Inloggen
LIMBURG - ID 3733

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Trunk deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 99
Launch Date: 1909-06-05
Delivery Date: 1909-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstads A/B, Stockholm, Sweden
Motor Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 8
Power: 640
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl. 2-tact Gloeikop. BB: Bolinders, SB: Ruston & Hornsby Ltd, Lincoln. 16 1/2-18 15/16
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 1319.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 772.00 Net tonnage
Deadweight: 1663.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 217.20 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 40.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 13.30 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 1921-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De LIMBURG is in 1909 gebouwd als zeetanklichter zonder voorstuwing;
eind 1920 / begin 1921 te Singapore verbouwd tot dubbelschroef motortankschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-07-00 LIMBURG
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies

Date/Name Ship 1928-00-00 LIMBURG
Manager: A/B Oljetransport, Helsinki, Finland
Eigenaar: A/B Oljetransport, Helsinki, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsinki / Finland

Date/Name Ship 1928-01-00 ENIDA
Manager: Anglo Saxon Petroleum Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Anglo Saxon Petroleum Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1920-00-00: De LIMBURG is gebouwd als zeetanklichter zonder voorstuwing; eind 1920 / begin 1921 te Singapore verbouwd tot dubbelschroef motortankschip.
1931-00-00: Final Fate:
De ENIDA werd in het derde kwartaal van 1931 ontmanteld en het casco werd tot zinken gebracht.

Algemene informatie

AH 050609
Scheepsbouw. Hedenmiddag werd van helling No. 3 van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij met goed gevolg te water gelaten een stalen zee-tanklichter genaamd LIMBURG, geschikt tot vervoer van 1.500 ton petroleum of benzine bij een diepgang van 11'-6". De afmetingen zijn: Lengte tussen loodlijnen 217'-6", breedte 40'-0", holte 14'-21/2". Een krachtige stoompomp, geplaatst in de midscheeps, onder het stuurhuis en brug gelegen pompkamer is in staat de lading in de 10 compartimenten in enkele uren over te pompen. Het vaartuig is geheel elektrisch verlicht en gebouwd volgens de voorschriften van de voorschriften van de hoogste klasse van Lloyds Register, onder toezicht van de heer R.A. Meijer, marine superintendent van de besteders, de Nederlands-lndische Tank Stoomboot Maatschappij te 's-Gravenhage. De LIMBURG zal van hier naar Ned.-Indië gesleept worden door de zeesleepboot AJAX, mede in aanbouw bij de Ned. Scheepsbouw Maatschappij.