Inloggen
KROONBORG - ID 3546

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5197078
Nat. Official Number: 2976 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Rig: 8 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 246
Launch Date: 1953-11-07
Delivery Date: 1954-05-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4044 Type 6D8OD (400x600)
Speed in knots: 12
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 254.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 76850 Cubic Feet
Bale: 64900 Cubic Feet
 
Length 1: 73.22 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.39 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.80 Meters Depth, moulded
Draught: 4.319 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-04-28 KROONBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFLW
Additional info: Aanv. MEVO

Date/Name Ship 1973-02-02 KROONBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFLW

Date/Name Ship 1973-11-30 TANJA HOLWERDA
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHWX

Date/Name Ship 1980-11-24 TANJA HOLWERDA
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHWX

Date/Name Ship 1980-11-25 JENSON II
Manager: Jenson Lines Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Jenson Lines Pte. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Date/Name Ship 1982-00-00 JENSON II
Manager: Pasti Berjaya Enterprises Sendirian Berhad, Penang, Malaysia
Eigenaar: Pasti Berjaya Enterprises Sendirian Berhad, Penang, Malaysia
Shareholder:
Homeport / Flag: Penang / Malaysia
Callsign: 9MXC

Date/Name Ship 1990-00-00 CICELIA
Manager: Mee Lee Chong Pte Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Mee Lee Chong Pte Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQFH5

Date/Name Ship 1998-00-00 CICELIA
Manager: Prosperity Five Enterprise Pte. Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Prosperity Five Enterprise Pte. Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQFK5

Date/Name Ship 1999-00-00 CICELIA
Manager: Unknown
Eigenaar: Unknown
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Unknown

Date/Name Ship 2007-07-00 CICELIA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1953-05-29: Op 29.05.1953 wordt het schip in aanbouw bij het Kadaster teboekgesteld als KROONBORG, eigendom van de Firma Gebroeders Niestern, gev. te Delfzijl waarvan de firmanten zijn: Kees Niestern, scheepsbouwer te Delfijl, Berend Niestern, scheepbouwer te Delfzijl en Jan Niestern, scheepsbouwer te Groningen. Op 20.06.1953 eigendom van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. Voltooid op 28.04.1954.
1953-06-12: Op 12.06.1953 als schip nog zonder naam, bouwno. 246 van fa. Gebr. Niestern te Delfzijl, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 2976 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschild van het 2 luikhoofd op het shelterdek, 20.33 m. uit hekplaat, 2.15 m. uit de lengteas en 0.70 m. uit dek.
1953-11-07: NvhN 03-11-1953: Tewaterlating 1100 ton metende kustvaarder te Delfzijl. Op Zaterdag 7 November wordt van de werf van de firma Gebr. Niestern te Delfzijl te water gelaten de 1100 ton metende kustvaarder Kroonborg, die wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Wagenborgs Passagiersdiensten en Expeditiebedrijven aldaar. Dit is de grootste coaster die ooit in de omgeving van Delfzijl werd gebouwd.
1953-11-07: NvhN 07-11-1953: Stad en Provincie. Duizend ton coaster te water gelaten. Kroonborg te Delfzijl in zijn element. Van de werf van de fa. Gebr. Niestern en Co. te Delfzijl, is hedenmorgen de grootste coaster, ooit in de omgeving van Delfzijl gebouwd, met goed gevolg te water gelaten. Het is het m.s. Kroonborg, gebouwd voor rekening van Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De Kroonborg heeft een inhoud van 499 b.r.t. en een draagvermogen van 1050 ton d.w. Het schip is het grootste open Shelterdecktype van de kustvaartvloot. Onder toezicht van bureau Veritas hoogste klasse wordt het gebouwd voor de onbeperkte vaart. De afmetingen zijn: lengte over alles 73.50 meter, breedte 10.45 M. en diepte 5.75 M. Het schip zal worden voorzien van drie masten en twee laadpalen. Aan elke mast komen twee drietons-laadbomen. De gehele inrichting zal electrisch worden. Een 1150 p.k. motor zal zorgen voor de voortstuwing. Drie 6 cyl. hulpmotoren worden opgesteld. De Kroonborg zal precies door de Eemskanaalsluis kunnen. De sluis is namelijk 10.50 M. breed en het schip 10.45. Het schip is niet alleen het vlaggeschip van de rederij, maar van de gehele Groninger kustvaart. De burgemeester van Delfzijl, de heer J. A. F. Roeles, bevond zich onder de zeer talrijke aanwezigen. Mevrouw M. Wagenborg—Bos verrichtte de doopplechtigheid met een fles champagne.
1954-00-00: De KROONBORG is in 1954 het breedste schip dat ooit via de oude zeesluis naar buiten werd geschut. (zie foto's)
1954-05-05: Het Vrije Volk 05-05-1954: Wagenborgs vlaggeschip op technische proefvaart. Op de Eems werd Maandag de technische proeftocht gehouden met het nieuwe vlaggeschip van E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl, de Kroonborg. groot 1050 ton d.w. en gebouwd bij de firma Gebr. Niestern & Co, scheepswerven te Delfzijl. De Kroonborg, de trots van Delfzijl, is het grootste schip dat tot nu toe in dit deel van de provincie Groningen werd gebouwd. De Kroonborg, gebouwd onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie, onbeperkte vaart, zat de komende dagen nog enkele tochten voor genodigden houden. Het schip behoort tot het open shelterdektype. Met een 1150 p.k. Industriemotor werd een snelheid behaald van ruim 13 mijl. De kubieke inhoud voor granen bedraagt 76,500 voet. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 73,50 meter, breedte 10,45 en holte resp. 3,65 en 5,75 meter.
1954-09-22: NvhN 22-09-1954: De Kroonborg sneed vissersboot in tweeën. Opvarenden gered. Het vrachtschip Kroonborg uit Delfzijl is gisteren in dichte mist in aanvaring gekomen met een vissersboot uit Tiverton (Nova Scotia). De boeg van de Kroonborg sneed door het achterschip van de vissersboot, maar deze boot zonk pas toen de Kroonborg de twee vissers, Edward Young en Lloyd Guier, al had kunnen opnemen, aldus meldt United Press. De twee vissers stapten later op een andere vissersboot over en keerden naar huis terug. Het Delfzijlster schip voer door naar Hansport op Nova Scotia.
1964-01-21: In aanvaring met het Nederlandse m.s 'Batavier III' (498/49) op de Eems onderweg van Västeräs (Zweden) naar Delfzijl met een lading hout. Ze kreeg aanzienlijke boegschade die werd gerepareerd door Gebr. Niestern N.V., Delfzijl.
NvhN 21-01-1964: Boeg ernstig beschadigd. Delfzijlster coaster op Eems in aanvaring. (Van onze redacteur te Delfzijl ) In een dichte mist zijn in het Oostfriese Gaatje op de Eems de kustvaarders KROONBORG uit Delfzijl en BATAVIER III uit Rotterdam op elkaar ingevaren. De boeg van de Kroonborg werd hierbij ernstig beschadigd. Het schip was op weg naar Delfzijl. De Batavier III heeft de tocht naar zee kunnen voortzetten. De 760 ton dw. metende Batavier III van de rederij Wm. Muller te Rotterdam met kapitein Korving uit Scheveningen was vanmorgen omstreeks acht uur uit Delfzijl, waar stukgoederen waren gelost en geladen, vertrokken. Het Delfzijlster schip Kroonborg van de rederij Wagenborg, dat 1000 ton dw. meet, kwam met een lading hout voor een Delfzijlster houthandel uit Vasteras (Zweden). Na de aanvaring besloot kapitein F. de Nijs uit Terneuzen de Kroonborg voor anker te laten gaan. Van Delfzijl uit is de sleepboot Waterman met een deskundige van de rederij naar het schip gegaan. De Batavier III vervolg de, na zich op de hoogte te hebben gesteld van de schade, de reis naar Ant werpen. Bij de aanvaring, die omstreeks het middaguur nabij de boei G 2 (ongeveer tegenover Delfzijl) plaats vond, deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Beide schepen beschikken over radar. Naar verluidt zou op het radarscherm van beide schepen eikaars nadering wel zijn opgemerkt. Een aanvaring bleek echter onvermijdelijk: de schepen raakten elkaar op de kop. De deuk in de kop van de Kroonborg, zit iets aan stuurboordzijde. Het schip zal na lossing naar de scheepswerf van de firma Niestern te Delfzijl gaan.
1981-04-08: NvhN 08-04-1981: Coasters verkocht. Het Scheepvaartkantoor Holwerda te Heerenveen heeft twee kustvaarders verkocht. De Tanja Holwerda ging naar Singapore en werd herdoopt in Jenson 11. Dit vaartuig werd in 1954 als Kroonborg gebouwd bij Scheepswerf Niestern te Delfzijl. Het is van.het shelterdektype. Het heeft een draagvermogen van 1450 ton en heeft voor de voortstuwing een Industrie-dieselmotor van 1150 PK. De Arina Holwerda werd verkocht aan de heer F. de Jong te Heerenveen, die het onder de naam Spray in de vaart bracht. In 1974 is dit schip gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer te Stroobos. Deze singledeck motorcoaster met een draagvermogen van 1425 ton is voorzien van een Caterpillar-dieselmotor van 1140 PK.
1989-03-22: Op reis van Kota Kinabula (Indonesië) naar Singapore op 22.03.1989 op 28 mijl van Labuan door de bemanning verlaten i.v.m. brand op het achterschip. Later op de dag op sleeptouw genomen en op 23.03.1989 te Labuan binnengesleept. Op 24.03.1998 verder gesleept naar Singapore voor het lossen van de lading. Na inspectie gerepareerd en in 06.1989 weer in de vaart.
2011-06-00: In 06.2011 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. In 12.2012 nog in Equasis met vermelding: No Longer updated by (LRF) IHSF since 20-06-2011. (Vessels continued existance in doubt.)
 



Afbeeldingen


Omschrijving: KROONBORG te water op 07-11-1953.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: KROONBORG te water op 07-11-1953.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: KROONBORG, na de afbouw passeert, de oude zeesluis te Delfzijl naar de open zee.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KROONBORG, na de afbouw passeert, de oude zeesluis te Delfzijl naar de open zee.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Aan de kompaspaal.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: KROONBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: KROONBORG tijdens het kolen laden in Goole (UK).
Gemaakt door: Burnitt, Norman. Goole.

Omschrijving: KROONBORG (midden) in de 60er jaren in een drukke binnenhaven van de (toenmalige) KNSI (Kon. Ned. Sodaindustrie), thans AkzoNobel.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KROONBORG 1954 inkomend Delfzijl in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: TANJA HOLWERDA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JENSON II
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CICELIA
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)

Omschrijving: CICELIA
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 030757
Aanvaring tussen Nederlands en Duits schip.
In de sluis te Brunsbuttelkoog zijn het Nederlandse schip KROONBORG en het Duitse schip ELBE met elkaar in aanvaring gekomen. Beide schepen werden licht beschadigd, maar konden de reis voortzetten.