÖNING
Manager: Johan Schöning, Haren, Groningen, Germany
Eigenaar: Johan Schöning, Haren, Groningen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DNAQ

Date/Name Ship 1965-00-00 LAURENZ
Manager: Margret Riddering, Haren, Groningen, Germany
Eigenaar: Margret Riddering, Haren, Groningen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DNAQ

Date/Name Ship 1977-00-00 LAURENZ
Manager: T. & G. Mendes, Castries, St. Lucia
Eigenaar: T. & G. Mendes, Castries, St. Lucia
Shareholder:
Homeport / Flag: Castries / St. Lucia
Callsign: ZCRA

Date/Name Ship 1978-00-00 LAOMI M
Manager: T. & G. Mendes, Castries, St. Lucia
Eigenaar: T. & G. Mendes, Castries, St. Lucia
Shareholder:
Homeport / Flag: Castries / St. Lucia
Callsign: ZCRA

Ship Events Data

1950-07-24: NvhN 24-07-1950: LUCAS BOLS II te water. Bij de Gebr. Diepen Scheepswerven NV te Waterhuizen liep Zaterdagmorgen van stapel het 860 ton metende kustvaartuig Lucas Bols II, gebouwd voor rekening van de NV Kustvaartrederij der erven Lucas Bols te Amsterdam. Op deze werf wordt thans de kiel gelegd voor een zelfde soort schip voor rekening van de N.V. Zuidland te Rotterdam.
1950-10-12: Op 12-10-1950 als LUCAS BOLS II, zijnde een stalen motorschip, groot 1413.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 06-10-1950 no. 8245, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2577 Z GRON 1950 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 4.05 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.80 m. boven dek.
1950-10-16: NvhN 16-10-1950: Proefvaart m.s. LUCAS BOLS II. Zaterdag j.l. had op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Lucas Bols II, dat bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Van Diepen te Waterhuizen bij Groningen werd gebouwd voor rekening van de kustvaartrederij der erven Lucas Bols N.V. te Amsterdam. Tijdens de proefvaart behaalde het schip een snelheid van ruim 11 mijl.
1961-09-03: Op 3 september 1961 kwam de 'Lucas Bols II' op de thuisreis van Karlsvik in aanvaring met het Poolse ms 'Puck' (1166brt). De aanvaring vond plaats in het Nord-Ostseekanaal. Beide schepen zetten met lichte schade de reis voort.
1964-04-00: Classed LR until 4/64, thereafter GL.
1983-11-04: Final Fate:
Bij Cabo San Roman, Venezuela aan de grond gelopen. Op 10 november 1983 brand in de machinekamer en total loss verklaard. Begin 1984 verkocht aan Asuanera Reyven en doorverkocht aan een sloper in Venezuela.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Lucas Bols II'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Lucas Bols II' - bj 1950
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Lucas Bols II'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Herm Schöning' 1950 (ex 'Lucas Bols II')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Laurenz' (ex' Lucas Bols II')
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Laomi-M ex Lucas Bols II on 14-11-1979 at Castries, St. Lucia.
Gemaakt door: Unknown