Familiegegevens
Peter werd geboren op 09.05.1871 te Amsterdam als z.v. Jan Rudolph Ohr en Wilhelmina Maria Cornelia Hazenberg.
Peter (29) (stuurman) trouwde op 23.08.1900 te Amsterdam met Grietje Spoelstra (28) – geb. 25.04.1872 te Haskerland - d.v. Klaas Spoelstra en Helena Margaretha Sickler.
Grietje Spoelstra overleed op 05.03.1955 te Voorburg (82).
Peter overleed op ???
Kinderen
- Helena Margaretha – geb. 26.07.1901 te Vlissingen.
- Jan Rudolph – geb. 08.03.1906 te Rotterdam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart (met aanv. stoomvaart) in nov.1892 te Amsterdam.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in maart 1893 te Rotterdam.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in december 1899 te Rotterdam.
De schepen van de kapitein
* 19.. – 1915 van het s.s. GOOILAND – geb. 1904 – ID 2527
* 19.. – 1921 van het s.s. AMSTELLAND – geb. 1920 – ID 380
* 19.. – 1924 van het s.s. SALLAND – geb. 1920 – ID 5675
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.H.L.
Zie Verslag van de RvdS 1915 – Nr. 61. Aanvaring van de GOOILAND met het Zw. s.s. JARL op 17.07.1915.
Zie Verslag van de RvdS 1921 – Nr. 46. Het lek worden van het s.s. AMSTELLAND op 29.08.1921.
Zie Verslag van de RvdS 1924 – Nr. 40. Aanvaring van s.s. SALLAND met Eng. s.s. CHISWICK op 15.01.1924.
Familiegegevens
Cornelis S.T. werd geboren op 13.04.1889 te Vlissingen als z.v. Cornelis Stephanus Theodorus Rietbergen (machinist) en Johanna Hermina Verhoogh.
Cornelis S.T. (26) trouwde op 23.09.1915 te Rotterdam met Elizabeth Lamberta Johanna Klappe (24) – geb. 15.11.1890 te Kralingen – d.v. Lambertus Klappe en Elizabeth Johanna Francisca Kotte.
Cornelis S.T is omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 febr. 1941 (51) en werd begraven op het Nederlands Ereveld Mill Hill te Londen.
Kinderen
- Cornelis Stephanus Theodorus – geb. 16.09.1916 te Rotterdam.
- Elizabeth Johanna Francisca – geb. 09.09.1918 te Rotterdam.
- Johannes Hermanus – geb. 02.10.1919 te Rotterdam.
- Lambertus - geb. 02.10.1919 te Rotterdam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.07.1909 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 04.12.1912 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1917 te ’s-Gravenhage.
De schepen van de kapitein
* 11/1929 van het s.s. AMSTELLAND
* 01/1931 van het s.s. DELFLAND
* 19.. van het s.s.???
* 02/1936 van het s.s. MONTFERLAND
* 11/1937 van het s.s. ZAANLAND
* 12/1937 van het s.s. EEMLAND
* 19.. – 1940 van het s.s. AMSTELLAND
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.H.L.
Rietbergen, Cornelis Stephanus Theodorus
Geboren te Vlissingen op 13 april 1889. Omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 februari 1941.
BRONZEN LEEUW – K.B. no. 28 van 23 juni 1948. (postuum)
Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapt. van het s.s. AMSTELLAND.
En
COMMENDATION (GB) - 1941
Captain, master of the s.s. AMSTELLAND.
The ship was twice attacked by enemy aircraft. She was not seriously damaged the first time, but a heavy bomb fell through the after bulkhead of the officers bathroom and remained unexploded. The chief officer tried hard to lift it out but he was unable to move it. Two bombs fell near her in the second attack and she began to leak badly in the forepeak and in No. 1 and 2 hold. Her crew got the pumps going and for 44 hours they worked unceasingly. A destroyer stood by; her commanding officer repeatedly urged the master to give up what he saw was a hopeless end and in view of the unexploded bomb very dangerous task.
At last the merchantman lowered a boat and 26 of her crew went aboard the destroyer. The remaining 20 men worked until, three hours later they received a signal that no tug could reach them until the next day. Then they abandoned ship. Captain Rietbergen, completely exhausted, was the last to leave. Half way down the ladder he lost grip and fell into the sea; he was picked up 15 minutes later, but the destroyer’s doctor was unable to revive him. He was the only casualty. (Bron: ARA 2.16.32 inv. 799; BL/BK blz. 232; Koopv. Blz. 53)
26.02.1941: Op weg in ballast in konvooi van Falmouth via de Clyde naar Buenos Aires, onder kapitein C.S.Th. Rietbergen, tijdens een Duitse luchtaanval (Focke Wulf vliegtuig) in de Ierse Zee (54.12 NB, 16.00 WL) zeer zwaar beschadigd. Men probeerde onder begeleiding van de Britse torpedobootjager HMS 'Vanquisher' het schip naar een Engelse haven te brengen, doch het zonk op 28 februari als nog in de zuidelijke uitgang van de Ierse Zee. Hierbij kwam een opvarende om het leven. (Bron: Marhisdata)
https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten/monumenten_zoeken/oorlogsmonument/3985/zwijndrecht%2C-plaquette-voor-kapitein-c-s-th--rietbergen
De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen herinnert aan de gezagvoerder van het s.s. "Amstelland", van de Koninklijke Hollandsche Lloyd dat op 25 en 26 februari 1941 meerdere malen door een onderzeeboot en door vliegtuigen was aangevallen, waardoor het schip uiteindelijk zodanig werd getroffen, dat het verlaten moest worden. Als laatste wilde hij zijn schip verlaten, doch kon zich halverwege de stormladder door oververmoeidheid niet meer vasthouden en viel in het water. Pogingen om hem weer bij bewustzijn te brengen waren tevergeefs. Kapitein Rietbergen werd postuum onderscheiden met de Bronzen Beer.
