Inloggen
LOLA - ID 3775

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Nat. Official Number: 1965 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zn.'s Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 662
Launch Date: 1939-12-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV8M845 (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 315.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37200 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.50 Meters Depth, moulded
Draught: 2.96 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-05-00 LOLA
Manager: N.V. Handel Maatschappij S. Gokkes Jr. (Daniël Wolf), The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Handel Maatschappij 'Hunzedal', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PFPJ

Ship Events Data

1940-00-00: In 1940 als "Warta" op stapel gezet voor rekening Spedycja Portowa “Warta” Sp. z o.o., Gdynia, Polen. (Order samen met haar zusterschepen "Bug", bouwnr. 660 voor rekening van Kazimierz Rothert & Borys Kiłaczycki Sp. z o.o., Gdynia en "San", bouwnr. 661 voor rekening van Warszawskie Towarzystwo Transportowe Sp. z o.o. “Wartrans”, Gdynia.) In verband met de oorlogomstandigheden kon het schip niet door de Polen worden afgenomen. Het schip wordt op 08-04-1940 bij het Kadaster teboekgesteld als LOLA van N.V. E.J. Smit en Zoon's Scheepswerven Westerbroek (Hoogezand). De proefvaart vond plaats op 16-04-1940. Deze teboekstelling wordt op 12-06-1942 doorgehaald.
1940-04-10: Op 10-04-1940 als LOLA, zijnde een motorvrachtschip, metende 1415.18 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6195 d.d. 03-04-1940, liggende te Westerbroek, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1965 Z GRON 1940 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 6.05 m. van de hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.30 m. boven het dek.
1940-05-00: Final Fate:
Nadat het schip in mei 1940 werd verkocht kon men helaas geen maatregelen meer treffen het schip te laten vertrekken naar Engeland wat de bedoeling was. Ook was er nog geen bemanning aangesteld om het schip te laten varen. Het werd dan ook als een der eerste schepen prijs verklaard door de Duitse Dienst. Één reis mocht het schip maken onder de naam LOLA naar de werf N.S.M. te Amsterdam alwaar het werd verbouwd tot zgn. Sperrbrecher. Naar Hamburg gebracht en in Duitse dienst als 'Sperrbrecher NS III', later 'Sperrbrecher 143'. Op 19 oktober 1942 door mijnexplosie gezonken t.h.v. Nieuwpoort in pos. 51.12.N. - 02.43.O. Hierbij komen 5 van de 9 bemannigsleden om het leven. Het wrak werd in 1946 teruggevonden en in 1947 met explosieven opgeruimd. (De verkoop in mei 1940 is niet bij het Kadaster geregistreerd.)


Afbeeldingen


Omschrijving: 'Lola' (1940) in de Oosterhaven te Groningen.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Sperrbrecher 143 ex Lola.
Gemaakt door: Unknown