Inloggen
KORTENAER - ID 3517

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5147712
Nat. Official Number: 7466 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 237
Delivery Date: 1949-12-06
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3420 Type 6VD6A (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 410.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 266.00 Net tonnage
Deadweight: 530.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27500 Cubic Feet
Bale: 24750 Cubic Feet
 
Length 1: 47.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.84 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.74 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-11-23 KORTENAER
Manager: Jan Vermaas, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hollandsche Zeereederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFLC

Date/Name Ship 1961-01-19 HENNY J
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Geert Jonker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQR

Date/Name Ship 1967-01-03 MOVIK
Manager: Birger Norrback, Kristinestad, Finland
Eigenaar: Birger Norrback, Kristinestad, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristinestad / Finland
Callsign: OGTK

Date/Name Ship 1968-00-00 ULJAS
Manager: Heikki Häyrynen, Kristinestad, Finland
Eigenaar: Laivanisännistöyhtiö Uljas, Kristinestad, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristinestad / Finland
Callsign: OGTK

Date/Name Ship 1969-00-00 ALFA
Manager: Rederi A/B Alfa, Porvoo, Finland
Eigenaar: Rederi A/B Alfa, Porvoo, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Porvoo / Finland
Callsign: OGTK

Ship Events Data

1949-12-02: Op 02-12-1949 als KORTENAER, zijnde een stalen motorschip, groot 1157.59 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7902 d.d. 14-11-1949, liggende H.I. Ambacht, door C. van Asperen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, voorzien van een brandmerk door het inbeitelen van 7466 Z ROTT 1949 op het achterschip aan B.B zijde in achterkant dekhuis, 3.95 m. van de hekplaat, 1.25 m. uit de lengteas en 1.70 m. boven dek
1953-12-10: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Kortenaer, op reis in ballast van Struer naar Frederiksund, tijdens mist op het eiland Hesselö Lyn op 10 december 1953. Het zicht was matig, men voer volle kracht, 9 mijl. Het zicht werd slechter en omdat de stuurman geen routeboeien had gezien minderde hij om 01.10 uur vaart en waarschuwde de kapitein. Die kwam direct boven en nam de navigatie over. Men voer langzaam, 3 mijl, en gafde voorgeschreven mistseinen, een uitkijk stond voorop. Te 02.20 uur liep de Kortenaer aan de grond, de machine werd gestopt. Het schip maakte geen water. Het gelukte niet met roer- en schroefmanoeuvres vlot te komen. Te 03.15 uur trok de mist op en men zag toen dat schip gestrand was op Hesselö Lyn. Om 08.40 uur kwam het schip vlot. Oordeel van de Raad is dat de Kortenaer is gestrand doordat de kapitein bij dikke mist is blijven door varen, hoewel zijn gis zeer onbetrouwbaar was. Hij had, nadat hij geroepen was door de stuurman, direct moeten ankeren zoals de stuurman ook had geopperd. Doordat de kapitein niet tijdig ten anker is gegaan, heeft hij schuld aan de stranding. Daarom straft de Raad kapitein E. Meertens wonende te Rotterdam, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 15 november 1955
1969-11-28: Final Fate:
Aan de grond gelopen in de haveningang van Gefle. In zinkende toestand verlaten door de bemanning. Op 2 februari 1970 gelicht en naar Gefle gebracht, waar de lading werd gelost. Wrak verkocht aan I. Gudmunsson en in gebruik genomen als bergingsschip om het Duitse m.s 'Jürgen' te bergen op het Mälarmeer. In 1970 verkocht aan Lennart Johansson, Zweden en in 1972 gesloopt te Ystad (Zweden) door Personer & Co.

Afbeeldingen


Omschrijving: Kortenaer (bj 1949)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Kortenaer 1949.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Kortenaer 1949.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Henny-J (ex Kortenaer)
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Henny-J 1949 ex Kortenaer
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Movik 1949 ex Henny J ex Kortenaer
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Alfa 1949 ex Uljas ex Movik ex Henny J ex Kortenaer
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als ALFA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Als ALFA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Kade