Inloggen
LELIEGRACHT - ID 3669

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1967
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6729919
Nat. Official Number: 4197 Z GRON 1967
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: One mast
Rig: 4 winches, 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 984
Launch Date: 1967-10-20
Delivery Date: 1967-12-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 940
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 2732 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1128.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 756.00 Net tonnage
Deadweight: 1965.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 96006 Cubic Feet
Bale: 87011 Cubic Feet
 
Length 1: 72.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.51 Meters Depth, moulded
Draught: 5.21 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1967-12-06 LELIEGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. 'Grachtmij', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFOH

Ship Events Data

1967-10-26: NvhN 26-10-1967: Leliegracht te water. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen is met goed gevolg het casco van het nieuwe motorvrachtschip Leliegracht te water gelaten dat wordt gebouwd in opdracht van Spliethoffs Bevrachtingskantoor N.V. te Amsterdam. De Leliegracht behoort tot het openclosed shelterdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 1990 ton. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 73 meter, lengte tussen de loodlijn 66.10 meter, breedte op spant 10.80 meter, holte tot tussendek 3.85 meter, holte tot bovendek 6.45 meter en een maximum beladen diepgang van 5.20 meter. Voor de voortstuwing is een Werkspoordieselmotor van 940 pk geplaatst, die geheel vanaf de brug kan worden bediend. De bouw geschiedt onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A-I en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met ijsklasse n. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van de Leliegracht, voor dezelfde opdrachtgevers.
1967-12-07: Op 07-12-1967 als "LELIEGRACHT", zijnde een motorschip, metende 3195.29 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 14498 d.d. 30-11-1967, liggende te Waterhuizen, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4197 Z GRON 1967 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis (toilet officieren), 7.80 m. uit hekplaat, 3.80 m. uit de lengteas en 1.20 m. uit dek.
1968-01-03: NvhN 03-01-1968: Leliegracht afgeleverd. De N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen in Waterhuizen heeft het m.s. Leliegracht afgeleverd aan Spliethoffs Bevrachtingskantoor N.V. in Amsterdam. Het schip is gebouwd als open-gesloten shelterdecker volgens de nieuwe metingsvoorschriften. Dit betekent, dat dit schip een diepgang van 3,95 m heeft, terwijl eenzelfde vaartuig voorheen 'n diepgang van slechts 3.81 mocht hebben. De Leliegracht heeft een draagvermogen van 1230 ton als open shelterdecker, terwijl vroeger slechts 1200 ton mogelijk zou zijn geweest. Als gesloten shelterdecker heeft het vaartuig een draagvermogen van 1980 ton. Op het aantal bemanningsleden heeft een en ander geen invloed. De afmetingen van het schip zijn: Lengte over alles 73 ni; breedte 10,80 m.; holte tot hoofddek 3,85 m.; holte tot shelterdek.6,4s m. Als hoofdmotor staat een 940-pk Werkspoor opgesteld, waarmee een dienstsnelheid van ca. 11½ mijl wordt behaald. De Leliegracht werd gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A-l, IJsklasse II en Scheepvaart Inspectie.
1973-09-28: Final Fate:
Onderweg van Antwerpen naar Pitea en geladen met sodiumcarbonaat, komt het tijdens een zware storm 20 mijl noordwest van IJmuiden in moeilijkheden en kapseist op positie 52.30° N / 04.01° O. Diverse schepen w.o. de onderzeebootjager Hr.Ms. 'Groningen' en de Noorse coaster 'Gulfstream' schieten daarbij te hulp. Verder wordt een Lockheed-Neptune en een Lynx-helikopter van de Opsporings- en Reddingsdienst (OSRD) van de Marine Luchtvaartdienst ingezet. Zowel door de 'Gulfstream' als door de helikopter kunnen zeven mensen uit zee worden opgepikt. De kapitein en drie andere opvarenden verdrinken.

Noordzee, 28 November 1973: Het Nederlanse m.s 'LELIEGRACHT' [1967-1113] verliet op 27 September met een lading soda voor de Zweedse haven Pitea. Het weer was redelijk, maar in de nacht ruimde de wind naar het ZW en begon snel in kracht toe te nemen. Om 5 uur was hij aangezwollen tot acht beaufort. Een half uur later maakte het vrachtschip plotseling veertig graden slagzij over stuurboord. De kapitein stuurde een Mayday de ether in, daarna zweeg de radio. Alle radioverkeer met het schip was verbroken. Aan de Nederlandse Kust kwam een grootscheepse reddingsoperatie op gang. Op zee zetten de Noorse kustvaarder 'Gulfstream' en het marinevaartuig HMS 'Groningen' koers naar de opgegeven positie. Vanaf de Marinevliegbasis Valkenburg steeg een verkenningsvliegtuig op. Er werden twee helikopters bemand die vervolgens het luchtruim kozen. Uit IJmuiden spoedde de reddingsboot 'Johanna Louise' zich naar zee, sleepboten gooiden hun landvasten los en stoomden volle kracht het zeegat uit. Om 8 uur bevond het verkenningsvliegtuig zich boven het rampgebied en de piloot ontdekte een reddingsvlot met drie man. De helikopter bleef boven het wrak cirkelen en diende zo als baken voor de 'Gulfstream' die naar het vlot werd gedirigeerd. Dat schip nam de schipbreukelingen aan boord, waar de bemanning ze van de eerste zorg voorzag. Een drenkeling die op een omgeslagen reddingssloep had weten te kruipen werd gered door een andere helikopter. Twee anderen, een die zich aan een reddingboei had vastgeklemd en een ander die een zwemvest aan had, werden ook uit hun benarde positie bevrijd. De grootschalige zoektocht, die de schepen hadden ondernomen om de vier resterende vermisten nog levend in de woelige zee aan te treffen, bleek tevergeefs. Om twee uur 's middags werd het stoffelijk overschot van een man uit zee opgepikt, het werd later geindentificeerd als dat van de kapitein. De sleepboot 'Stentor' haalde nog het lichaam van een vrouw aan boord, de gevonden vrouw was de vrouw van de kapitein. Tegen het vallen van de avond werd het zoeken gestaakt. Een vermiste matroos werd niet gevonden. (Overgenomen uit het boek 'De verraderlijke Zee' van de Belgische schrijver Erik F. Baeyens)

1973-09-28: IJmuiden, 28.09.1973: Om zes uur vanmorgen heeft zich op de Noordzee, twintig mijl westelijk van IJmuiden, een scheepsdrama afgespeeld, dat naar alle waarschijnlijkheid het leven heeft gekost aan vier personen. Bij het ter perse gaan van ons blad was de redding van zes opvarenden bekend. De stoffelijke overschotten van een vrouw en een man waren uit zee opgehaald. Men zocht nog naar twee vermisten, onder wie de kapitein van het schip de LELIEGRACHT uit Amsterdam. Even tevoren was door Scheveningen Radio een noodsein opgevangen, waarbij de LELIEGRACHT berichtte dat het in ernstige moeilijkheden verkeerde en dat het 1128 brt metende schip dreigde te kapseizen. Hulp van een reddinggsboot werd dringend gevraagd. Daarna zweeg de radio van de LELIEGRACHT voorrgoed. Zaterdag: Slechts drie woorden: “Wij gaan kapseizen “ vormden de schreeuw om hulp, die gisterochtend om twaalf minuten voor zes over de radio noodfrequentie weerklonk. Enkele ogenblikken later kapseisde de 1128 brt metende Nederlandse kustvaarder LELIEGRACHT in de kokende golven van de Noordzee. Vier opvarenden, kapitein J. van Hoven uit Castricum, zijn vrouw en twee Portugse matrozen kwamen bij deze scheepsramp voor de kust van IJmuiden om het leven. De overige bemanningsleden behielden het leven dank zij een grootscheepse reddingsactie. Drie stoffelijke overschotten zijn gevonden. Naar het lichaam van de kapitein dat men in zee heeft zien drijven, wordt nog gezocht. WIDKRACHT 9. De LELIEGRACHT, pas zes jaar oud en eigendom van de Amsterdamse rederij Spliethoff was van Antwerpen met een lading Soda-ash naar Pitea (Zweden). In de nachtelijke uren brak er een zuiwestelijke storm met windkracht negen los, die de lading deed schuiven. Toen Radio Scheveningen, die de noodgolf dag en nacht afluistert, het noodsein opving bevond de LELIEGRACHT zich op ongeveer 20 mijl tenwesten van IJmuiden. Onmiddellijk werd groot alarm gegeven en helikopters en vliegtuigen van de Marineluchtvaartdienst spoedden zich naar de plaats van de ramp. Omstreeks tien uur moet de LELIEGRACHT in de kokende golven zijn verdwenen. Ik zag nog juist hoe de Portegese kok Mario Silva en een Portugese matroos F. de Silva zich vertwijfeld vastklampten aan de railing. Zij waren niet meer instaat overboord te springen en gingen met het schip ten onder, vertelde ons gistermiddag op de Noordzee op een van de reddingsschepen, eerste machinist J. Broekstra. BLIKOPENER. Ook het reddingsvlot was nauwelijks meer van het snel zinkende schip los te maken. Met een blikopener op het touw inhakkend kon ik het vlot op het allerlaatste nippertje los krijgen, aldus machinist Broekstra. Op het vlot kreeg de machinist gezelschap van tweede machinist Roel de Jong en de Portugese matroos Jose Oliveira Gomez. Zij werden korte tijd later aan boord genomenvan de hulp gesnelde Noorse vrachtvaarder “GULFSTREAM “ . Inmiddels waren ook het Marineschip Hr. Ms. “Groningen“ dat op een nachtelijke manoeuvre was en twee helikopters gearriveerd op de plaats van de ramp. De helikopters pikten stuurman G. Tentinga en een Portugese matroos, die op een omgeslagen reddingsboot ronddreef, uit het woedende water op. Het Hr. Ms. “Groningen “ redde eveneens een Portugese matroos uit de golven. Het Marineschip arriveerde vanochtend in de haven van Den Helder. Inmiddels waren ook de IJmuidense reddingsboot “Johanna Louisa“ en de Wijsmulder-sleepboot “Stentor“ ter plekke aangekomen. De “Stentor“ bracht later op de dag twee stoffelijke overschotten, dat van de kapiteinsvrouw en een Portugese matroos in IJmuiden aan land. Het lijk van de andere Portugees bevindt zich aan boord van de reddingsboot, die samen met het Hr.Ms. “Groningen“ nog aan het zoeken is. De verloofde van de machinist Broekstra bleef op het nippertje gespaard van deze scheepsramp. Hoewel de vrouw het plan had mee te varen naar Zweden, stapte zij in Antwerpen van boord. Op het laatste moment had zij haar reisplannen gewijzigd.
1973-09-28: De Reddingsboot. Dienst 4496, 28 september 1973. Om 06.35 uur ging de mrb Johanna Louisa naar zee op het noodsein dat de coaster LELIEGRACHT was gekapseisd. Het was buiig weer; het stormde uit het westen (windkracht 9) Er was geen nauwkeurige positie opgegeven. Maar onderweg kreeg de reddingsboot bericht dat het schip op ongeveer 20 mijl west van IJmuiden was gezonken. Via een aan de zoekactie deelnemend vliegtuig van de OSRD werd de Johanna Louisa naar wrakstukken gedirigeerd. Daar aangekomen werd één man opgehaald, die reeds bleek te zijn overleden. Ook de sleepboot Castor had twee doden uit het woelige water opgevist, onder wie de vrouw van de kapitein. De onderzeebootjager Groningen en het Noorse vrachtschip Gulfstream wisten elk drie opvarenden van de coaster levend aan boord te halen. Eén matroos werd nog vermist. Samen met het vliegtuig bleef de reddingsboot tot 17.30 uur zoeken, maar de vermiste werd niet gevonden. Na een zware tocht van 12½ uur meerde de Johanna Louisa weer af aan de steiger in IJmuiden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Leliegracht 1967
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Leliegracht 1967
Gemaakt door: Unknown