Inloggen
LEONARD-T - ID 3684

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5410810
Nat. Official Number: 2947 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 162
Launch Date: 1953-05-02
Delivery Date: 1953-06-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10138 Type 8ED (290x450) 320 rpm
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 341.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36380 Cubic Feet
Bale: 32770 Cubic Feet
 
Length 1: 56.23 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-05-22 LEONARD-T
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Teerling, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1956-03-23 LEONARD-T
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Kustvaartbedrijf J. Teerling en Zonen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1963-02-17 LEONARD-T
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Jannes Teerling, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1963-06-24 DEPENDENT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Dependent, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder: Filippus Bruins & Johannes Visser
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PDSP

Date/Name Ship 1970-09-28 KATERINA
Manager: Dionysis Partalas, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Dionysis Partalas, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SYGB
Additional info: Call sign 1974: SV3469 - Registered at Salonica No. 93

Date/Name Ship 1979-00-00 KATERINA
Manager: Z. Papadimitriou, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Knossos Shipping, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3469

Date/Name Ship 1980-00-00 KATERINA
Manager: Z. Papadimitriou, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Z. Papadimitriou, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3469

Date/Name Ship 1984-00-00 KATERINA
Manager: Knossos Shipping, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Knossos Shipping, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3469

Date/Name Ship 1986-00-00 KATERINA
Manager: Z. Papadimitriou, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Z. Papadimitriou, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3469

Date/Name Ship 1989-08-18 GRIGORIS TSIRIKOS
Manager: Aplezis-Salimidis Maritime Company Ltd, Piraeus, Greece
Eigenaar: Gastouni Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3469
Additional info: Piraeus register no. 9567

Date/Name Ship 1991-00-00 AGAPI
Manager: Gastouni Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Eigenaar: Gastouni Naftiki Eteria, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3469

Date/Name Ship 1991-03-08 AGAPI
Manager: Posidonia Shipping & Trading Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Posidonia Shipping & Trading Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3469

