Inloggen
LES AMIS FIDÈLES - ID 3694


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-05-05 / 1927-07-28 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 3058 WINSCH 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1908-05-05
Technical Data

Gross Tonnage: 89.07 Gross tonnage
Net Tonnage: 70.57 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 25.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Draught: 2.09 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 07.1928 gemotoriseerd met een 2tew 2 cil. Apenrade gloeikop van 60/70 PK

Ship History Data

Date/Name Ship 1908-05-05 LES AMIS FIDÈLES
Manager: Albert Everhardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Everhardus, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PJFG

Date/Name Ship 1920-03-05 LES AMIS FIDÈLES
Manager: Berend Velvis, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Berend Velvis, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJFG
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 17.500,--

Date/Name Ship 1923-07-19 LES AMIS FIDÈLES
Manager: Albert Everhardus, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Everhardus, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJFG
Additional info: en anderen. Aankoopprijs Hfl. 13.195,--

Date/Name Ship 1923-09-20 ZWALUW
Manager: Willem van der Veen, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Willem van der Veen, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: QDST
Additional info: Aankoopprijs HFl. 7.250,--

Date/Name Ship 1927-07-28 CENTAURUS
Manager: Peter B. Frederiksen, Fakse Ladeplads, Denmark
Eigenaar: Peter B. Frederiksen, Fakse Ladeplads, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Fakse Ladeplads / Denmark
Callsign: NGRT

Date/Name Ship 1929-06-13 CENTAURUS
Manager: Holger A. Andersen, Roskilde, Denmark
Eigenaar: Holger A. Andersen, Roskilde, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Roskilde / Denmark
Callsign: NGRT

Ship Events Data

1908-05-05: Dagregister deel 14 nummer 459, den vijfden Mei 1900 en acht. De ondergeteekende Albert Everhardus, schipper, gedomicilieerd te Wildervank, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het in den Nederlanden thuis behoorende overdekte stalen zeiltalkschip genaamd ”Les amis fidèles”, dit jaar te Martenshoek, gemeente Hoogezand, volbouwd en te water gelaten, hebbende een dek en een mast, zijnde groot bruto twee honderd twee en vijftig en dertig honderdste kubieke meter of negen en tachtig zeven honderdste tonnen van twee drie en tachtig honderdste kubieke meter en netto honderd negen en negentig drie en negentig honderdste kubieke meter of zeventig en zeven en vijftig honderdste tonnen van twee drie en tachtig honderdste kubieke meter, thans liggende te Martenshoek, gemeente Hoogezand en gevoerd wordende door hem ondergeteekende als schipper welk schip nog nitte ten eenig hypotheekkantoore is te boek gesteld. Geteekend, 5 mei 1908. A. Everhardus. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring d.d. 8 Mei 1908 van den beëdigden scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand is nevensvermeld vaartuig gebrand als volgt: 3058 WINSCH 1908.
1918-06-29: Meting te Groningen op 29-06-1918. Meetnummer: G1558N. Lengte: 25 m 13 cm, breedte: 5 m 06 cm, waterverplaatsing: 163,377 ton. Eigenaar:
A. Everhardus, domicilie: Wildervank.
1923-07-19: Op 19-07-1923 verkoopt Berend Velvis het schip aan: 1. Albert Everhardus, schipper te Wildervank, 10/145, 2. Jan Mulder, schipper te Groningen, 7/145, 3. Jan Kruit, rentenier te Stadskanaal, 60/145, 4. Sebo Bakker, assuradeur te Wildervank, 10/145, 5. Geert Bakker, assuradeur te Wildervank, 10/145, 6. Johan Christiaan Diderick, koopman te Groningen, 10/145, 7. Sebo van Dijk, zonder beroep, Groningen, 5/145, 8. Jochem Frans van Dijk, havenmeester te Groningen, 5/145, 9. Reinder Johannes de Vries, zeilmaker te Delfzijl, 5/145, 10. Klaas Bossina, verfhandelaar te Groningen, 10/145 11. Bernardus Evers Jr., scheepsmakelaar te Delfzijl, 5/145 en 12. Felix Renoud Mari Theodore Gouverne, notaris te Groningen, voor 8/145 deel.
1930-01-02: Op 02.01.1930 lek geraakt bij de schroefas en gezonken. Het was op weg van Hadsund naar Gilleleje met een lading van 145 ton kalk. Ze zonk op 4 mijl NW van Torups Flak, nadat ze nog op sleeptouw was genomen door vissersschepen. De bemanning werd gered door de Duitse trawler “Delphine” van Hamburg.
1930-01-02: Final Fate:
02.01.1930: CENTAURUS passed Hastens Ground in a distance of 2 nautical miles. Wind was SSW with snow shouwers, waves SE-ly. The ships speed was reduces and the course was set for the Isle of Hesselø to seek shelter. On Jan. 2. At 2 a freak wave hit the ship. It broke the lashings on the hatch and swept the sheet from the mainsail over board. The sheet came in the propeller and shortly after the engine stopped. The voyage continued with three robes in the mainsail and a for sail. Shortly after it was discovered that there was water in the engine room. Main pump were started, but after 15 minutes the stopped working blocked by chalk from the cargo hold. The hand driven pump was started, which also had problems with the chalk. Another attempt was done with a bucket in a line to take the water out. At about 12 it was given up as the water still became higher. At 16:00 the water was 1,5 feet above the the floor, and the decision was take to leave the ship. It was estimated that it was on a positon close to Lille Lysegrund. At 23:30 the crew was rescued by German trawler Delphine from Hamburg. On morning of Jan. 3. CENTAURUS was taken on tow by some fishermen, but it sank 4 nautical miles North to West of Torups Flak. The course of the sinking was the main sails sheet caught the propeller making the sterntube leaking.

Afbeeldingen


Omschrijving: Verzoek uitschrijving Kadaster 02-08-1923
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown