Inloggen
LOMPOBATTANG - ID 3779

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1944
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standaard scheepstype: Australian Army Motor Store Lighter (MSL)
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Commonwealth Government Shipbuilding Establishment No. 4, Melbourne (Vic.), Australia
Launch Date: 1944-00-00
Delivery Date: 1944-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Atlas Imperial Diesel Engineering Co. Inc., Oakland (Cal.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee Atlas diesels, 7 1/2-
Speed in knots: 9
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 176.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 36.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.13 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.32 Meters Registered
Depth: 2.74 Meters Registered
Draught: 2.13 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1944-00-00 AV-???
Manager: Australian Army, Melbourne (Vic.), Australia
Eigenaar: Australian Army, Melbourne (Vic.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Melbourne (Vic.) / Australia

Date/Name Ship 1946-01-00 M-6
Manager: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1947-08-28 LOMPOBATTANG
Manager: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Netherlands East Indies
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Djakarta, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKEE

Date/Name Ship 1949-12-00 LOMPOBATTANG
Manager: Gouvernement van Nederlandsch Oost Indië, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1950-08-00 LOMPOBATTANG
Manager: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Eigenaar: N.V. Maskapi Kapal Selebes Sealatan (MKSS), Makassar, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Makassar / Indonesia

Date/Name Ship 1954-00-00 LOMPOBATTANG
Manager: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Perusahaan Pelajaran Sulawesi Selatan (PPSS), Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia

Date/Name Ship 1964-00-00 PASIR BARU
Manager: P.T. Pantai Kutai, Balikpapan, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pantai Kutai, Balikpapan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Balikpapan / Indonesia
Additional info: Owners aanv. Fa Pantai. Surabaja-Balikpapan-Samarinda.

Ship Events Data

1946-00-00: Final Fate:
Gekocht in Australië. In maart 1947 aan SGS verhuurd, verbouwd bij de Vereenigde Prauwenveren. 15 Augustus 1947 in charter KPM naar Makassar, daar overgenomen op 28 augustus in bareboatcharter bij MKSS. Augustus 1950 naar Pepuska maar verkocht aan MKSS. Waarschijnlijk omstreeks 1985 gesloopt.
1949-05-14: Het Dagblad 14-05-1949 (Uitgave Nederlandse Dagbladpers te Batavia) Schip strandde door slordige navigatie. De Raad voor de Scheepvaart te Batavia heeft uitspraak gedaan inzake het stranden van het ongeveer 500 kubieke meter metende Indonesische m.s. „LOMPOBATTANG", dat op 8 Maart 1948 in de golf van Boni op het Bingkoka-rif liep en op 11 Maart, na het lossen van 49 ton deklading, op eigen kracht weer vlot gekomen is. De raad was bij het uitspreken van het vonnis van oordeel, dat deze ramp werd veroorzaakt door de slordige navigatie van de gezagvoerder, kapitein E.W.T., wien het tijdens deze vaart aan elk idee van veilige vaart heeft ontbroken en die onnodige risico's heeft genomen. In het belang van de veiligheid ter zee, doch rekening houdend met het feit, dat deze vorm van Indonesische kustvaart nog van recente datum is, straffe de Raad de kapitein met het ontnemen van de bevoegdheid om als kapitein op een Indonesisch schip buitengaats te varen voor de tijd van zes maanden, en in de kosten van het geding.