Inloggen
AMSTEL - ID 354


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-04-10 / 1895-12-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Howaldtswerke A.G., Kiel, Germany
Werfnummer: 268
Launch Date: 1893-00-00
Delivery Date: 1893-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Howaldtswerke A.G., Kiel, Germany
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (23 & 37 1/3 - 27)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 492.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 344.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 173.80 Feet (British) Registered
Beam: 24.80 Feet (British) Registered
Depth: 13.50 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-04-10
Register nr: 0
Scheepsnaam: AMSTEL
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Es & Co., P.A. van
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: ja, voorlopige
te Kiel gebouwd1893-04-10, uitreiking77-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1893-04-10 AMSTEL
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NDCM

Ship Events Data

1895-12-12: Final Fate:
Met een lading stukgoed vertrokken van Rotterdam naar Hamburg. Ter hoogte van Noordwijk nog gepraaid maar sindsdien spoorloos. Op 13 februari 1896 spoelden goederen aan op Fanö (bij Esbjerg).
1895-12-13: Het vrachtschip ss. 'Amstel' (1893) van rederij P.A. van Es & Co. uit Rotterdam, op weg van Rotterdam naar Hamburg, wordt na vertrek vermist. Alle 15 opvarenden moeten hierbij om het leven zijn gekomen. Bron: 'De Zee' (1895)
1895-12-19: NRC 191295
Hamburg, 17 december. Men begint zich zorgen te maken over het niet arriveren van het stoomschip AMSTEL, dat 12 dezer van Rotterdam herwaarts vertrok en de 14e hier had kunnen zijn. Het stoomschip is in 1893 te Kiel van staal gebouwd. (opm: zie volgend bericht en NRC 271295)
1895-12-20: NRC 201295
Rotterdam, 19 december. Tot heden is geen bericht ontvangen van het stoomschip AMSTEL, 12 dezer van hier naar Hamburg vertrokken. Er werd heden op de beurs voor zover bekend vergeefs herverzekering gezocht op de lading, grotendeels uit koffie bestaand, tegen 75%. De AMSTEL werd het laatst gezien in de namiddag van donderdag 12 dezer bij Noordwijk door de gezagvoerder van het stoomschip STOOMVAART, dat nog dezelfde avond te Rotterdam van Hamburg arriveerde. (opm: de AMSTEL bleek met alle opvarenden te zijn vergaan; zie ook NRC 250296)
Edit this record
1895-12-27: NRC 271295
Londen, 26 december. Op het stoomschip AMSTEL, op 12 december van Rotterdam naar Hamburg vertrokken (opm: zie NRC 191295) met een kostbare lading koffie enz, is tot 85 guineas percent gedaan en is nu niet meer te verzekeren.
1896-01-07: PGC 070196
Amsterdam, 4 januari. Aangaande het Nederlandse stoomschip AMSTEL,12 december j.l. van Rotterdam met gemengde lading naar Hamburg vertrokken en het laatst gezien op de hoogte van Noordwijk, heeft men sedertdien niets meer vernomen. (opm: zie NRC 250296)
1896-02-25: Final Fate:
NRC 250296
Rotterdam, 24 februari. Een groot deel der wrakgoederen, te Fano (opm: Fanø, ter hoogte van Esbjerg) aangedreven, zijn afkomstig van het in december laatstleden met man en muis verloren geraakte stoomschip AMSTEL, van hier naar Hamburg bestemd. Deze goederen waren op 10 en 13 februari 1896 aldaar aangespoeld. (opm: zie PGC 070196)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bron niet opgegeven maar is van 18 februari 1872.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Lariby als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1872 van het ijzeren raderstoomschip “Prins van Oranje”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 160 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

18-02-1872 NRC.

De kapitein van de stoomboot PRINS VAN ORANJE, de heer K. Lariby, op de reis van hier (opm: Rotterdam) naar Duinkerken, is in de Noordzee over boord geslagen en verdronken. Hij laat een vrouw en drie kinderen achter. 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Lariby, K.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten