Inloggen
KUNLABORI - ID 3551

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5035036
Nat. Official Number: 2319 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 365
Launch Date: 1947-10-15
Delivery Date: 1948-01-31
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3376 Type (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 211.00 Net tonnage
Deadweight: 560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28200 Cubic Feet
 
Length 1: 47.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-01-16 KUNLABORI
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Schuitema & Reint Jacob Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFMN

Date/Name Ship 1955-01-17 BALTIC
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Blaauw, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PCXX

Date/Name Ship 1964-06-21 BALTIC
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Geert Blaauw (Hillechiena Alberdina Blaauw-Venema, Jan Hindrik, Geradus Hilke (tot 22.4.1965) en Hindrik Jan Blaauw), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCXX

Date/Name Ship 1964-12-24 BALTIC
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Geert Blaauw (Hillechiena Alberdina Blaauw-Venema, Jan Hindrik, Geradus Hilke (tot 22.4.1965) en Hindrik Jan Blaauw), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCXX

Date/Name Ship 1969-07-31 BALTIC
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCXX

Date/Name Ship 1969-10-23 BALTIC
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hoekman & Harmen Jan van der Plaats, Den Dolder, Utrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCXX
Additional info: Niet in het Kadaster geregistreerd.

Date/Name Ship 1970-06-29 SHAIKHAN I
Manager: Shaikhan Ahmad Alfarsi Co., Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Shaikhan Ahmad Alfarsi Co., Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait

Ship Events Data

1947-10-15: NvhN 16-10-1947: Martenshoek. Bij Bodewes' Scheepswerven werd Woensdag te water gelaten de stalen motorcoaster „KUNLABORI". groot ca 550 ton D.W. voor rekening van de heren J. Kunst en K. Schuitema te Groningen. De kiel is gelegd voor een dito schip, groot 450 ton, voor rekening van de heer B. Buining te Groningen.
1948-01-16: Op 16-01-1948 als KUNLABORI, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1124.63 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-01-1948 no. 7208, liggende te Delfzijl, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2319 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 4.50 m. uit de hekplaat, 0.35 m. uit de lengteas, 1.3m. boven het dek.
1953-12-26: Op 26-12-1953 kwam het m.s.”Walenburgh” in de haven van Rotterdam op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Schiehaven in aanvaring met de Nederlandse kustvaarder “KUNLABORI” .
Het Vrije Volk 05-04-1955: ,Kunlabori' schuldig aan aanvaring. Voor de Raad voor de Scheepvaart is gistermiddag- de behandeling voortgezet van de aanvaring, die het ms. „Kunlabori" op 26 December 1953 had met het ms. Walenburgh" op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Schiehaven.
Als betrokkene werd gehoord de kapitein van de „Kunlabori”, de heer J. H. de Jong, die verklaarde, hoe hij met zijn 500 ton metende schip van de Schiehaven naar de Parkkade wilde en daarbij de Nieuwe Maas moest oversteken. Ik heb de voorgeschreven seinen gegeven, maar van het m.s. „Walenburgh" heb ik geen seinen gehoord. Ik lag dwars op de rivier, vrijwel zonder vaart en de „Walenburgh" kwam op volle kracht op ons af. Ten slotte schampte de steven van mijn schip op de „Walenburgh" af. De schade was miniem. De loods van de „Walenburgh", de heer J. Noe, verklaarde dat de „Kunlabori" niet de hoofdvaarweg had mogen overstekenen en dat het schip, toen bleek dat het niet, zoals oorspronkelijk gedacht, naar zee ging, niet meer te ontwijken was. De inspecteur-generaal voerde aan, dat volgens de voorschriften de „Kunlabori" inderdaad had moeten wachten, tot de, hoofdwaterweg vrij was. Bovendien had men, ook voor deze korte reis, een loods dienen te nemen.. Hij had geen critiek op de navigatie van de „Walenburgh" en achtte de kapitein van de „Kunlabori" schuldig. Hij vroeg een bestraffing in de vorm van een berisping.
1960-04-23: 23.04.1960, tijdens de reis van Helsingborg naar Rotterdam met een lading goederen bij Brunsbuttel in aanvaring met Deense motorzeilschip “Cremona” 1939-199 BRT. Met enige schade heeft de BALTIC haar reis naar Rotterdam vervolgd.
sm. CREMONA af Sønderborg, 199 B.R.T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Hamburg til Åbenrå i ballast. Kollideret d. 23. april i Kielerkanalen. Søforklaring i Åbenrå d. 25. april. Kl. ca. 2050, da C., som havde lods om bord, var under indsejling til Brunsbüttel sluse, hørtes korte toner, og et skib, der senere viste sig at være hollandsk M/S „BALTIC", sås for udgående. C.s ror blev lagt hårdt bb., samtidig med at der blev afgivet 2 korte toner med fløjten. Samtidig hørtes 2 korte toner fra B., hvorefter C.s maskine blev beordret fuld kraft bak, samtidig med at der blev afgivet 3 korte toner med fløjten. Kl. 2100 tørnede B.s bb. bov mod C.s stb. side. Ved kollisionen skete der nogen skade på C. Anm. Søforklaring fra B. foreligger ikke.
1963-12-16: Na een aanvaring met het m.s. 'Emil Berger' in het Kieler Kanaal in zinkende toestand aan de grond gezet. Een week later vlotgebracht na naar Kiel gesleept voor reparatie.
1964-09-07: 07.09.1964: Op weg van Rotterdam naar Helsingborg en Malmö met 400 ton stukgoed, in de Sont benoorden het schiereiland Falster in de Lillgrunds Rännan aan de grond gelopen. Het schip kwam op eigen kracht vlot, maar bleek aanzienlijke bodemschade te hebben waardoor het schip lek raakte. Men voer volle kracht naar Malmö. Daar werd het schip gelost en ging het schip in dok voor reparatie. De kapitein werd door de Raad voor de Scheepvaart gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen te ontnemen voor de tijd van drie maanden.
1965-07-17: Op 17.07.1965, tijdens de reis van Wismar naar Gent, noord van de Friese Wadden eilanden aan de grond gelopen op de Westergronden.
1969-08-07: Op 07.08.1969 opgelegd te Groningen voor verkoop. Daarna openbaar verkocht.
1996-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Nog een foto van de KUNLABORI.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Kunlabori' (bj 1948)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Baltic 1948 ex Kunlabori
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Baltic 1948 (ex Kunlabori)
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: De Baltic in 1969 opgelegd liggende in het Oosterhamrikkanaal te Groningen.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BALTIC passage Kieler Kanaal. ( fotograaf: Kapt. P.K. van der Ploeg die met de "Oostmeep" op 31 Oktober 1968 schipbreuk heeft geleden en daarbij het leven verloor )
Gemaakt door: Ploeg, P.K. van der
Algemene informatie

 

NNO 210448
De Groninger coaster KUNLABORI deed op 8 april jl. de Franse havenstad Quimper, aan de Zuidkust van Bretagne aan. Het was het eerste schip van enige betekenis, dat sinds 1940,  toen de haven zwaar beschadigd werd, de stad bezocht, zo lezen we in het dagblad „Ouest-France." De KUNLABORI was met Engelse kolen geladen. Doordat de outillage van de haven geheel vernieuwd is, heeft men het schip in minder dan negen uur geheel kunnen lossen, terwijl men er voor de oorlog bijna twee dagen voor nodig had. Vanzelfsprekend heerste hierover in de stad grote vreugde en tijdens een officiële  ontvangst, moesten kapitein Kunst en de verdere bemanning vele vriendelijke woorden in  ontvangst nemen, o.a. van de voorzitter van de Kamer van Koophandel en de burgemeester van Quimper. Tenslotte liet kapt. Kunst de autoriteiten een kijkje nemen op zijn schip, dat algemeen geprezen werd, terwijl de heren in de stuurhut kennis maakten met een aperitief, dat evenzeer gewaardeerd werd.