Inloggen
LOPPERSUM - ID 3790


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 615
Launch Date: 1900-07-14
Delivery Date: 1900-08-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 900
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 30 1/2 & 51-36
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2023.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1289.00 Net tonnage
Deadweight: 2837.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 150000 Cubic Feet
Bale: 141000 Cubic Feet
 
Length 1: 82.35 Meters Registered
Beam: 11.10 Meters Registered
Depth: 5.94 Meters Registered
Draught: 4.80 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-07-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: LOPPERSUM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Oostzee
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door consul gen. Te Hamburg1900-08-20, uitreiking88-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-08-06 LOPPERSUM
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PJHS

Date/Name Ship 1927-02-00 NORDAFRIKA
Manager: Richard Heckmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Nordafrika'-Reederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1930-01-03 VAREG
Manager: Harry Trap, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B 'Viking', Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: KHBT

Date/Name Ship 1934-04-20 INDRA
Manager: Rudolf Hedberg, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B 'Indra', Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden

Date/Name Ship 1936-02-29 INDRA
Manager: Erik Hogberg, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. 'Fredrika', Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1936-04-01 INDRA
Manager: J. Lindblom, Abö, Finland
Eigenaar: Nautic Steamship Company Ltd O/Y, Turku (Åbo, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Abö / Finland

Date/Name Ship 1940-01-00 INDRA
Manager: R. Nelberg, Tallinn (Reval), Estonia
Eigenaar: Laevaühing 'Indra', Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia

Date/Name Ship 1940-03-00 INDRA
Manager: Torsten Carlbom, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Torsten Carlbom, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1900-07-14: DS 15.07.1900: Amsterdam, 14 juli Hedenmiddag (14 juli) is te water gelaten bij Wm. Gray & Co te West Hartlepool het vrachtstoomschip LOPPERSUM, in aanbouw voor de Stoomvaart Mij Oostzee (Vinke) te Amsterdam. Het schip wordt voorzien van een triple expansie stoommachine. De diameters van de cylinders zijn: 19, 30½ en 51 “; de slaglengte is 36”.
1926-11-23: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 6 Z AMST 1926
1927-02-02: NRC 020227. Heden om 01.50 uur des nachts is de Nieuwe Waterweg binnengekomen het Duitse stoomschip NORD AFRIKA, ex-LOPPERSUM, van Amsterdam naar Rotterdam. (opm: eerste reis na verkoop)
1934-04-20: Gekocht op een executoriale verkoop en 29.02.1936 nogmaals executoriaal verkocht.
1939-10-09: Op reis met een lading hout van Ǻbo naar Zaandam is de INDRA op 9 oktober 1939 om 10.20 uur op 6 mijl ten noorden van Terschelling op een mijn gelopen, waarbij drie der opvarenden het leven verloren. De overige bemanning werd gered door het Zweedse stoomschip Eriksborg. De zwaar beschadigde en verlaten INDRA bleef echter drijven op de houtlading en enkele dagen later door Nederlandse sleepboten geborgen en naar Amsterdam gesleept. Daar werd de lading gelost en het schip bij de nv Amsterdamsche Droogdok Maatschappij in dok gezet. Zij was zo zwaar beschadigd, dat zij constructive Total loss werd verklaard, nog in oktober 1939. Het wrak werd verkocht aan een Amsterdamse handelaar in oude metalen (deze handelaar was nv IJzerhandel Hollandia, Amsterdam), die haar weer liet herstellen, echter zonder een knik uit het schip te laten halen, en na dit lapwerk verkocht naar Estland. Begin 1940 vertrok het ‘herstelde’ schip weer uit Amsterdam
1941-10-17: Final Fate:
Op reis van Barry naar Huelva vermist, mogelijk is zij op 20 oktober 1941 met alle opvarenden vergaan. Zij is niet gerapporteerd door enige Duitse onderzeeboot als zijnde getorpedeerd. De Duitse onderzeeboot U.84, die in de buurt was, ontkende haar tot zinken te hebben gebracht, maar rapporteerde wel op 21 oktober 1941 om 0.12 uur twee ontploffingen te hebben gehoord op of bij een schip, dat mogelijk de INDRA was, dit was ongeveer in positie 50˚20’NB en 18˚40’WL.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Duit, W.
Overige informatie: 1862 - 1912

Afbeeldingen


Omschrijving: Foto genomen omstreeks 1902. Afdruk van origineel negatief in bezit Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam
Gemaakt door: Holzapffel, W.M.

Omschrijving: De LOPPERSUM onder de brug over de Avon bij Bristol. Een foto, genomen aan het eind van de Eerste Wereldoorlog. Origineel negatief nu (2013) in handen van John Clarkson.
Gemaakt door: Clarkson, John
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: De LOPPERSUM in de haven van Zaandam. Foto gemaakt in 1921
Gemaakt door: Lammers, B.C.

Omschrijving: INDRA
Onderwerp: Schade

Omschrijving: INDRA
Onderwerp: Schade

Omschrijving: INDRA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf
Algemene informatie

NRC 050106.
Londen, 3 januari 1906. Het stoomschip LOPPERSUM is bevracht van Cardiff naar Madeira met 2.800 ton (opmerking waarschijnlijk steenkolen) tot Sh.6/9.