Inloggen
KUBO - ID 3549

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1569 Z GRON 1932
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 129
Launch Date: 1932-03-31
Delivery Date: 1932-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5231 Type T (240x360)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 179.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 220.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10659 Cubic Feet
 
Length 1: 33.27 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.37 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.28 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-06-20 KUBO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Philippus Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHTK
Additional info: Call sign 1934: PFMQ

Date/Name Ship 1935-01-28 RAYCREEK
Manager: Samuel West Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Samuel West Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MBFM

Date/Name Ship 1956-00-00 RAYCREEK
Manager: R. Lapthorn & Company Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: R. Lapthorn & Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MBFM

Ship Events Data

1932-06-06: NvhN 16-06-1932: Scheepsbouw. Met goed gevolg heeft op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip "KUBO", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart- Inspectie voor de kleine kustvaart met uitbreiding op de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h Gebr. Sander aldaar, voor rekening van kapt. H. Ph. Bonnenga te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 33 M., breedte op de buitenkant grootspant 6.40 M., holte in de zijde 2.40 M. Het is groot 506 98 bruto M 3. en 254.90 netto M 3. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 2 tact Brons-motor opgesteld, met een vermogen van 100 e.p.k. Aan dek is op de mastdek een Vanern-Hanseas motordeklier geplaatst met een motor van 6 e.p.k. Het schip behaalde bij de proefvaart een snelheid van 8 mijl, en voldeed in elk opzicht ruim aan de gestelde eischen en werd dan ook met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1932-06-22: Ze wordt op 22-06-1932, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Hendrik Philippus Bonninga, schipper te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1569 Z GRON 1932 op het achterschip op de voorkant van de lichtkap van de motorkamer aan S.B. zijde.
1935-01-30: NvhN 30-01-1935: Het m.s. "KUBO" van H. P. Bonninga te Groningen, groot 179 ton bruto, gebouwd in 1932 is voor ongeveer £ 4750 verkocht aan Samuel West te Londen.
1935-02-01: Eemsbode, 01-02-1935: m.s. KUBO veranderd van eigenaar. Het te Groningen thuisbehorende motorschip “Kubo“, eigenaar kapitein H.P. Bonninga, is naar Londen verkocht. De Kubo werd in 1932 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf v.h. Gebr. Sander Delfzijl onder klasse Bureau Veritas.
1940-00-00: Van 1940 tot 1945 in dienst van de Engelse Marine en in gebruik als verzorgingsvaartuig in Poole en Londen.
1966-00-00: Final Fate:
Vierde kwartaal 1966 gesloopt te Hoo in Engeland.

Afbeeldingen


Omschrijving: Kubo 1932.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kubo 1932
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Raycreek 1932 ex Kubo.
Gemaakt door: Unknown