Ship Events Data

1953-05-02: NvhN 02-05-1953: Tewaterlating m.s. Leonard T. Bij de Scheepswerf Voorwaarts v.h E. J. Hijlkema te Hoogezand, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Leonard T, dat wordt gebouwd voor rekening van Gebr. Teerling te Delfzijl. Het schip is van het, gladdektype, meet 800 ton d.w. (499 brt) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56.28 m.. lengte tussen de loodlijnen 51.83 m., breedte op de spanten 8.90 m. en holte in de zijden 3.74 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt 3.34 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 nk motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk zullen worden geplaatst. Het schip wordt gebouwd onder klasse Lloyds met Certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart, (speciaal certificaat voor de houtvaart). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot, 350 ton d.w voor rekening van de heer G J. Mulder te Groningen. Dit schip zal worden voorzien van een 195 pk motor.
1953-05-08: Op 08-05-1953 als schip, nog zonder naam, bouwno. 162, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2947 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de zijwand van het dekhuis op de kampanje, 3.90 m. uit hekplaat, 2.25 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1953-06-24: NvhN 24-06-1953: Proefvaart m.s. Leonard T
Oo de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Leonard-T. dat werd gebouwd bij de Scheepswerf ..Voorwaarts" v/h E. J. Hijlkema te Hoogezand. voor rekening van de Gebr. Teerling te Delfzijl. Het schip is van het gladdektype.meet 830 ton d.w. en is uitgerust met. een 500 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm 11 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (speciaal certificaat voor de houtvaart).
1954-12-30: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten in de ingang van de Oslofjord van het motorschip Leonard T, op reis van Amsterdam naar Sarpsborg, beladen met zout. Oordeel van de Raad is dat het stoten van het schip moet worden geweten aan fouten, gemaakt door de kapitein en de stuurman. De Raad heeft de indruk dat de kapitein de navigatie beschouwt als geheel te vallen onder de verantwoor-delijkheid van degene die de wacht heeft; maar de kapitein houdt de verant-woording voor de gehele navigatie. De kapitein had er beter aan gedaan de wacht zodanig te regelen, dat hij zelf de wacht zou te hebben bij het aanlopen van de Oslofjord. De kapitein is er voor aansprakelijk dat niet op de beste kaart aan boord werd genavigeerd. Hij heeft ook na gelaten het middagbestek van 30 december in de kaart te zetten. De stuurman kon mede daardoor niet uitmaken of hij Noorse of Zweedse vuren in zicht kreeg. Hij had, toen hij niet wist welk vuur hij zag, moeten stoppen en de kapitein waarschuwen. Toen deze laatste op de brug kwam heeft deze verkeerd gereageerd. Hij keek en informeerde niet naar de koers die gestuurd werd. Het is onbegrijpelijk, dat de kapitein een radiopeiling nam, zonder te vragen welke de koers was, die het schip voorlag. Het duurde ook nog 20 minuten nadat de kapitein op de brug kwam eer hij vaart minderde. De Raad is van oordeel dat aan boord van de Leonard T onvoorzichtig is genavigeerd. Zowel de kapitein als de stuurman hebben zich hier schuldig aan gemaakt. De Raad beslist kapitein W. v.d. Meulen, geboren 16 juli 1920, wonende te Rotterdam, te straffen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen voor de tijd van drie weken. De Raad straft stuurman T. Pieterman, geboren 7 februari 1930, wonende te Delfzijl om hem de bevoegdheid als stuurman te varen te ontnemen voor de tijd van twee weken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 26 juli 1955
1956-03-23: 23-03-1956 De vennoten van de V.o.f. Kustvaartbedrijf J. Teerling en Zonen, gevestigd te Delfzijl waren: Jannes Teerling, reder, Delfzijl, Hemme Schelte Teerling, stuurman, ged. Delfzijl, Dirk Jan Petersen, scheepskapitein, gedom. Delfzijl en Leonardus Hemme Teerling, scheepskapitein, gedom. Delfzijl.
1960-11-29: Eemsbode 29 November 1960: LEONARD-T en MARIA-S weer in de vaart. Delfzijl. Twee Delfzijlse kustvaarders zijn na een lange reparatie-periode weer in de vaart gebracht. Het betreft hier de motorschepen LEONARD-T van de rederij J. Teerling en de MARIA-S van de rederij Jac Smith. De 750 ton metende LEONARD-T kreeg in Juli, onderweg van Haukipudas naar Amsterdam met een lading gezaagd hout, ter hoogte van het Kieler Kanaal motorstoring, waarbij men een gescheurde krukas constateerde. “Vleugellam“ werd de coaster naar Amsterdam gesleept en daar de lading gelost om vervolgens naar Delfzijl te worden gesleept voor reparatie. Een nieuwe krukas bleek niet direct voor handen te zijn zodat men eerst dezer dagen met deze omvangrijke reparaties gereedkwam. De LEONARD-T is inmiddels weer van Delfzijl naar Zweden vertrokken. De MARIA-S liep op 29 augustus op het Vänernmeer (Zweden) aan de grond toen het op weg was van Amsterdam naar Lidkoeping. Het schip liep hierbij zeer ernstige schade op, terwijl eveneens de pogingen tot lichten, moeilijkheden ondervonden. Naderhand is het schip naar Gothenburg gesleept waar omvangrijke reparaties zijn uitgevoerd. Het schip is thans weer in de vaart gebracht en gaat op het Vänernmeer laden voor Nederland. De MARIA-S meet ruim 30 ton laadvermogen.
1961-01-20: Eemsbode 20 Januari 1961: Droge cellulose in de LEONARD-T brandde! Delfzijl. Toen men vanmorgen in de vroegte de luiken van het aan de kade liggende motorschip LEONARD-T wilde openen, ontdekten leden van de bemanning in het ruim een hevige rookontwikkeling. In een zeer korte tijd arriveerde de brandweer, die er in slaagde een begin van brand in de lading droge cellulose met de mistspuit te blussen. Aanvankelijk wilde men de brand met water bestrijden, doch in verband met de vorst heeft men hiervan op het laatste moment nog afgezien. Ook de sleepboot van het Havenschap Delfzijl was onmiddellijk langszij van de LEONARD-T gekomen, doch behoefde geen dienst te doen. De brand is vermoedelijk ontstaan door een weggeworpen brandend peukje, dat in het achterste gedeelte van het ruim is terecht gekomen. Gedurende de nacht is het verder gaan smeulen in de ladingafval. De schade aan de cellulose is slechts gering, maar de brand naderhand bleek mee te vallen.De LEONARD-T meet plm. 750 ton en is eigendom van de rederij J. Teerling te Delfzijl.
1963-02-17: Op 17 februari 1963 overleed de Hr J. Teerling.
2000-11-00: 11.2000 LLoyds Register laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip bestaan twijfelachtig is.
2012-02-00: Informatie d.d. 23-02-2012: According to Piraeus Port Register she is still listed, but without of any change in ownership since more than 20 years!

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Leonard T 1953
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Leonard T.'
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: 'Dependent' (ex 'Leonard-T')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dependent 1953 ex Leonard T on Eems-Borkum roads in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Dependent on Borkum anchorage in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Katerina 1953 ex Dependent ex Leonard T on 01-04-1988 at Heraklion.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Agapi 1953 ex Grigoris Tsirikos ex Katerina ex Dependent ex Leonard T on 09-04-1991 at Heraklion.
Gemaakt door: Unknown