Inloggen
LIBERTY - ID 3714

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5207641
Nat. Official Number: 2711 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 65
Launch Date: 1952-01-31
Delivery Date: 1952-04-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10109 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 239.00 Net tonnage
Deadweight: 615.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27500 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.28 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-03-24 LIBERTY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Engel, Pieter Engel, Johannes Pieter & Hendrik Albrecht Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFOT

Date/Name Ship 1957-09-00 LIBERTY
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Engel, Pieter Engel, Johannes Pieter & Hendrik Albrecht Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFOT

Date/Name Ship 1969-12-17 LIBERTY
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Albrecht, Pieter Engel en Engel Johannes Rudolf Beck & Grietje Beck-Piek (wed. Johannes Pieter Beck), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFOT

Date/Name Ship 1969-12-24 PAPUAN LIBERTY
Manager: H.R. Brutnall, Rabaul, Great Britain
Eigenaar: H.R. Brutnall, Rabaul, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rabaul / Great Britain

Date/Name Ship 1971-08-00 PAPUAN LIBERTY
Manager: Bismark Shipping Co.Pty. Ltd., Port Moresby, Great Britain
Eigenaar: Bismark Shipping Co.Pty. Ltd., Port Moresby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Great Britain

Date/Name Ship 1975-00-00 PAPUAN LIBERTY
Manager: Bismark Shipping Co.Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Eigenaar: Bismark Shipping Co.Pty. Ltd., Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea

Date/Name Ship 1978-06-00 PAPUAN LIBERTY
Manager: The Catholic Archdiocese of Rabaul, Port Moresby, Papua New Guinea
Eigenaar: The Catholic Archdiocese of Rabaul, Port Moresby, Papua New Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Moresby / Papua New Guinea

Ship Events Data

1952-02-01: NvhN 01-02-1952: Tewaterlating m.s. Liberty.
Bij de scheepswerf Hoogezand van Jac. Bodewes te Hoogezand werd gistermiddag met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Liberty, dat werd gebouwd voor Beck's Scheepvaartbedrijf te Groningen. De Liberty is van het Gladdektype, meet 620 ton d.w. (399 8.R.T.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50 m, lengte 1.1. 46.09 m, breedte 8.15 m, holte 3.60 m. De beladen diepgang is 3.28 m. De Liberty wordt uitgerust met een 375 pk motor, welke ook bedienbaar is van de brug af naast de gewone scheepstelegraaf. De uitrusting bestaat voorts uit twee vaste stalen masten met twee twee-tons laadbomen, laad- en ankerlieren, radiotelefonie, radiopeilinrichting, olie-gestookte centrale verwarming en een electrische luchtinstallatie van 10 Volt. De laad- en anker•lieren worden aangedreven door drie hulpmotoren van 12 pk, terwijl in de machinekamer een 20-30 pk motor is opgesteld voor aandrijving van pompen, compressoren etc. De Liberty is verder uitgerust met stalen Mac Gregor-luiken. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart. Mevrouw A. Beck-Balk te Groningen verrichtte de doopplechtigheid. De tewaterlating vond bij wijze van proef plaats nadat de stalen masten op het Schip waren aangebracht. Deze proef slaagde uitstekend. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip, dat wordt gebouwd voor de N.V. Frans te Amsterdam.
1952-03-25: Op 25-03-1952 als "LIBERTY", zijnde een motorschip, metende 1131.15 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8700 d.d. 10-03-1952, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2711 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in dekhuis op verhoogd achterdek, 2.75 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1952-04-04: NvhN 04-04-1952: Proefvaart m.s. Liberty. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Liberty, dat bij de N.V. Scheepswerf Hoogezand (Jac. Bodewes) werd gebouwd voor rekening van Beck's Scheepvaartbedrijf te Groningen. De Liberty is van het gladdektype, meet 620 ton d.w. en is uitgerust met een 395 P.K. 6 cyl. 4 tact direct omkeerbare Dieselmotor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10.6 mijl. Het schip is gebouwd onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart.
1953-12-26: Op 26-12-1953, liggend te IJmuiden brand uitgebroken. De brand werd geblust door de brandweerkorpsen van IJmuiden, Velsen-Noord en de bedrijfsbrandweer van de Hoogovens. Tevens kwamen de sleepboten van Bureau Wijsmuller t.w. “Stentor” (1921-172 BRT) en de “NESTOR” (1919-153 BRT) in actie om te blussen. Op 06-01-1954 door de sleepboot “NESTOR” (1919-153 BRT) naar Harlingen gesleept. Op 07-01-1954 te Harlingen aangekomen voor herstel brandschade bij N.V. Scheepsbouwwerf & Machinefabriek “Welgelegen”. Op 02-02-1954 schade hersteld en vertrokken uit Harlingen.
1968-01-03: Op 03.01.1968, te New Wharf in Canning Town South, kantelde tijdens lossen van rollen draad de havenkraan en viel over het achterruim. De kraandrijver werd slechts licht gewond. Schade werd gerepareerd in het dok in Londen.
1978-03-00: Laid up - Surveys overdue 3/78.
1979-09-00: Door rebellen in brand gezet en beschadigd.
1981-08-00: Sinds de aankoop door de R.K. kerk in gebruik als hulk. 1981 omgebouwd tot lichter/kraanschip te Rabaul.
1982-06-09: Final Fate:
Op 12 mijl van Rabaul vrijwillig tot zinken gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Liberty 1952 grijze romp
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Liberty' at Rotterdam in 1968.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Liberty 1952 at Goole in 1968
Gemaakt door: Unknown