Inloggen
LIMBURG - ID 3735

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2910 Z ROTT 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 797
Launch Date: 1928-01-04
Delivery Date: 1928-02-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 345.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19700 Cubic Feet
Bale: 18710 Cubic Feet
 
Length 2: 45.06 Meters Registered
Beam: 7.67 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1953-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 285 Pk Jastram Type (250x350) 9 Kn.

Datum 1956-12-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 295 Pk MWM

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-02-08 LIMBURG
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Motorschip Limburg, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PJGN
Additional info: 1934 callsign PFOT

Date/Name Ship 1937-04-21 LIMBURG
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Limburg', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PFOT

Date/Name Ship 1951-02-02 AALSMEER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Marten Knevel en Simon Bon, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bussum / Netherlands
Callsign: PCAL

Date/Name Ship 1952-01-19 AALSMEER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dr. Frederik Egidius Thornwald, Johan Willem Ubbo Doornbos & Albert Hendrik Bode, Bussum, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCAL

Date/Name Ship 1953-03-19 MOORMERLAND
Manager: Cornelius Paul Uphoff, Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Cornelius Paul Uphoff, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCWP

Date/Name Ship 1955-06-21 LEONORE
Manager: W.T.A.G. (Westfälische Transport A.G.), Emden, German Federal Republic
Eigenaar: W.T.A.G. (Westfälische Transport A.G.), Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DCWP

Ship Events Data

1928-01-18: Algemeen Handelsblad 18-01-1928: Scheepsnouw. Van de werf der firma Gebrs. Pot te Bolnes is te water gelaten het motorvrachtschip „LIMBURG", in aanbouw voor binnenlandsche rekening, waarin een 200 P.K. Deutz motor zal worden geplaatst.
1928-01-28: Algemeen Handelsblad 29-01-1928: Scheepsbouw. Van de N. V. Scheepsbouwwerf Gebrs. Pot Bolnes werd gisteren afgeleverd het motorvrachtschip „LIMBURG", gebouwd voor rekening van N. V. Limburg te Terneuzen. De hoofdafmetingen zijn 45,00x7.63x3,25 m, laadvermogen 500 ton. De voortstuwing geschiedt door een Deutz compressorlooze Dieselmotor van 200—240 PK.
1928-02-04: Op 04-02-1928, als LIMBURG, zijnde een motorschip, groot 345.49 ton, liggende te Bolnes, door A. Kielema, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van N.V. Motorschip Limburg, te Ter Neuzen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2910 Z ROTT 1928 op het achterschip naast het lichtkapje op het dek.
1928-02-08: Voorwaarts 11-02-1928: Scheepsbouw. Op 8 Februari heeft de proefvaart plaats gevonden met het door de Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot te Bolnes gebouwde motorvrachtschip genaamd LIMBURG. De afmetingen van het casco zijn: 45 X 7.02 X 3.25 meter en het schip is uitgerust met een Deutz compressorloozen Dieselmotor van 200/240 P.K. Na geslaagden proeftocht werd het schip door de reederij overgenomen.
1940-03-04: Arnhemsche courant 04-03-1940: Vreemde vliegtuigen bedreigden Ned. schepen. Gisteravond zijn twee Nederlandsche vrachtschepen de haven van Oostende binnengeloopen, die rapporteerden, dat zij op de Noordzee door vliegtuigen waren beschoten. Het betreft het vrachtschip “LIMBURG” te Terneuzen, metende 345 ton, en het vrachtschip “Schieland” van de Scheepvaart-en Steenkolen Maatschappij te Rotterdam, metende 2.249 ton. Beide schepen kwamen met een lading steenkool uit New Castle. Zij werden verscheidene malen met machinegeweeren der vliegtuigen beschoten. Gelukkig werd niemand gedeerd. Er werd geen schade aangericht.
Het Vaderland 04-03-1940: Bij lichtschip “Humber". De Nederlandsche zeeschepen “Limburg" en het ms „Schieland", dat eigendom is van de te Rotterdam gevestigde Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij, zijn na het vertrek uit New Castte on Tyne door een onbekend vliegtuig, dat navigatielichten voerde, bestookt. Na de schepen met mitrailleurvuur te hebben aangevallen, verliet het vliegtuig, vermoedelijk een bommenwerper, de schepen. Gelukkig werd niemand der opvarenden door de kogels getroffen en konden de schepen zonder schade de reis vervolgen. De “Limburg”, die een lading kolen in haar ruimen had was nabij het Lichtschip „Humber" het eerst door het vliegtuig opgemerkt. Het naderde snel, cirkelde enkele malen om het schip en vloog toen door naar de „Schieland", die een kleine kilometer verder voer. Toen kwam het vliegtuig naar de „Limburg" terug, waar de heele bemanning, op bet ergste voorbereid, zich reeds met zwemvesten aan dek bevond. Bij het eerste mitrailleurvuur zocht iedereen een goed heenkomen. Spoedig was het afgeloopen en attaqueerde het vliegtuig een Engelsch schip, dat in de nabijheid voer. Dit schip was er erger aan toe. Het zond S.O.S.-seinen uit. Zoowel de “Limburg" als de „Schieland" draaiden bij om hulp te bieden. Dit was noodig ook, want een bom was in de machinekamer gedrongen en had deze totaal verwoest terwijl tevens het schip lek was. Reeds waren ook enkele Engelsche torpedojagers in de nabijheid en bij het licht van de zoeklichten hiervan zag men het water zich over den Engelschen kustvaarder sluiten. De torpedojagers hadden de bemanning echter reeds gered. De Nederlandsche schepen zijn niet erg gehavend. Wel had een kogel het sloependek doorboord, zich daarna een weg gebaand door enkele schotten om terecht te komen midden in het hoofdkussen van den stuurman die echter niet in zijn kooi was. De .Schieland", die zooals gezegd, eigendom is van de Scheepvaart- en Steenkolen-Mij te Rotterdam, meet 2249 ton. Het vrachtschip “Limburg" van de N.V. Scheepvaart-Mij. Limburg te Terneuzen, meet 345 ton. De schepen zijn, meldt Belga, gisteravond in Oostende binnengeloopen.
1940-05-10: Lag in Antwerpen en week uit naar Engeland. 16 mei ingeschreven bij the Netherlands’s Shipping & Trading Committee, Londen. 1 Juni 1945 weer terug aan de eigenaren.
1960-02-15: Final Fate:
Met een lading oxide onderweg van Oxelösund naar Emden ten gevolge van slecht weer 15 mijl ten westen van Vedersø, Jutland in moeilijkheden geraakt en gezonken in pos. 56.15.N. - 07.40.O. De gehele bemanning verloor hierbij het leven.

Afbeeldingen


Omschrijving: Limburg 1928
Gemaakt door: Unknown