Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
LIEN - ID 3721
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1957
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5207940
Nat. Official Number:
3545 Z GRON 1957
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
2 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw
, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
2/64
Launch Date:
1957-05-15
Delivery Date:
1957-09-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
4
Power:
220
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 10255 Type 4ED (290x450)
Speed in knots:
8.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
386.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
201.00 Net tonnage
Deadweight:
453.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
25335 Cubic Feet
Bale:
23885 Cubic Feet
Length 1:
47.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
45.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
7.69 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.69 Meters Depth, moulded
Draught:
3.91 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-00-1974
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 4tew 5 cil 240 Pk Industrie (bouwjaar 1959) Type (230x350) 8,5 Kn
Ship History Data
Date/Name Ship
1957-09-02
LIEN
Manager:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Rederij 'Lien'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Jan Jakob Tamminga, Jan Henderikus Beck, Hijlkema & Zonen (Everardus Joannes, Berend en Lucas Joannes)
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PFOY
Date/Name Ship
1967-02-08
LIEN
Manager:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. 'Equator'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Jan Jakob Tamminga, Willem Slobben en Klaas Pronk
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PFOY
Date/Name Ship
1967-05-09
LIEN
Manager:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno'
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Equator en Dr. Bettina Henriette Spaanstra-Polak
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PFOY
Additional info:
ieder 1/2 deel.
Date/Name Ship
1977-03-16
LIEN
Manager:
Gowan Al Mohammad-Badie & Co.
, Abu Dhabi, United Arab Emirates
Eigenaar:
Gowan Al Mohammad-Badie & Co.
, Abu Dhabi, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag:
Abu Dhabi / United Arab Emirates
Callsign:
A632044
Ship Events Data
1957-05-15:
NvhN 15-05-1957: Tewaterlating m.s. Lien.
Bij de firma Hijlkema en Zonen te Martenshoek (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Lien, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij m.s. Lien te Groningen. De Lien is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 48 m.. lengte tussen de loodlijnen 43.30 m., breedte 7.65 m. en holte 3.15 m. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 220 pk. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Lien. Dit schip zal worden gebouwd voor rekening van de heer R. Huizinga te Groningen.
1957-08-20:
De eigenaar was de rederij m.s. LIEN te Groningen en die bestond uit Everardus Joannes Hijlkema, scheepsbouwer te Sappemeer, Berend Hijlkema, scheepsbouwer te Hoogezand en Lucas Joannes Hijlkema, scheepsbouwer te Sappemeer, als enige firmanten van de firma "Firma Hijlkema en Zonen, gev. te Hoogezand 1/4 deel, Jan Jacob Tamminga, accountant te Groningen 1/2 deel en Jan Henderikus Beck, scheepskapitein te Groningen 1/4 deel. Op 14.08.1959 wordt het 1/4 deel van Jan Henderikus Beck, scheepskapitein te Groningen, overgenomen door Jan Jacob Tamminga, accountant te Groningen en diens echtgenote Heilina Rijntje Knollema.
1957-08-22:
Als "LIEN", zijnde een motorschip, metende 1093.71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10712 d.d. 16-08-1957, liggende te Martenshoek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3545 Z GRON 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.50 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.52 m. uit dek.
1957-09-03:
NvhN 03-09-1957: Proefvaart m.s. Lien.
Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Lien, dat bij de firma Hijlkema en Zonen te Martenshoek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de Rederij m.s. Lien te Groningen. De Lien (bouwno. 2/64) is van het gladdektype. meet 500 ton dw. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48 m. lengte tussen de loodlijnen 43.30 m. breedte 7.65 m en holte 3.15 m. De beladen diepgang is plm. 2.88 m. De voortstuwing geschiedt door een 220 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 8½ knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 25 pk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 25335 cft. grainspace en 23885 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1965-01-17:
Tijdens de reis van King's Lynn naar Rotterdam aan de grond gelopen op 13 mijl zuid oost van Haisborough vuurtoren; dezelfde dag vlot gekomen en kon haar reis vervolgen.
1999-00-00:
Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
De LIEN afgemeerd in de Groninger Oosterhaven (foto mid-60er jaren)
Collectie:
Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
-
Vervaardiger:
Hill, Charlie A.
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
LIEN
Collectie:
-
Vervaardiger:
Arnes
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
De LIEN samen met de UNITAS bij Scheepswerf Niestern Groningen (foto eind 60er jaren)
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Werf
Terug naar het overzicht