1973-09-28: |
IJmuiden, 28.09.1973: Om zes uur vanmorgen heeft zich op de Noordzee, twintig mijl westelijk van IJmuiden, een scheepsdrama afgespeeld, dat naar alle waarschijnlijkheid het leven heeft gekost aan vier personen. Bij het ter perse gaan van ons blad was de redding van zes opvarenden bekend. De stoffelijke overschotten van een vrouw en een man waren uit zee opgehaald. Men zocht nog naar twee vermisten, onder wie de kapitein van het schip de LELIEGRACHT uit Amsterdam. Even tevoren was door Scheveningen Radio een noodsein opgevangen, waarbij de LELIEGRACHT berichtte dat het in ernstige moeilijkheden verkeerde en dat het 1128 brt metende schip dreigde te kapseizen. Hulp van een reddinggsboot werd dringend gevraagd. Daarna zweeg de radio van de LELIEGRACHT voorrgoed. Zaterdag: Slechts drie woorden: “Wij gaan kapseizen “ vormden de schreeuw om hulp, die gisterochtend om twaalf minuten voor zes over de radio noodfrequentie weerklonk. Enkele ogenblikken later kapseisde de 1128 brt metende Nederlandse kustvaarder LELIEGRACHT in de kokende golven van de Noordzee. Vier opvarenden, kapitein J. van Hoven uit Castricum, zijn vrouw en twee Portugse matrozen kwamen bij deze scheepsramp voor de kust van IJmuiden om het leven. De overige bemanningsleden behielden het leven dank zij een grootscheepse reddingsactie. Drie stoffelijke overschotten zijn gevonden. Naar het lichaam van de kapitein dat men in zee heeft zien drijven, wordt nog gezocht. WIDKRACHT 9. De LELIEGRACHT, pas zes jaar oud en eigendom van de Amsterdamse rederij Spliethoff was van Antwerpen met een lading Soda-ash naar Pitea (Zweden). In de nachtelijke uren brak er een zuiwestelijke storm met windkracht negen los, die de lading deed schuiven. Toen Radio Scheveningen, die de noodgolf dag en nacht afluistert, het noodsein opving bevond de LELIEGRACHT zich op ongeveer 20 mijl tenwesten van IJmuiden. Onmiddellijk werd groot alarm gegeven en helikopters en vliegtuigen van de Marineluchtvaartdienst spoedden zich naar de plaats van de ramp. Omstreeks tien uur moet de LELIEGRACHT in de kokende golven zijn verdwenen. Ik zag nog juist hoe de Portegese kok Mario Silva en een Portugese matroos F. de Silva zich vertwijfeld vastklampten aan de railing. Zij waren niet meer instaat overboord te springen en gingen met het schip ten onder, vertelde ons gistermiddag op de Noordzee op een van de reddingsschepen, eerste machinist J. Broekstra. BLIKOPENER. Ook het reddingsvlot was nauwelijks meer van het snel zinkende schip los te maken. Met een blikopener op het touw inhakkend kon ik het vlot op het allerlaatste nippertje los krijgen, aldus machinist Broekstra. Op het vlot kreeg de machinist gezelschap van tweede machinist Roel de Jong en de Portugese matroos Jose Oliveira Gomez. Zij werden korte tijd later aan boord genomenvan de hulp gesnelde Noorse vrachtvaarder “GULFSTREAM “ . Inmiddels waren ook het Marineschip Hr. Ms. “Groningen“ dat op een nachtelijke manoeuvre was en twee helikopters gearriveerd op de plaats van de ramp. De helikopters pikten stuurman G. Tentinga en een Portugese matroos, die op een omgeslagen reddingsboot ronddreef, uit het woedende water op. Het Hr. Ms. “Groningen “ redde eveneens een Portugese matroos uit de golven. Het Marineschip arriveerde vanochtend in de haven van Den Helder. Inmiddels waren ook de IJmuidense reddingsboot “Johanna Louisa“ en de Wijsmulder-sleepboot “Stentor“ ter plekke aangekomen. De “Stentor“ bracht later op de dag twee stoffelijke overschotten, dat van de kapiteinsvrouw en een Portugese matroos in IJmuiden aan land. Het lijk van de andere Portugees bevindt zich aan boord van de reddingsboot, die samen met het Hr.Ms. “Groningen“ nog aan het zoeken is. De verloofde van de machinist Broekstra bleef op het nippertje gespaard van deze scheepsramp. Hoewel de vrouw het plan had mee te varen naar Zweden, stapte zij in Antwerpen van boord. Op het laatste moment had zij haar reisplannen gewijzigd.
|