Inloggen
LENY - ID 3680


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1792 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 825
Delivery Date: 1937-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 343.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 445.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23309 Cubic Feet
 
Length 1: 43.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.55 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 2.58 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-06-09 LENY
Manager: Gerrit de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Gerrit de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PFOK

Ship Events Data

1937-06-09: Op 09-06-1937 als LENY, zijnde een motorvrachtschip, groot 972.26 m3, liggende te Waterhuizen, door A. Kielema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Gerrit de Groot te Kampen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1792 Z GRON 1937 op het achterschip stuurboord zijde in achterkant kombuis op verhoogd achterdek.
1937-06-15: NvhN 16-06-1937: Delfzijl, 16 Juni. Op de Eems vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het ms. „LENY", gebouwd op de werf van Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. G. de Groot te Kampen, onder klasse Bureau Veritas. Het schip is gebouwd met plaatsteven, bak en kruiserhek. Midscheeps is op een dekhuis de Mannesmanin mast geplaatst met aan de voorzoowel als aan de achterzijde een Mannesmann laadboom, waarmede een gewicht van twee ton kan worden geheschen. De lieren zijn op dit dekhuis, waarin de motoren voor de aandrijving van de lieren zich bevinden, opgesteld. De afmetingen van het schip zijn: 40 X 7.60 X 3.40 M. Het deadweight bedraagt plm. 450 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Deutz motor van 300 P.K. geplaatst, terwijl hier verder nog een huipmotor staat opgesteld voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. De ankerlier wordt eveneens door een Deutz motor, die onder het bakdek geplaatst is, aangedreven. Het schip, dat ruim aan alle gestelde eischen voldeed, werd na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1940-00-00: Final Fate:
Tijdens WO II uitgeweken naar Engeland. Op 21 Juli 1941, onderweg naar Falmouth, op een mijn gevaren waarbij de machinekamer en de stuurmachine schaden opliepen. Kon op eigen kracht Falmouth bereiken.
Op 21.06.1941 varend in konvooi van Swansea naar Poole. Op 23.06.1942-23 werd de reis alleen voortgezet en met het oog op eventuele trilmijnen besloot de gezagvoerder dhr. B.G. Visser langzaam te varen. 24.06.1942 om 00.39 uur werd nabij Anvil Point, Dorset een scherpe knal gehoord en begon het schip vrijwel directzwaar slagzij te maken. Binnen twee minuten was het gezonken in positie: 50.59 N, -.01.52 W. Twee matrozen klampten zich aan een stuk drijfhout vast en klauterden later op een intact gebleven vlot. Na korte tijd werden ze opgepikt door de te hulp geschoten vissersboot “Sunshine” en overgedragen aan de inmiddels gearriveerde motorboten van de Marine en R.A.F. De ballon bleef als een baken boven het schip staan. Later werd nog het zwaar verminkte lijk van de eerste machinist opgevist. Zeven bemanningsleden, waaronder twee Engelse kanonniers werden vermist. (De teboekstelling in het Kadaster wordt op 18.12.1947 doorgehaald.)

Scheepsrampen in oorlogstijd1940-1945 M.S. LENY - 1937: Het m.s. LENY thuisbehorende te Kampen, vertrok 21 Juni 1942 van Swansea naar Poole.Tot 23 Juni werd in convooi gevaren, waarna de LENY haar reis alleen moest vervolgen. Met het oog op het in de buurt zijn van trilmijnen werd besloten langzaam te varen. Te 0.39 uur van 24 Juni werd een scherpe knal waargenomen, waarvan de LENY direct zwaar begon te hellen. De matroos R. Mulders en de Engelse matroos Hopkins wisten zich aan drijfhout vast te klampen en werden opgepikt door de motorboot “Sunshine”. Even daarna kwamen nog 2 speedboten naar de plaats van het ongeval, doch er werden geen drenkelingen meer aangetroffen. De beide genoemden werden te Poole geland. Het zwaar verminkte lijk van de 1e machinist J.A.R. Zeylmans van Emmichoven werd later door een der speedboten opgepikt. Het ongeval had plaats nabij Anvil Point. Bij deze ramp werden de navolgende leden der bemanning vermist. B.G. Visser, kapitein, A.C. Korving, matroos, K.C. Koster, stuurman, A. Waters, matroos (Eng), A. Spruyt, 2e machinist en twee Engelse kanonniers, wier namen niet bekend zijn, terwijl de eerste machinist A. Zeylmans van Emmichoven gedood werd.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

 

Berend Geert werd geboren op 06.10.1896 te Veendam als z.v. Derk Visser (binnenschipper) en Aafjen Vegter.

Berend G. (27) (schipper) trouwde op 14.04.1924 te Groningen met Grietje Annechien Fekkes (24) – geb. 01.02.1900 te Veendam – d.v. Teije Fekkes (binnenschipper) en Jantje Hoekstra.

Berend Geert kwam om op 23/24 juni 1942 nadat zijn schip op een mijn liep nabij Anvil Point en kreeg een zeemansgraf (45). 

 

Kinderen

??

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 1942 van het m.s. LENY – geb. in 1937

 

Overige bijzonderheden

 

Scheepsrampen in oorlogstijd1940-1945

M.S. LENY - 1937: Het m.s. LENY thuis behorende te Kampen, vertrok 21 Juni 1942 van Swansea naar Poole. Tot 23 Juni werd in konvooi gevaren, waarna de LENY haar reis alleen moest vervolgen. Met het oog op het in de buurt zijn van trilmijnen werd besloten langzaam te varen. Te 0.39 uur van 24 Juni werd een scherpe knal waargenomen, waarvan de LENY direct zwaar begon te hellen. De matroos R. Mulders en de Engelse matroos Hopkins wisten zich aan drijfhout vast te klampen en werden opgepikt door de motorboot “Sunshine”. Even daarna kwamen nog 2 speedboten naar de plaats van het ongeval, doch er werden geen drenkelingen meer aangetroffen. De beide genoemden werden te Poole geland. Het zwaar verminkte lijk van de 1e machinist J.A.R. Zeylmans van Emmichoven werd later door een der speedboten opgepikt. Het ongeval had plaats nabij Anvil Point. Bij deze ramp werden de navolgende leden der bemanning vermist. B.G. Visser, kapitein, A.C. Korving, matroos, K.C. Koster, stuurman, A. Waters, matroos (Eng), A. Spruyt, 2e machinist en twee Engelse kanonniers, wier namen niet bekend zijn, terwijl de eerste machinist A. Zeylmans van Emmichoven gedood werd.

 

Datum vanaf: 1942
Kapitein: Visser, Berend Geert

Afbeeldingen


Omschrijving: Leny 1937 bij de bouwwerf.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proefvaart Leny, 15 juni 1937.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart