Inloggen
KRAMMER - ID 3541


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-04-24 / 1929-07-25 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 11618 ROTT 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 112
Launch Date: 1918-09-07
Delivery Date: 1919-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout-Gloeikop 15 3/4-17 11/16
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 336.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 197.00 Net tonnage
Deadweight: 500.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 42.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.57 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-04-24 KRAMMER
Manager: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHTR

Date/Name Ship 1921-10-00 NOORDKAAP
Manager: Klaas Deen, Katwijk aan Zee, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Klaas Deen, Katwijk aan Zee, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNBQ
Additional info: 1925 homeport Haren. (Gr.)

Date/Name Ship 1929-07-25 SYON PARK
Manager: W.T. Grieves, London, Great Britain
Eigenaar: W.T. Grieves, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1931-00-00 SYON PARK
Manager: V. Chinquegrani, Naples, Italy
Eigenaar: V. Chinquegrani, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IPBN

Date/Name Ship 1932-04-00 JOSEPH
Manager: A. Turcio, Naples, Italy
Eigenaar: V. Cinquegrani fu N., O. Bellesine fu A. en O. Turcio fu G., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IPBN

Ship Events Data

1918-09-07: NRC 070918
Rotterdam, 7 September. Van de werf der firma J.J. Pattje & Zonen, te Waterhuizen, is heden met goed gevolg te water gelaten de voor rekening van de Naaml. Venn. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij alhier gebouwde stalen motorschoener
KRAMMER, groot op 509 ton d.w. De afmetingen zijn: lengte 40 m, breedte 8,20 en holte 3,00 m. Het schip heeft een staande kiel van min. 300 mm. hoogte en is voorzien van een patent ankerspil, 2 handlieren voor laden en lossen en patent stuurwiel. Het heeft een 2 cylinder ruwolie Kromhoutmotor van 130 pk, met olietanks van ca. 2080 liter Inhoud. Dlt Is het twaalfde schip, dat voor rekening van de N.V. H.A.A.S. te water is gelaten. (Opm. In het boek "Dwars in het Winschoterdiep"- Scheepswerf Pattje Waterhuizen 1778-1998 staat echter als datum van de tewaterlating 26.06.1917 genoemd.)

NRC 260419
Amsterdam, 25 April. Van Delfzijl is naar Londen vertrokken de op de werf van Gebr. Pattje te Waterhuizen, voor de N.V. Holl. Alg. Atl. Scheepvaart-Maatschappij te Amsterdam nieuwgebouwde 3/m. motorschoener KRAMMER, groot 336 br. ton. Het schip werd gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas en voorzien van een Kromhoutmotor van 130 I.P.K. (Hbl)

1928-12-05: Op 05-12-1928 als NOORDKAAP, zijnde een stalen motorschoener, groot 336.18 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Klaas Deen, scheepskapitein en reeder te Haren (Groningen), van een nieuw brandmerk voorzien door het branden van 3831 Z ROTT 1928 op de pompkoker op het achterschip aan stuurboordzijde. (Opm.: Merken van vorige branding zijnde 11618 ROTT 1919 zijn onvindbaar.
1929-08-00: RN 25.08.1929: De naar Engeland verkochte Nederlandse motorschoener NOORDKAAP is herdoopt in SYON PARK. Het schip vertrok 19 augustus onder de nieuwe naam van Caen naar Fowey.
1936-09-26: Final Fate:
Onderweg van Benghazi naar Cagliari met een lading marmer ter hoogte van Malta ten gevolge een aanvaring met het Russische m.s. VOLGA (1930-3113 Brt) gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: three mast schooner KRAMMER
Collectie: Esman, Marius T.J.A.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NOORDKAAP (ex KRAMMER)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend **