Inloggen
LEERDAM - ID 3649

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Nat. Official Number: 13910 ROTT 1921
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 108
Date Laid Down: 1919-06-30
Launch Date: 1920-12-06
Delivery Date: 1921-10-25
Technical Data

Engine Manufacturer: John Brown & Co. Ltd., Clydebank, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 4200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown-Curtis stoomturbine
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8854.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5404.00 Net tonnage
Deadweight: 11400.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 424000 Cubic Feet
Bale: 391000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 58.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 37.20 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
14 174 802 0 0 990
Configuration Changes

Datum 00-00-0000
Type: Rebuilt
Omschrijving: Door uitsloping van de passagiersverblijven veranderd in vracht-/passagiersschip met beperkte passagiersaccomodatie (Pass. 28). Tevens werd de tweede (dummy)schoorsteen verwijderd. Verbouwing uitgevoerd door P. Smit Jr. te Rotterdam. In 1949 is de accomodatie weer uitgebreid tot 98 passagiers.

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-25 LEERDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJCN

Ship Events Data

1927-02-18: Op 18.02.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 457 Z ROTT 1926
1934-09-00: In september 1934 is de LEERDAM door uitsloping van de passagiersverblijven veranderd in een vrachtschip met beperkte passagiersaccommodatie (28I). Tevens werd de tweede (Dummy) schoorsteen verwijderd. De verbouwing werd uitgevoerd door de machinefabriek & scheepswerf van P.Smit jr. NV Rotterdam. In 1949 is de passagiersaccommodatie weer uitgebreid tot 98I. ( voor 1934: 8.854B/5.404N/11.4 DW;D:14I/174II/802III;424g/391B)
1954-03-07: Final Fate:
De LEERDAM is op 7 maart 1954 voor sloop verkocht. De formele eigenaar werd NV Bureau Wijsmuller, scheepvaart, transport & zeesleepvaart maatschappij, IJmuiden, die de LEERDAM onder Nederlandse vlag met lading van Hamburg via de Perzische Golf naar Japan bracht. Het schip vertrok op 13 maart 1954 van Rotterdam naar Hamburg om te worden geladen en arriveerde uiteindelijk op 27 augustus 1954 te Yokohama. De slopers ware de IINO Schipbuilding & Engineering co. Ltd., die in september 1954 te Kawasaki met het slopen begonnen.

Gezagvoerders

Familiegegevens :

 

Jacob werd geboren op 30 okt. 1864 te Alkmaar als z.v. Jan Metz (huisschilder) en Aaltje Kruijt.

Jacob (28) (stuurman) trouwde op 17 nov. 1892 te Rotterdam met  Margaretha Catharina Hooybergh (30) – geb. te  Haarlem – d.v. Franciscus Hooybergh en Catharina Frikkee.

Jacob overleed op 02.11.1933 te Oegstgeest (woonplaats Ede) (69).

 

Opleiding :

Jacob werd op 03 aug. 1878 ingeschreven bij bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam 

Toeziend voogden: Regenten van het Burgerweeshuis te Alkmaar, die ook het inschrijfgeld betaalden, want beide ouders waren inmiddels overleden. 

Werd op 20 juli 1882 geplaatst als stuurmansleerling op het zeilschip NOACH IV, kapt. Gomes, van Rotterdam naar Java. Gage Fl. 12. Op 29 sept. terug van de reis met zeer goed attest.

Maakte vervolgens nog een reis als stuurmansleerling met de NOACH IV onder kapt. Gomes, van 13 okt. 1883 tot 01 nov. 1884 met zeer goed attest. Gage nu Fl. 18.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Vaart op 24 febr. 1885.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Vaart op 11 sept. 1890.

Jacob Metz kwam in dienst bij de Holland Amerika Lijn op 18 oktober 1890 als 4e stuurman op de P. CALAND. 

Ging  op 31 maart 1895 tijdelijk in dienst bij de Koninklijke Marine als Marine Reserve officier.

Vervolgens op 12 febr. 1896 een tweede keer voor een vervolg opleiding.

Waarna hij op 5 april 1899 nog eens voor 3 maanden een opleiding volgde.

Werd op 1 jan. 1903 bevorderd tot luitenant 1e klasse bij de Koninklijke Marine Reserve.

 

Kinderen :

- N.N. - overleden 1893

- Aaltje – geb. 08.04.1894 te R’dam.

- Jacob Franciscus – geb. 08.08.1897 te R’dam.

- Franciscus Jan – geb. 13.09.1898 te R’dam.

- Catharina Margaretha Leonie – geb. 12.11.1900 te R’dam.

- Jeanne Jacoba Gerbrandine – geb. 07.09.1902 te R’dam.

- N.N. – overleden 1905

- Margaretha Catharina Anna - overleden 1907 – oud 13 dagen.

 

De schepen van de kapitein :

 

*   02/1902 – 04/1902 van het s.s. SOESTDYK -  geb. in 1901

*   12/1904 – 03/1905 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   09/1905 – 04/1906 van het s.s.  SOESTDYK - geb. in 1901

*   04/1906 – 01/1914 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   01/1914 – 08/1914 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   10/1914 – 06/1917 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   05/1918 – 10/1921 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. EDAM - geb. in 1921

*   01/1922 – 11/1923 van het s.s. LEERDAM – geb. in 1921

 

 

Overige bijzonderheden :

 

Zie Verslag van de RvdS 1911 – Nr. 45 – Brand in de lading van s.s. SLOTERDYK op 19.02.1911

Zie Verslag van de RvdS 1913 – Nr. 71 – s.s. SLOTERDYK aanvaring met Am. Schoener op 22.07.1913

Zie Verslag van de RvdS 1923 – Nr. 48 – Aan de grond lopen van het s.s. LEERDAM op 07.01.1923.

 

Datum vanaf: 1922
Kapitein: METZ, JACOB

Familiegegevens

H.W. werd geboren op 21 okt. 1895 te Elten (Dld) als z.v. Mathias Philipp Florenz Wilhelm Löhr (ingenieur) en Stephanie Paulina Johanna Langenfeld. – Hij werd in 1895 ingeschreven te Amsterdam in bevolkingregister.

Stiefvader: Gerard Theodoor Harloff (landbouwer) – Balkbrug (Dedemsvaart)

H.W. werd bij de wet van 11.07.1921 genaturaliseerd (Staatsblad 925)

H.W. (26) (stuurman ter koopvaardij) trouwde op 26 okt. 1921 te Amsterdam met Louise Sophie Albertdiene Kleinschmidt (Duitse Nat.) (32) (onderwijzeres) – geb. 01.05.1889 te Oslebshausen (Dld) d.v. Louis Berthold Friedrich Kleinschmidt en Sophie Dorothea Auguste Rogge, wonende te  Geestemünde (Dld). (N.Holl.Archief te Haarlem – Akte nr. Sloterdijk Reg. S1 fol. 21 – akte plaats A’dam)

Zij scheidden op 28-12-1946 te Amsterdam.

Hertrouwd op ????? met Yvonne Berthe Pauline Hubert = 30-09-1899 / 22.02.1975 (75)

Hans Wilhelm overleed op 29 nov. 1967 (72).

Beide laatstgenoemden liggen begraven op de Algemene Begraafplaats Rozendaal.

 

Opleiding

Hans Wilhelm werd op 17 september 1913 aangenomen bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de opleiding op 3 aug. 1915 geplaatst als stuurmansleerling a/b van het s.s. ROTTERDAM varende op Noord-Amerika. Terug van zee op 2 sept. 1916 met voldoend attest.

Legde op 17 juli 1917 het examen derde stuurman Grote Stoomvaart af met goed resultaat.

’s-Gravenhage, 22 juli 1921. Geslaagd voor grote stoomvaart 2e stuurman: H.W. Löhr.

’s-Gravenhage, 17 april 1925. Geslaagd voor grote stoomvaart 1e stuurman: H.W. Löhr.

 

Kinderen

Hans Harro (1922) – geb. te Bremerhaven

Bedo Dieter (1926) – geb. te Rotterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/1943 – 05/1944 van het s.s. PHILIPS WOUWERMAN – geb. in 1943  

*   05/1944 – 12/1944 van het s.s. FORT ORANGE - geb. in 1943 

*   02/1945 – 12/1945  van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922.

*   03/1947 – 04/1948  van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1940.

*   06/1948 – 05/1949 van het s.s. ARKELDYK - geb. in 1945.

*   10/1949 – 06/1950  van het s.s. AMSTELDYK - geb. in 1944.

*   06/1950 – 08/1950  van het s.s. ABBEDYK - geb. in 1945.

*   08/1950 – 10/1950  van het s.s. SOMMELSDYK - geb. in 1939.

*   09/1951 – 12/1951  van het s.s. LEERDAM - geb. in 1921.

*   06/1952 – 07/1952  van het m.s. DONGEDYK - geb. in 1929.

*   02/1953 – 08/1954  van het m.s. DALERDYK - geb. in 1930.

*   10/1954 – 01/1955  van het m.s. DIEMERDYK - geb. in 1950.

*   03/1955 – 10/1955  van het m.s. RYNDAM - geb. in 1951.

Kapitein Löhr gaat op 31 okt. 1955 met pensioen na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van 60 jaar.

Overige bijzonderheden

Zie ook: https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/lohr-hans-w/

Zie ook: https://www.online-begraafplaatsen.nl/graf/662132/1008821/Hans-Wilhelm-Löhr-1895-1967

Datum vanaf: 1951
Kapitein: LÖHR, HANS WILHELM

Afbeeldingen


Omschrijving: LEERDAM, zoals ze werd gebouwd, met twee schoorstenen
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: LEERDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LEERDAM
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: LEERDAM
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: LEERDAM, 19 mei 1941 in New York met bewapening en pas deels in oorlogsgrijs
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: LEERDAM in war -grey
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

AH 090123

Londen, 9 januari. Het Nederlandse stoomschip LEERDAM, van Rotterdam naar New Orleans bestemd, is nabij Tampico gestrand, maar ogenschijnlijk zonder schade weer vlot gesleept. Certificaat van zeewaardigheid werd verstrekt.

NRC 100123

Tampico, 8 januari. Het Nederlandse stoomschip LEERDAM heeft op twee mijl zuid van hier aan de grond gezeten. Bij benadering worden de kosten geschat op USD 4.000.