Inloggen
LENA - ID 3676

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1862 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 302
Launch Date: 1938-08-18
Delivery Date: 1938-09-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 384.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 177.00 Net tonnage
Deadweight: 445.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22200 Cubic Feet
Bale: 21000 Cubic Feet
 
Length 1: 46.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.84 Meters Registered
Beam: 7.55 Meters Registered
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-09-19 LENA
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaartmaatschappij Zaandam I, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1940-06-00 LENA
Manager: Kriegsmarine, Cherbourg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Cherbourg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Cherbourg / Germany

Date/Name Ship 1944-07-11 LENA
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1947-05-09 LENA
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaartmaatschappij Zaandam I, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PFOJ

Date/Name Ship 1951-01-24 JOHN V
Manager: Firma H. van der Eb, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GMFY

Date/Name Ship 1956-02-24 MUSKETIER
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Jacobus Jan de Looff, Oosterhogebrug, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Noorddijk / Netherlands
Callsign: PGBP

Ship Events Data

1938-08-19: NvhN 19-08-1938: Martenshoek. Van Bodewes' Scheepswerven is met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip LENA, onder toezicht van Bureau-Veritas en Scheepvaart-Inspectie in aanbouw voor de N.V. Abeca te Zaandam. Het schip, gebouwd volgens algemeen type met verhoogd raised-quarterdek is 450 ton D.W. groot en wordt voorzien van een 350 P.K. Deutz-Dieselmotor. De kiel is gelegd voor een soortgelijk schip voor rekening van den heer K. Veenma te Groningen.
1938-09-19: Op 19-09-1938 als LENA, zijnde een motorvrachtschip, groot 1084.79 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-09-1938 no. 5793, liggende te Martenshoek, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1862 Z GRON 1938 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1938-09-23: De Eemsbode 23-09-1938: Op de Eems werd gisteren een goed geslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorschip 'LENA', gebouwd voor rekening van de N.V. Abeca te Zaandam bij de Scheepswerf G. & H. Bodewes te Martenshoek, onder klasse Scheepvaart-Inspectie en Bureau Veritas. De 'LENA' is ca. 450 ton d.w. en voorzien van een 300 Pk Deutz Diesel motor, waarmee het schip op de proeftocht een snelheid behaalde van plm. 10 mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust en voorzien van twee stalen masten. De 'LENA' zal in Emden cokes laden voor Hernösand. (Zweden)
1938-09-23: NvhN 23-09-1938. Proefvaart m.s. LENA. Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip LENA welk schip werd gebouwd op de werf van de Gebr. Bodewes, scheepsbouwers te Martenshoek voor rekening van de N.V. Zeevaart Mij. Zaandam I te Zaandam, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarter dek type met lepelhek en het heeft twee masten met twee laadboomen, voor lasten tot twee ton. Bij elke mast is een motorlier opgesteld, die aangedreven wordt door door een Deutz motor van 8 P.K. De ankerlier wordt eveneens aangedreven door een Deutz-motor van 8 P.K. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip is voorzien van een Deutz motor van 300 P.K. terwijl als hulpmotor in de motorkamer een Deutz-motor van 8 P.K. geplaatst is. Het schip heeft afmetingen van 41 x 7.50 x 3.05/4 M. met een d. w. van 450 ton. Het meet bruto 382,92 en netto 180,99 Reg. ton. De Lena behaalde een snelheid van 10,2 mijl en werd na de proefvaart met volle tevredenheid door de opdrachtgeefster overgenomen.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II lag het schip in Boulogne. 14 Mei uitgeweken naar Engeland. 27 Mei gevorderd en onder Britse vlag ingezet bij de Operatie Dynamo (evacuatie van Duinkerken 26 mei tot 1 juni 1940)en redde 996 personen. Op 3 juni 1940 bij La Panne (Franse kust) aan de grond gelopen en achtergelaten. Door de Duitsers vlotgebracht, gerepareerd en weer in de vaart voor de bevoorrading van de Kanaaleilanden ('Kanalinselversorger'). De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 09-08-1943 doorgehaald. In juni 1944 door de Duitsers achtergelaten, op 11 juni naar Southampton gevaren en weer onder Nederlandse vlag gebracht. Pas in augustus 1947 (of 1948?) weer aan de rederij teruggegeven wegens verwikkelingen met de verzekering van het schip.

Nadere informatie van Theo Dorgeist:
10.05.1940: Von Dünkirchen nach Boulogne ausgelaufen. 14.05.1940: Mit Stückgut in London eingelaufen. Am 22. Mai dort von der Royal Navy beschlagnahmt und die Besatzung wird durch britische Matrosen ersetzt. Britischer Kommandant Ltcdr. R.P.C. Hawkins (RN (ret) 26. Mai: Von London zum Medway River ausgelaufen zur Weiterfahrt nach Dünkirchen. 29. Mai: 07.00 Uhr in Ramsgate ein mit 353 Evakuierten brit. Soldaten. 30. Mai: 06.35 Uhr mit 304 Evakuierten brit. Soldaten in Ramsgate ein. 2. Juni: 05.35 Uhr Eingetroffen in Ramsgate mit 346 Evakuierten brit. Soldaten. 23:00 Uhr: In La Panne am Kai auf Grund gelaufen. 3. Juni: 01.45 Uhr Stiff verlassen. 4. Juni: Bei der Besetzung des Hafens durch deutsche Truppen befinden sich noch 10 britische und französische Soldaten an Bord. 17. Juni: Schiff vom Hafenkommandanten Dünkirchen flott gemacht und im Hafen von Dünkirchen eingebracht. 08.04.1941: Vom Kommandanten der Seeverteidigung Dünkirchen an Hafenschutzflottille Boulogne übergeben. 13. April: Planung geändert und an die OT Einsatzgruppe West, Oberbauleitung Normandie zum Einsatz als Kanalinselversorger gekommen. 29. April: In Antwerpen eingelaufen. 06.02.1942: Vom Marinebefehlshaber Kanalküste zur Kriegsbeute erklärt. 15.01.1943: Im orkanartigen Sturm leck geschlagen. 16. Jan.: Schiff schwimmt noch und kann mit Pumpenhilfe gehalten weren. 08.1944: In St. Albin, Jersey wegen der Invasion stillgelegt. 09.05.1945: Bei der deutschen Kapitulation noch dort. 11. Juli: In Ballast nach Southampton ausgelaufen. 17.Nov.: Noch in Southampton liegend gemeldet.
1945: An die Niederländische Regierung übergeben und durch den Scheepvaart Bedrijf J. Tavenier in The Hague bereedert. 1948: Der Reederei N.V. Zeevaart Mij. "Zaandam I" zurück gegeben.
1948-12-23: Op 23-12-1948 als LENA, zijnde een stalen motorschip, groot 1084.79 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-09-1938 no. 5793, liggende te Zaandam, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2225 Z GRON 1947 op het achterschip achterkant dekhuis, 4.,80 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.43 m. boven dek. (Opm.: De vroegere merken 1862 Z GRON 1938 zijn vernietigd.)
1951-07-03: Op reis met een lading aardappelen in zakken van St. Helier naar Portsmouth, gekapseisd in St. Aubans Bay bij St. Helier, Jersey. Aan de grond gezet, op 12 juli rechtgezet en naar Rotterdam gesleept voor reparatie. De reparatie werd uitgevoerd te Slikkerveer bij N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet.
1951-07-04: NvhN 04-07-1951: Kustvaarder met vijf Nederlanders gezonken. Geen slachtoffers bij scheepsongeluk voor Jersey. Vlakbij de haven van St. Helier op het Kanaaleiland Jersey is gisteravond het 375 ton metende motorschip JOHN V omgeslagen en gezonken. De bemanning, bestaande uit vijf Nederlanders en vier Britten, kon worden gered. Een van de Nederlanders, die in het water sprong, werd licht gewond en is in een ziekenhuis opgenomen. De John V was met een lading aardappelen op weg naar Portsmouth. Het schip is in Nederland gebouwd en heette vroeger Lena. Tijdens de oorlog werd het door de Duitsers in beslag genomen, die het gebruikten als bevoorradingsschip tussen Jersey en Frankrijk.
1956-02-27: Op 27-02-1956 als MUSKETIER, zijnde een motorvrachtschip, metende 1086.793 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief 's Gravenhage d.d. 16-02-1956 no. 10153, liggende te Slikkerveer, door Joh. C. de Graag, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3400 Z GRON 1956 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis, 3.75 m. uit hekplaat, 0.85 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek. ( Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 2225 Z GRON 1947 en tevens het niet vermelde oude merk 1862 Z GRON 1938 op achterkant dekhuis zijn vernietigd.)
1958-05-16: NvhN 16-05-1958: Groninger kustvaarder verkeerde in nood. Landsend radio heeft noodseinen opgevangen van het Groninger kustvaartuig MUSKETIER dat om assistentie van een reddingboot heeft gevraagd. De Musketier, die 384 brt. meet, heeft als positie opgegeven: vier mijl uit de kust van Cornwall bij Trevose Head. Het schip schijnt in moeilijkheden te zijn, doordat de lading is gaan schuiven. Een Engelse reddingboot heeft de Musketier bereikt en enkele opvarenden, onder wie de echtgenote van de kapitein en twee kinderen, aan boord genomen, nadat twee Nederlandse schepen, de Konny M en de Vliestroom olie op de golven hadden gestort- De orkaan had een snelheid van 120 kilometer per uur. De Musketier heeft geseind niet langer in onmiddellijk gevaar te verkeren.
Leeuwarder courant 17-05-1958: Groninger kustvaarder in moeilijkheden. De 384 ton metende Groninger kustvaarder „MUSKETIER" heeft gisteren voor de kust van Cornwall enkele angstige uren doorgemaakt, toen een zware westerstorm het schip in ernstige moeilijkheden had gebracht. De lading was gaan schuiven, het schip had 25 graden slagzij gekregen en de machine was tengevolge hiervan uitgevallen. De „Musketier" dreef stuurloos rond.
Kapitein-eigenaar J. J. de Looff uit Noorddijk gaf zijn eerste noodmelding kort na middernacht, toen de „Musketier" met 25 graden slagzij op 13 ½ mijl van Trevose Head in de storm dreef. Naast de bemanning bevonden zich ook de vrouw en de twee kinderen van kapitein De Looff aan boord. De reddingboot van Padstow voer uit, maar kon eerst het schip niet vinden. Toen zij naar de „Musketier" was geleid door vliegtuigen van de R.A.F., kon men door de hoge zee niet langszij komen, ook niet nadat twee Nederlandse schepen, de „Vliestroom" (500 ton) en de „Konny -M' (500 ton) olie overboord hadden gepompt teneinde het water kalmer te maken. Toen het weer enkele uren later wat beter geworden was seinde kapitein De Looff dat de toestand aan boord minder precair geworden was en dat er geen onmiddellijk gevaar meer was.
1962-11-02: Final Fate:
Onderweg van Duinkerken (31 oktober vertrokken) met een lading van 400 ton slakkenmeel naar Perth (Schotland) gestrand op de rotsen van Balcomie Briggs, Fifeshire en gebroken. De bemanning werd gered. Later ter plaatse gesloopt. Kapitein De Looff kreeg een jaar ontzegging bevoegdheid.

Raad voor de Scheepvaart (02 mei 1963) inzake het aan de grond lopen van de MUSKETIER op de rotsen bij Bakonie Brigs en het ten gevolge daarvan vergaan van het schip. Op 2 november 1962 is het m.s. MUSKETIER op de reis van Duinkerken naar Perth op Bakonie Brigs op de rotsen gelopen en ten gevolge daarvan vergaan. Het onderzoek heeft plaatsgevonden ter zitting van 18 maart 1963, in tegenwoordigheid van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart J. Metz. De raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der scheepvaartinspectie en hoorde de kapitein als betrokkene. Bovenbedoelde bescheiden houden zakelijk het volgende in: Het m.s. MUSKETIER was een Nederlands schip, toebehorende aan de Looff's Scheepvaartmaatschappij C.V. te Noorddijk; het schip was gebouwd in 1938, mat 384 brutto registerton en werd voortbewogen door een 300 PK motor. Het schip was uitgerust met een radiotelefoon, radiorichtingzoeker en automatische stuurinrichting. Bij het onderzoek door de Scheepvaartinspectie heeft de kapitein als volgt verklaard: Ten tijde van de ramp was ik als kapitein aan boord van het m.s. MUSKETIER. De diepgang was voor 2.75 en achter 3.20 m; de lading bestond uit 400 ton slakkenmeel. Op 31 oktober 1962, te 13.00 uur, vertrok ik met het m.s. MUSKETIER van Duinkerken naar Perth. Tot vrijdag 2 november 1962 vonden geen bijzonderheden plaats. Op genoemde dag was het weer regenachtig met mistvlagen, windkracht 3 tot 4 uit het zuiden. Te 06.00 uur kwam ik zelf op wacht, waarna de stuurman ging slapen. Te 06.15 uur passeerde ik St. Abbs Head-vuurtoren op 2 mijl afstand, waarna ik koers veranderde in 235°. Deze koers was een bovenstroomse koers, rekening houdende met de ebstroom uit de Firth of Forth, waardoor ik verwachte 1 mijl Oost van het vuurschip North Carr uit te komen. Er stond een zuidoostelijke deining, wind zuid, kracht 3 tot 4, zicht ongeveer 1 mijl. Te 10.05 uur zag ik boven de laaghangende nevel het Coastguard Station van Fifeness ongeveer dwars aan bakboord. Het schip stuurde met automatische pilot. Ik stopte onmiddellijk de motor en gaf hard stuurboordroer, gevolgd door V.K.A. Voordat echter de motor achteruitsloeg, liep het m.s. MUSKETIER aan de grond. Ik waarschuwde de bemanning,l iet de tanks en ruimen peilen. Het schip maakte snel water,ook in de motorkamer. Ik zond een “ P.A.N.” bericht aan Stone Haven Radio en hield contact met Fifeness Coastguard Station. Aangezien er gevaar bestond, dat het m.s. MUSKETIER zou breken, vroeg ik assistentie van een reddingboot. Ik liet de rubber reddingvlotten te water en trok ze open, zodat de bemanning bij direct gevaar het schip kon verlaten. Het m.s. MUSKETIER was van voor tot achter lek en zat op rotsachtige grond. Het werd tegen 12.00 uur laagwater. Het was te voorzien, dat bij hoogwater het schip geheel onder water zou komen. Te 12.00 uur arriveerde de reddingboot en besloot ik het schip te verlaten. De reddingboot kon niet langzij komen in verband met de rotsen en de zeegang. Ik ging met de bemanning in de reddingvlotten, waarin we ons door zee en wind naar dieper water lieten afdrijven. Na een half uur nam de reddingboot ons over en bracht ons te Anstruther aan de wal. Over land begaf ik mij naar Fifeness Coastgauard Station om te zien of het schip nog bereikbaar was. Dit bleek onmogelijk te zijn, het m.s. MUSKETIER zat toen reeds bijna geheel onder water. Het was onmogelijk geweest om iets van het schip, de lading of prive bezittingen te redden. Ook het journaal van dek en motorkamer en verdere scheepspapieren, met uitzondering van de zeebrief, de meetbrief en de monsterboekjes, gingen verloren. Het m.s. MUSKETIER moet als geheel verloren beschouwd worden. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Tussen At.Abbs Head en North Carr heb ik regelmatig radiopeil gehad van May Island, doch de peiling op North Carr radiobaken lukte mij steeds niet, waardoor ik de juiste positie t.o.v. de koerslijn niet kon bepalen. Volgens de stromenatlas moest de stroom in oostelijke richtingen gelopen hebben. Na informaties ter plaatse ingewonnen te hebben, bleek echter, dat na een zuidoosterstorm tussen May Island en North Carr meestal een sterke neerstroom loopt, welke mij in dit geval bij de abnormale inzetting in stede van de verwachte uitzetting parten heeft gespeeld. