Inloggen
LUCAS BOLS I - ID 3805

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5402655
Nat. Official Number: 2500 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Gideon' v/h J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 218
Launch Date: 1949-05-04
Delivery Date: 1949-08-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer (1943) Type 5BA29 (290x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 355.00 Net tonnage
Deadweight: 827.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37200 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 55.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.34 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 3.43 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-07-26 LUCAS BOLS I
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij der Erven Lucas Bols N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFPR

Date/Name Ship 1963-02-05 CLAUDIA
Manager: Abdon d' Adda, Monfalcone, Italy
Eigenaar: Societa di Navigazione Monfalconese S.p.A., Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: ILMO

Date/Name Ship 1973-00-00 CLAUDIA
Manager: Giuliana Gerolimetto, Monfalcone, Italy
Eigenaar: Giuliana Gerolimetto, Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: ILMO

Date/Name Ship 1975-00-00 CLAUDIA
Manager: Conzorzio Cartisti Mn Claudia, Monfalcone, Italy
Eigenaar: Conzorzio Cartisti Mn Claudia, Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: ILMO

Date/Name Ship 1976-00-00 IOANNIS P
Manager: Ischijs Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Ischijs Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3947

Date/Name Ship 1976-00-00 CLAUDIA
Manager: Societa di Navigazione Monfalconese S.p.A., Monfalcone, Italy
Eigenaar: Societa di Navigazione Monfalconese S.p.A., Monfalcone, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Monfalcone / Italy
Callsign: ILMO

Date/Name Ship 1980-00-00 IOANNIS P
Manager: Ioannis Panagiotopoulos, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Ioannis Panagiotopoulos, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3947

Date/Name Ship 1983-00-00 LION
Manager: Sea Shelter S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Sea Shelter S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO6952

Ship Events Data

1949-07-25: Op 25-07-1949 als LUCAS BOLS I, zijnde een stalen motorschip, groot 1413.52 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7782 d.d. 14-07-1949, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 2500 Z GRON 1949 op het achterschip aan B.B zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.70 m. van de hekplaat, 1.55 m. uit de lengteas en 1.55 m. boven dek
1949-08-11: NvhN 11-08-1949: Proeftocht „Lucas Bols 1". Op de Eems werd een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuw gebouwde motorschip „Lucas Bols I" van de rederij Lucas Bols te Amsterdam. Het fraaie, wit geschilderde, vaartuig, behaalde een snelheid van 11 mijl, werd gebouwd als shelterdeck type bij de Scheepswerf „Gideon" te Groningen onder klasse S.I. en Lloyds. De „Lucas Bols I" heeft een 5 cylinder 500 p.k. Sulzer motor, terwijl in de machinekamer twee hulpmotoren van 15 resp. 17 p.k. zijn opgesteld. Bij de beide masten staan elk 15 p.k. Ruston motoren, terwijl de laad- en ankerlier van de firma Ridderinkhof zijn. Het schip is 52.34 meter lang, 8.69 meter breed en 3.26 meter hol en is modern gebouwd en uitgerust. Het schip zal in ballast naar Wismar vertrekken om kalizout voor Nederland te laden. Een collecte, tijdens de proeftocht, voor de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij bracht f 60 op.
1953-02-19: Algemeen Handelsblad 20-02-1953: Kustvaarders in botsing op de Schelde. Gisteravond zijn op de Schelde ter hoogte van Antwerpen ten gevolge van mist twee Nederlandse kustvaarders met elkaar in aanvaring gekomen. De van Londen komende 499 brt metende Lucas Bols I trof de even grote Beekbergen ter hoogte van het proviandruim, waardoor daar een gat van 2 x 2 meter ontstond. Het schip kon de reis naar Antwerpen voortzetten.
1960-01-19: De Telegraaf 19-01-1960: Zuiden wind keert tij. Schepen vast in pakijs. Van onze correspondent te Stockholm, dinsdag; ruim 30 schepen, die de vorige week in het Vanermeer voor een muur van pakijs waren vastgelopen, hebben gisteravond — behalve de moedige assistentie van een achttal ijsbrekers — de onverwachte hulp van gunstige zuidenwind gekregen. Daardoor konden ook twee Nederlandse kustvaarders, de „Jantje Eppiena" uit Delfzijl en de „Willem" uit Groningen, naar de haven van Vanerborg worden geloodst, die via het Trollhattekanaal op de Götarivier op de grote kusthaven van Gothenburg aansluit. Beide schepen worden daar vandaag verwacht. Een derde Nederlandse kustvaarder de „Jan", eveneens uit Delfzijl, die voor de haven van Lidköping was gestrand, krijgt vannacht assistentie van een van Zwedens sterkste ijsbrekers, de „Nestor" (1800 pk), die voor het „bevrijdingswerk" op het Vanermeer speciaal vanaf de oostkust is gerequireerd. De „Jan" ligt muurvast , niet ver van een andere, minder krachtige ijsbreker, die donderdag, bij vergeefse pogingen dit schip in veiligheid te brengen, zelf was vastgelopen. Het Vanermeer, na de meren van Ladoga en Omega met een oppervlakte van 5500 km het grootste in Europa, werd verleden week door een plotselinge storm, hevige, vorst en voortdurende sneeuw tot een onherbergzame poolzee gemaakt. Een vierde Nederlands schip, de „LUCAS BOLS I" uit Amsterdam, dat daardoor in de haven van Kristinehamn was vastgelopen, zou gisteravond eveneens hulp van een ijsbreker krijgen, die deze kustvaarder in gezelschap van drie lotgenoten dwars over het Vanermeer naar Vanerborg zou brengen. De Nederlandse consul te Gothenburg, de heer J. C. Eldering, met wie wij telefonisch contact hebben gehad, zei ons: „Een situatie zoals de huidige heeft zich sinds 1947 niet meer voorgedaan. Thans kunnen wij het dreigende gevaar, dat de vastgelopen schepen de winter in het ijs zouden moeten doorbrengen, echter als geweken beschouwen".
1973-11-26: Classed LR until 26/11/73, thereafter RI and then HR.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de LUCAS BOLS I op 4 mei 1949
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart september 1949
Gemaakt door: Foto Hackman

Omschrijving: LUCAS BOLS I
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Foto gemaakt door Jaap Mooij, vader van Peter Mooij (collectie)

Omschrijving: Foto gemaakt door Jaap Mooij, vader van Peter Mooij, (collectie)

Omschrijving: Foto gemaakt door Jaap Mooij, vader van Peter Mooij (collectie)

Omschrijving: LUCAS BOLS I
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Als CLAUDIA onder Italiaanse vlag.
Gemaakt door: Unknown