Locatie
De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen bevindt zich in de Kapitein Rietbergenflat te Zwijndrecht (gemeente Zwijndrecht). Deze flat maakt onderdeel uit van de vijf Kapiteinflats in de zeeheldenbuurt die vernoemd zijn naar vijf Koopvaardij-officieren. In iedere flat is een plaquette aanwezig die herinnert aan de betreffende officier.
Familiegegevens
Cornelis S.T. werd geboren op 13.04.1889 te Vlissingen als z.v. Cornelis Stephanus Theodorus Rietbergen (machinist) en Johanna Hermina Verhoogh.
Cornelis S.T. (26) trouwde op 23.09.1915 te Rotterdam met Elizabeth Lamberta Johanna Klappe (24) – geb. 15.11.1890 te Kralingen – d.v. Lambertus Klappe en Elizabeth Johanna Francisca Kotte.
Cornelis S.T is omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 febr. 1941 (51) en werd begraven op het Nederlands Ereveld Mill Hill te Londen.
Kinderen
- Cornelis Stephanus Theodorus – geb. 16.09.1916 te Rotterdam.
- Elizabeth Johanna Francisca – geb. 09.09.1918 te Rotterdam.
- Johannes Hermanus – geb. 02.10.1919 te Rotterdam.
- Lambertus - geb. 02.10.1919 te Rotterdam.
Opleiding
Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 22.07.1909 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 04.12.1912 te ’s-Gravenhage.
Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.12.1917 te ’s-Gravenhage.
De schepen van de kapitein
* 11/1929 van het s.s. AMSTELLAND
* 01/1931 van het s.s. DELFLAND
* 19.. van het s.s.???
* 02/1936 van het s.s. MONTFERLAND
* 11/1937 van het s.s. ZAANLAND
* 12/1937 van het s.s. EEMLAND
* 19.. – 1940 van het s.s. AMSTELLAND
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de K.H.L.
Rietbergen, Cornelis Stephanus Theodorus
Geboren te Vlissingen op 13 april 1889. Omgekomen op de Atl. Oceaan op 28 februari 1941.
BRONZEN LEEUW – K.B. no. 28 van 23 juni 1948. (postuum)
Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapt. van het s.s. AMSTELLAND.
En
COMMENDATION (GB) - 1941
Captain, master of the s.s. AMSTELLAND.
The ship was twice attacked by enemy aircraft. She was not seriously damaged the first time, but a heavy bomb fell through the after bulkhead of the officers bathroom and remained unexploded. The chief officer tried hard to lift it out but he was unable to move it. Two bombs fell near her in the second attack and she began to leak badly in the forepeak and in No. 1 and 2 hold. Her crew got the pumps going and for 44 hours they worked unceasingly. A destroyer stood by; her commanding officer repeatedly urged the master to give up what he saw was a hopeless end and in view of the unexploded bomb very dangerous task.
At last the merchantman lowered a boat and 26 of her crew went aboard the destroyer. The remaining 20 men worked until, three hours later they received a signal that no tug could reach them until the next day. Then they abandoned ship. Captain Rietbergen, completely exhausted, was the last to leave. Half way down the ladder he lost grip and fell into the sea; he was picked up 15 minutes later, but the destroyer’s doctor was unable to revive him. He was the only casualty. (Bron: ARA 2.16.32 inv. 799; BL/BK blz. 232; Koopv. Blz. 53)
26.02.1941: Op weg in ballast in konvooi van Falmouth via de Clyde naar Buenos Aires, onder kapitein C.S.Th. Rietbergen, tijdens een Duitse luchtaanval (Focke Wulf vliegtuig) in de Ierse Zee (54.12 NB, 16.00 WL) zeer zwaar beschadigd. Men probeerde onder begeleiding van de Britse torpedobootjager HMS 'Vanquisher' het schip naar een Engelse haven te brengen, doch het zonk op 28 februari als nog in de zuidelijke uitgang van de Ierse Zee. Hierbij kwam een opvarende om het leven. (Bron: Marhisdata)
https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten/monumenten_zoeken/oorlogsmonument/3985/zwijndrecht%2C-plaquette-voor-kapitein-c-s-th--rietbergen
De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen herinnert aan de gezagvoerder van het s.s. "Amstelland", van de Koninklijke Hollandsche Lloyd dat op 25 en 26 februari 1941 meerdere malen door een onderzeeboot en door vliegtuigen was aangevallen, waardoor het schip uiteindelijk zodanig werd getroffen, dat het verlaten moest worden. Als laatste wilde hij zijn schip verlaten, doch kon zich halverwege de stormladder door oververmoeidheid niet meer vasthouden en viel in het water. Pogingen om hem weer bij bewustzijn te brengen waren tevergeefs. Kapitein Rietbergen werd postuum onderscheiden met de Bronzen Beer.
Locatie
De plaquette voor Kapitein C.S.Th. Rietbergen bevindt zich in de Kapitein Rietbergenflat te Zwijndrecht (gemeente Zwijndrecht). Deze flat maakt onderdeel uit van de vijf Kapiteinflats in de zeeheldenbuurt die vernoemd zijn naar vijf Koopvaardij-officieren. In iedere flat is een plaquette aanwezig die herinnert aan de betreffende officier.
|