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart voerde aan, dat het verloren gaan van het m.s. MUSKETIER het gevolg is van het in aanraking komen met een der rotsen, deel uitmakende van een formatie rotsen voor de kust van Fifeness. Hierbij is het uit een oogpunt van lering belangrijk te constateren, dat bij het reddingwerk het gebruikte opblaasbare rubbervlot goed heeft gefunctioneerd. Dit bevestigd de opvatting, dat het uit veiligheidsoverwegingen is aan te bevelen schepen met dit soort vlotten uit te rusten naast de normale reddingboten. De hoofdinspecteur is van oordeel, dat op de navigatie van de kapitein veel is aan te merken. Dat de kapitein bij het aanvankelijk uitzetten van zijn koers rekening heeft gehouden met de aanwezige stromingen, is juist, doch het getuigt van geen goed zeemansschap om blindelings op deze koers te blijven doorvaren, te meer indien, zoals in het onderhavige geval, de positie van het schip niet bekend is. Toen geen peilingen verkregen konden worden op het North Carr radiobaken, had de kapitein peilingen kunnen nemen op het achter in de koers liggende baken van het Isle of May. Voorts heeft de kapitein verzuimd de zo noodzakelijke lodingen te verrichten om de diepte te verkennen. Voor deze handeling had hij het schip even moeten stoppen. Het navigeren op een overtuiging, dat de koers juist moet zijn, zonder verder controle, komt neer op slechte navigatie en bij de onderhavige scheepsramp is dit de oorzaak van het vergaan van de MUSKETIER, waarbij-hoewel het zeer wel anders had kunnen zijn-gelukkig geen mensenlevens zijn te betreuren geweest. Naar 's raads oordeel blijkt uit het vorenstaande, dat betrokkene in zijn navigatie als kapitein van de MUSKETIER ernstig is te kort geschoten. In de eerste plaats moet hem verweten worden, dat hij verzuimd heeft door loden met de handlood zijn positie te controleren. Onder de heersende omstandigheden was loden noodzakelijk en het nalaten daarvan acht de raad een ernstig verzuim van betrokkene. Aan zijn verweer, dat hij niet heeft kunnen loden, omdat zijn bemanning daartoe de bekwaamheid miste, meent de raad geen waarde te kunnen hechten. Zo nodig had betrokkene zijn schip moeten stilleggen en zelf moeten loden. In de tweede plaats had betrokkene zijn koers kunnen controleren door een noordelijke koers te sturen en daarbij May Island in peiling recht achteruit te houden. Betrokkene zegt, dat hij op deze gedachte niet is gekomen. Ook dit acht de raad voor een ervaren gezagvoerder geen excuus en het nalaten hiervan eveneens een falen van betrokkene in zijn navigatie. Op grond van al het vorenstaande oordeelt de raad, dat het stranden en vergaan van de MUSKETIER moet worden geweten aan de schuld van betrokkene, weshalve de raad, mede in aanmerking nemende, dat betrokkene zich in 1952 en 1954 ook voor de raad heeft moeten verantwoorden, betrokkene straft door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één jaar. Tenslotte wil de raad nog opmerken, dat bij deze scheepsramp het nut van het gebruik van de moderne opblaasbare rubber reddingvlotten in plaats van reddingboten wel is gebleken.
1962-11-02: NvhN 02-11-1962: Bemanning gered. MUSKETIER aan grond gelopen. Alle zeven man van de kustvaarder "Musketier" (384 ton) van de reder J. J. de Looff te Groningen zijn vandaag gered nadat hun schip aan de grond was gelopen. De reddingsboot uit Anstruther in Schotland nam hen aan boord. De Musketier was op een rif gelopen dichtbij Crail. De reddingsoperatie verliep rustig, daar de zee betrekkelijk kalm was.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Lena' (bj 1938)
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: m.s. 'Lena' (bj 1938)
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Lena on the day of delivery: 22.09.1938
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: m.s. 'John V.' (ex 'Lena')
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Het m.s. JOHN V gedurende het zinken op 3 juli 1951 (foto 1)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het m.s. JOHN V gedurende het zinken op 3 juli 1951 (foto 2)
Gemaakt door: Foto Evening Post, Jersey

Omschrijving: Het m.s. JOHN V gedurende het zinken op 3 juli 1951 (foto 3)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het m.s. JOHN V gedurende het zinken op 3 juli 1951 (foto 4)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het m.s. JOHN V bij aankomst aan de werf om te worden hersteld na te zijn gelicht, juli 1951 (foto 5)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Het m.s. JOHN V bij proefvaart na te zijn hersteld bij Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet te Slikkerveer in1951 (foto 6)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Het m.s. JOHN V bij proefvaart na te zijn hersteld bij Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet te Slikkerveer in1951 (foto 7)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: m.s. 'Musketier' (ex 'Lena')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Musketier (ex Lena)
Gemaakt door: Rayner, Tom

Omschrijving: De Musketier gestrand op de rotsen van Balcomie Briggs, Fifeshire - foto nov. 1962.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De Musketier gestrand op de rotsen van Balcomie Briggs, Fifeshire - foto nov. 1962.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding