Inloggen
L' ESPOIR DE L'AVENIR - ID 3696


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5366 ROTT 1906
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Boot, Gouwsluis, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 96.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 26.88 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught: 2.02 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-09-13 L'ESPOIR DE L'AVENIR
Manager: Annes Karssies, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Annes Karssies, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRDB

Date/Name Ship 1913-00-00 L'ESPOIR DE L'AVENIR
Manager: Geert van der Veen, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Geert van der Veen, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: NRDB

Date/Name Ship 1916-00-00 VANDA
Manager: Nils Osterman, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Nils Osterman, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1917-05-18 VANDA
Manager: Rederi Ab Windor (Nils August Ingvarrson), Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi Ab Windor (Nils August Ingvarrson), Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1906-00-00: 2 mst klipperaak (4) met Buitenkluiver, Kluiverstagfok, Grootzeil, Bazaan, 2 Gaffeltopzeilen en 2 zwaarden. (Aanvankelijk voor de binnenvaart, 158 ton.)
1906-07-05: Dagregister deel 15, nummer 591, Dertien Sepember 1906. Ik, ondergeteekende, Annes Karssies, schipper, gedomicilieerd te Rotterdam, verklaar hiermede te zijn de eenige eigenaar van het stalen zeeschoenerschip genaamd “L’ Espoir de L’Avenir”, groot ± 100 Reg. ton, gebouwd te Gouwsluis in het jaar 1906, welk schip nog nimmer aan eenig hypotheekkantoor is te boek gesteld. Rotterdam, 5 Juli 1906, Geteekend A. Karssies. In de kantlijn staat bijgeschreven: Nevensstaand schip “L’ Espoir de L’Avenir” is op den 14 Sept. 1906 gebrand met 5366 ROTT 1906 door den scheepsmeter A.J. Vermeulen te Gouda.
1907-11-00: DS 26.11.1907: Harlingen, 25 november.
Het Ned. tjalkschip L’ESPOIR DE L’AVENIR , kapitein Karsies, van Fehmarn naar Hamburg, werd heden met verlies van anker alhier binnengesleept door de sleepboot “Neptunus”.
1908-03-20: NRC 21.03.1908: Terschelling, 20 maart. Het met lijnkoeken van Neuss naar Neufahrwasser bestemde Nederlandse schip L’ESPOIR DE L’AVENIR strandde bij paal 8. Door de sleepboot NEPTUNUS werd het vlot en met gebroken roer alhier binnengebracht.
1910-12-00: 02-12-1910: Op 2 december vertrokken uit Faksö (Zweden) met bestemming Rönne (Bornholm) kruiste met N.O. wind onder de Zweedse kust langs en ging op 3 december v.m overstag, omdat het lagerwal werd. Op 4 december was er veel wind en hoge zee, de kluiver woei weg, de beide zwaarden braken achtereenvolgens en gingen verloren. Het schip kwam behouden op 5 december te Rönne aan.
1911-00-00: 24-01-1911: Op 24 januari op reis van Sulvesberg naar Rotterdam met een lading graniet, brak tijdens veel wind en hoge zee het stuurwerk ten gevolge van een hoge zee die tegen het roer sloeg. De schipper moest vanwege het slechte weer de Eems aanlopen en heeft zich naar Delfzijl laten slepen.
05-04-1911: In april op de reis van Maassluis naar Goole met een lading van 40 ton dynamiet, stond er hoge zee en veel wind gepaard gaand met hagel en sneeuwbuien. Bij deze gelegenheid woeien bij Newarp Lihtvessel de buitenkluiver, de kluiver en de stagfok weg, ging het SB zwaard verloren en brak het BB zwaard middendoor. Men kwam echter behouden op de Humber binnen en ankerde ter hoogte van Grimsby en vervolgens naar Goole gesleept.
1912-06-00: DD : 2 juni , vertrok de “L`Espoir de L`Avenir” uit Newcastle on Tyne geladen met vuurvaste steen en klei naar Woolwich. 24 juni om 17.30 bij Bandsey Seamark , harde wind uit het W.t.N., brak het ijzerwerk van het zwaard gevolg dat het de grond raakte en tegen het schip stootte. De schipper ging vóór de wind om en liet een anker presenteren om het zwaard te klaren. Omdat het weer slechter werd en er niet kon gemanoeuvreerd worden liet men het 2e anker vallen. Om 23.00 uur wakkerde de wind aan tot een storm uit het Z.W. t. W., het schip ging toen achter de beide ankers drijven. Er was voor beide ankers slecht 90 vadem ketting. Op 25 juni om 01.00 uur brak het stuurgerei en sloeg het roer weg. Er werd een noodsein gegeven, bestaande uit het branden van flambouwen. Op dit signaal kwam om 04.00 uur de Harwich reddingboot No 1 . Daar het schip nog dicht bleef, wilde de schipper het niet verlaten en verzocht om een sleepboot, die om 10.00 uur arriveerde en de klipperaak naar Harwich sleepte. Aldaar werd de scheepsverklering afgelegd door Schipper Annes Karssies.
1916-00-00: 1916 verkocht naar Stockholm, Zweden.
1917-10-13: Final Fate:
Op 13 oktober 1917 op weg van Granvik naar Stockholm, begon het schip water te maken en zonk in de Baai van Sundsvall, bij het eiland Gran. De lading was split wood.

Afbeeldingen


Omschrijving: L' Espoir de L'Avenir 1906.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown