Inloggen
LIRECO - ID 3764


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5209364
Nat. Official Number: 3237 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 2/58
Launch Date: 1954-05-08
Delivery Date: 1954-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10174 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 349.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 168.00 Net tonnage
Deadweight: 440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22610 Cubic Feet
Bale: 20820 Cubic Feet
 
Length 1: 46.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.73 Meters Depth, moulded
Draught: 2.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-05-19 LIRECO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Leinenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFPC

Date/Name Ship 1971-07-22 LIRECO
Manager: R. King & E. Davies, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: R. King & E. Davies, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1975-11-00 LIRECO
Manager: Lireco Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Lireco Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1954-05-08: NvhN 08-05-1954: Tewaterlating motorschip Lireco. Bij de scheepswerf fa. Hijlkema en Zoon te Martenshoek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Lireco, dat wordt gebouwd voor rekening van kapitein K. Leininga te Groningen. Het schip is van het gladdek type, meet plm. 480 ton d.w. en zal worden uitgerust met een motor van 240 p.k., 2-tons laadgerei en voorts met Noorse hydraulische lieren en 1 mast met 2 laadbomen. De bouw vindt plaats onder toezicht van Lloyds Register of Shipping met Certificaat Scheepvaartinspectie. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekschip van ongeveer 500 ton d.w. voor binnenlandse rekening.
1954-05-17: Op 17-05-1954 als "LIRECO", bouwno. 2/58, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3237 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 5.44 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas en 1.60 m. uit dek.
1954-07-13: NvhN 13-07-1954: Proefvaart m.s. Lireco.
Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het 480 ton grote motorkustvaartuig Lireco, dat bij de Scheepswerf firma Hijlkema en Zn. te Martenshoek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van kapitein K. Leinenga te Groningen. De voortstuwing geschiedt door een motor van 240 P.K., waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9½ mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyds Register of Shipping met certificaat Scheepvaart-Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1959-02-27: Op 27-02-1959 gestrand op de westkust van Denemarken op 5 mijl ten zuiden van Torsminden, de volgende dag met een sleepboot losgetrokken.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Lireco op de Deense kust ten zuiden van Bovbjerg. De Lireco, beladen met gestort zout, was op weg van IJmuiden naar Holden en op 26 februari om 09.10 uur van IJmuiden vertrokken. Het was helder weer maar de wind nam in kracht toe tot z.w. 6. Ondanks het heldere weer kwamen enkele boeien niet in zicht. Het schip liep volle kracht, 8 mijl, de kapitein liep afwisselend wacht. Men heeft geen astronomisch bestek gemaakt en ook niet een bestek door peilingen met de richtingzoeker. Het bleef goed weer met goed zicht. Op 27 februari om 18.00 uur gaf kapitein de Jong de wacht over aan stuurman Engelsman. Hij gaf daarbij de koers en de gegiste plaats over en zei dat omstreeks 22.30 uur de lichten van de Deense kust in zicht zou kunnen krijgen. Om 19.40 uur zag de stuurman in de richting van de wal een lichtschijnsel maar hij kon niet vaststellen welk licht dat was. Het is hem niet opgevallen dat het schip zich dicht onder de wal bevond. Plotseling liep het schip om 19.50 uur aan de grond. Het gelukte niet door achteruit te draaien vlot te komen. Op 1 maart, om ongeveer 19.00 uur trok de sleepboot Garm de Lireco vlot nadat een deel van de lading was geworpen. Oordeel van de Raad is dat de stranding van de Lireco moet worden geweten aan de zorgeloze en niet verantwoorde navigatie aan boord van de Lireco, waarvoor kapitein K. de Jong in de eerste plaats verantwoordelijk is en in deze zeer ernstig heeft gefaald. Maar ook stuurman J.F. Engelsman gaat niet geheel vrijuit. De Raad straft kapitein de Jong door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van 3 maanden. Stuurman J.F. Engelsman wordt gestraft door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 15 oktober 1959
1963-01-08: NvhN 08-01-1963: Coasters uit hun isolement. Nadat door Gedeputeerde Staten van Friesland de dag voor Kerstmis een vaarverbod voor de Friese kanalen was ingesteld, werd deze gisteren weer opgeheven. Om 6 uur 's morgens doorploegde de zeesleper Waddenzee van G. Attema te Harlingen het twintig centimeter dikke ijs van het Van Harinxmakanaal tot Franeker. Over zeven kilometer had de sterke sleepboot acht uur werk. De kustvaarder Reggeborg van Wagenborg uit Delfzijl, die al voor de Kerstdagen met cellulose in Harlingen was ingevroren, voer achter de ijsbreker aan. De coaster Lerico (Opm. Moet zijn: Lireco.) die in Franeker was ingevroren, werd uit het isolement verlost en slaagde erin Harlingen te bereiken. Aanvankelijk was het plan om naar Leeuwarden door te breken, maar daar de vorst doorzet, is opnieuw een vaarverbod ingesteld. Langs de Friese zeedijken kan men de resten van duizenden watervogels vinden, die het slachtoffer van de zeemeeuwen werden.
1985-00-00: Final Fate: Scuttled

1985: The M.V. LIRECO, a freighter approximately 200 feet long, was sunk by the Coast Guard in 1985. This wreck can now be found in 90 feet of water off the Isle A'Quatre, Bequia. She is resting on a sand bottom, and her structure supports a full eco chain of tropical fish. Average visibility in the area is 40 to 60 feet.
1999-00-00: Pas in 1999 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LIRECO gestrand bij Torsminden op 27-02-1959.
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: LIRECO - foto: 1968, Scheepswerf Sander Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: LIRECO (bj 1954)
Gemaakt door: Clarkson, John