Inloggen
LIBRA - ID 3717


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-06-20 / 1924-06-17 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5405 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J. van Diepen Jr., Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 80.57 Gross tonnage
Net Tonnage: 78.10 Net tonnage
Deadweight: 120.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Draught: 1.83 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1925 verbouwd en gemotoriseerd: 2tew 2 cil 55 Pk Apenrade gloeikop.

Datum 00-00-1940
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1940 gehermotoriseerd: 4tew 3 cil 100 Pk MAN

Ship History Data

Date/Name Ship 1898-06-20 LIBRA
Manager: Henderikus Anthonius Pott, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Henderikus Anthonius Pott, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJFW

Date/Name Ship 1924-06-17 LIBRA
Manager: Edske Smit Janszn, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Edske Smit Janszn, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PJFW
Additional info: Aankoopprijs HFl. 1.200,--

Date/Name Ship 1924-06-18 LIBRA
Manager: Johann von Wahden, Westrhauderfehn, Germany
Eigenaar: Johann von Wahden, Westrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / Germany
Callsign: KQNR
Additional info: In 1934 call sign: DFZI

Date/Name Ship 1948-00-00 INGEMARIE
Manager: Heinrich Steen, Brake, German Federal Republic
Eigenaar: Heinrich Steen, Brake, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Brake / German Federal Republic
Callsign: DDHI

Ship Events Data

1898-06-20: Building History
Dagregister deel 14 nummer 408, den twintigsten Juni 1800 acht en negentig. Ik ondergeteekende Henderikus Anthonius Pott, wonende aan scheepsboord, te huis behoorende te Groningen, verklare bij dezen te zijn de enige eigenaar van het tjalkschip genaamd Libra, gebouwd te Waterhuizen, gemeente Haren, hebbende een dek en een mast gemeten op bruto twee honderd acht en twintig en zeven twintig honderdste kubieke meter of tachtig en zeven en vijftig honderdste tonnen van 2.83 kubiek meter en netto twee honderd een en twintig en zeven twintig honderdste kubieke meter of acht en zeventig en tien honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, thuis behoorende te Groningen en als schipper gevoerd wordende door mij zelven. H.A. Pott. In de kantlijn staat bijgeschreven 5405 en in de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier overgeschreven deel 45 no. 10979 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt het zelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 17 Juni 1924. De Bewaarder.
1899-05-12: Building History
Op 12-05-1899 eerste meting te Dordrecht. Meetnummer: G64N Scheepstype: tjalkschip. Materiaal: staal. Plaats werf: Waterhuizen. Bouwjaar:
1898. Lengte: 23 m 80 cm, breedte: 4 m 98 cm, waterverplaatsing: 151,039 ton. Eigenaar: H.A. Pott, doomicilie: Groningen.
1903-08-01: Collision
Hamburg, 1 augustus. Het Duitse stoomschip PELLWORM, bestemd naar Manchester is bij het vertrek uit de haven in aanvaring gekomen met de naar Nederland bestemde tjalk LIBRA, die in de haven terugkeerde met verlies van mast en boegspriet.
1906-03-28: Collision
PGC 280306
Delzijl, 28 maart. De sleepboot SAPPEMEER had gistermorgen een achttal tjalken op sleeptouw. Een van de tjalken, de HARMONIE van schipper Top, voer op de Eems aan de grond, waardoor het tjalkschip LIBRA van schipper Pot er tegenaan bonsde. Van de LIBRA werd de stuit ingedrukt, de kop van het zwaard en de wandrusten afgerukt, terwijl op de HARMONIE een blad van het anker afknapte, een kluisgat stukging en een plaat van de huid werd gescheurd. Beide schepen hebben dus vrij wat averij bekomen.
1951-00-00: Final Fate: Scrapped

In 1951 werd het schip opgelegd in Brake en werd later verkocht voor de sloop.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.A.Pott als gezagvoerder gedurende:

*    1899 tot na 1900 van de ijzeren tjalk “Libra”, gebouwd in 1898 te Waterhuizen, 78 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Pott, H.A.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten