Inloggen
LATONA - ID 3609

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1973
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8137770
Nat. Official Number: 4542 B GRON 1973
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 591
Delivery Date: 1973-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Caterpillar Tractor Company Inc., Peoria (Illinois), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 573
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Caterpillar Nr. 69B1407 Type D379-TA (x)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 804.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 378.00 Net tonnage
Deadweight: 1100.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 76.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.12 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.30 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1984-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Gebouwd als zandzuiger BALGZAND van V.o.f. Firma Brijder en Feenstra te Harlingen. In 1984 ingekort bij Dok Maatschappij N.V., Makkum

Ship History Data

Date/Name Ship 1983-07-06 LATONA
Manager: R. Schurink & A. van den Berg, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: R. Schurink & A. van den Berg, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFNE
Additional info: Ex beunschip BALGZAND

Date/Name Ship 1986-05-01 LATONA
Manager: V.o.F. Schurink & Pomp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Schurink & Pomp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFNE

Date/Name Ship 1989-06-22 LATONA
Manager: Pieter Pomp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Pomp, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFNE
Additional info: Op 31.03.1994: P. Pomp B.V. te Vogelwaarde.

Date/Name Ship 1995-00-00 MEANDER
Manager: Willem Leendert Mastenbroek, Vreeswijk, Utrecht, Netherlands
Eigenaar: C.V. Meander, Vreeswijk, Utrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vreeswijk / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 199?-00-00 MEANDER
Manager: Ewald Muller & Co. G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: C.V. Meander, Vreeswijk, Utrecht, Netherlands
Shareholder: Jan-Marten Mastenbroek
Homeport / Flag: Spijkenisse / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 2000-00-00 TIME IS MONEY
Manager: Ewald Müller & Co. GmbH & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: R.J. Strijker, Vreeswijk, Utrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vreeswijk / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 2006-11-20 TIME IS MONEY
Manager: Chr. Rijkeboer, Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Chr. Rijkeboer, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 2008-10-00 TIME IS MONEY
Manager: J. Doeksen, Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: J. Doeksen, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 2011-03-00 TIME IS MONEY
Manager: Jogo Short Sea Shipping B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Doeksen, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 2011-08-00 TIME
Manager: Jogo Short Sea Shipping B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lutana Watertransport B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Barendrecht / Netherlands
Callsign: PFXD

Ship Events Data

1973-07-25: V.o.f. Firma Brijder en Feenstra te Harlingen. (Vennoten zijn: Berend Brijder, zand- en grinthandelaar, te Harlingen, Albertus Brijder, zand -en grinthandelaar, te Midlum en IJsbrugt Feenstra, reeder te Harlingen) 25.07.1973 inschrijving in het Kadaster met brandmerk 4542 B GRON 1973. Op 22.08.1978 van V.o.f. Scheepvaartbedrijf Balgzand te Harlingen. (Vennoten zijn: IJsbrugt Feenstra, koopman, te Harlingen, Berend Brijder, koopman, te Wijnaldum en Albertus Brijder, koopman, te Midlum.)
1973-07-30: Op 30-07-1973 als "BALGZAND", bouw no. 591 van Scheepswerf Bijlsma B.V. te Wartena, zijnde een motorbeunschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Wartena, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 4542 B GRON 1973 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van de overstortkoker t.p.v. spant 31, 0 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas en 1.92 m. uit vlak.
1973-08-25: Leeuwarder courant 25-08-1973: Werf Bijlsma BV Wartena levert „Balgzand" af.
Wartena — Op de scheepswerf G. Bijlsma en zoon BV in Wartena is vrijdagmiddag omstreeks drie uur het zelfzuigend motorbeunschip „Balgzand" te water gelaten. Het schip is gebouwd In opdracht van het zand- transport- en overslagbedrijf Brijder en Feenstra te Harlingen. Het vaartuig werd gedoopt door mevrouw H. Feenstra-de Haan, moeder van een der firmanten van het Harlinger bedrijf. De „Balgzand" heeft een laadvermogen van 1200 ton, is 80 meter lang en 8.20 meter breed. De voortstuwing geschiedt door een Caterpillar dieselmotor van 573 pk. Het schip wordt bestuurd door middel van een hydraulisch Becker-Stabiloroer, bediend vanuit de stuurhut, waarvan het aluminiumgedeelte hydraulisch beweegbaar is.
1973-08-29: NvhN 29-08-1973: Zelfzuigend beunschip te water gelaten. Bij de BV Scheepswerf G. Bijlsma en Zn. te Wartena is het zelfzuigend motorbeunschip Balgzand te water gelaten. Het schip wordt gebouwd in opdracht van zand-, transport- en overslagbedrijf Brijder en Feenstra te Harlingen en heeft een laadvermogen van 1200 ton. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 80 meter, breedte over alles 8,20 meter en holte 3,25 meter. De voortstuwing geschiedt door een Caterpillar dieselmotor van 573 pk, die tevens de zandpomp aandrijft. De oplevering vindt plaats in september 1973. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een beunschip van 70 meter, met een laadvermogen van 1000 ton.
1973-09-25: NvhN 25-09-1973: Proefvaart Balgzand.
Vanuit de haven van Harlingen vond op de Waddenzee de proefvaart plaats van het zelfzuigende motorbeunschip Balgzand dat gebouwd werd bij scheepswerf Bijlsma B.V. te Wartena. Het vaartuig is 1200 ton groot. De hoofdafmetingen zijn: lengte 80 meter, breedte 8.20 m., holte 3.25 meter met een diepgang van 2.80 meter. De voortstuwing gebeurt met een 573 pk Caterpilmotor. Tijdens de proefvaart werd 1600 m 3 zand gezogen, dat werd gelost nadat in Harlingen de deelnemers aan de proefvaart van boord waren gegaan.
De Balgzand werd gebouwd in opdracht van de firma Brijder en Feenstra te Harlingen.
1975-02-26: Op 26-02-1975 als "BALGZAND", zijnde een motorbeunschip, metende 1130.528 m3 bruto verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no G 13039 d.d. 19-09-1973, liggende te Makkum, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 4542 B GRON 1973 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van de roef, 3.95 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 2.15 m. uit dek.
1983-07-07: Op 07-07-1983 als "LATONA", zijnde een motorvrachtschip, metende ± 800 G.T volgens declaration afgegeven te Rijswijk d.d. 04-07-1983, liggende te Makkum, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5351 Z GRON 1983 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand roef, 3.95 m. 1.80 m. uit hekplaat, 2.00 m. de lengteas en 1.48 m. uit dek. Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 4542 B GRON 1973 zijn vernietigd. (Vennoten van de V.o.f. Schurink & van der Berg zijn: Roelof Schurink, schipper te Krimpen a/d IJssel en Alfred van den Berg, schipper te Sluiskil.
1986-05-01: Vennoten van de V.o.f. Firma Schurink en Pomp zijn: Roelof Schurink, schipper te Krimpen a/d IJssel en Pieter Pomp, schipper te Rotterdam.
2011-04-04: De teboekstelling van 5351 Z GRON 1983 wordt op 04.04.2011 doorgehaald.
2011-09-14: Het schip wordt op 14.09.2011 opnieuw teboekgesteld met brandmerk: 23108 Z 2011.
2014-05-00: In 04-2015 herdoopt in GERO - B en in de binnenvaart (02605351) met thuishaven Steenwijk.

Afbeeldingen


Omschrijving: Latona 1973
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Meander 1973 ex Latona.
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Time is Money 1973 ex Meander ex Latona on 01.07.2007 at Rendsburg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Time is Money 1973 ex Meander ex Latona on 01.07.2007 at Rendsburg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Time is Money 1973 ex Meander ex Latona on 21.02.2009 at Delfzijl Eemskanaal Zijlvest.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Time is Money 1973 ex Meander ex Latona on 21.02.2009 leaving the sealocks Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Time is Money 1973 ex Meander ex Latona on 21.02.2009 leaving the sealocks Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Time 1973 ex Time is Money ex Meander ex Latona on 21-10-2011 at Harlingen.
Gemaakt door: Colman, L. (Leo)

Omschrijving: Time 1973 ex Time is Money ex Meander ex Latona on 30-05-2013 alongside the Pollendam, Harlingen.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Time 1973 ex Time is Money ex Meander ex Latona on 30-05-2013 alongside the Pollendam, Harlingen.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Gero-B 1973 ex Time ex Time is Money ex Meander ex Latona op 01-05-2015 in de Holl. IJssel te Krimpen a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Gero-B 1973 ex Time ex Time is Money ex Meander ex Latona op 01-05-2015 in de Holl. IJssel te Krimpen a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)