Inloggen
KONNY M - ID 3505

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5193058
Nat. Official Number: 9069 Z ROTT 1954
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standaard scheepstype: Kriegsmarine smeerolietanker 'List'
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith-Tolkamer, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 226
Contractor: Chantier Navals de Caen, Blainville sur Orne, France
Werfnummer: X
Launch Date: 1955-05-07
Delivery Date: 1955-10-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Compagnie de Construction Mécanique Sulzer S.A., St. Denis, France
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer (1944) Nr. 24304/310 Type (290x500)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 212.00 Net tonnage
Deadweight: 815.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 30725 Cubic Feet
 
Length 1: 59.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.45 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.40 Meters Depth, moulded
Draught: 3.75 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1967
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 8cil 780 Pk MWM Type (320x480) 12 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-10-25 KONNY M
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFKZ
Additional info: Aanv. HANSA X

Date/Name Ship 1964-12-05 KONNY M
Manager: Muller & Reitsma N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFKZ

Date/Name Ship 1965-04-07 JUPITER
Manager: Gebr. Verstichelen, Gent, Belgium
Eigenaar: N.V. Naviganda, Gent, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Gent / Belgium

Date/Name Ship 1968-01-15 PETRO BOUSCAT
Manager: 'Sodeca', Société pour le Developement du Cabotage, Bordeaux, France
Eigenaar: 'Sodeca', Société pour le Developement du Cabotage, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: FUYR

Date/Name Ship 1970-00-00 PETRO BOUSCAT
Manager: Compagnie Européenne d´Armement, Bordeaux, France
Eigenaar: Compagnie Européenne d´Armement, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: FUYR

Date/Name Ship 1971-00-00 PETRO BOUSCAT
Manager: Petromer Société Maritime de Transports Pétroliers, Bordeaux, France
Eigenaar: Petromer Société Maritime de Transports Pétroliers, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: FUYR

Date/Name Ship 1972-00-00 PETRO BOUSCAT
Manager: Pétromer Sénégal, Dakar, Senegal
Eigenaar: Pétromer Sénégal, Dakar, Senegal
Shareholder:
Homeport / Flag: Dakar / Senegal
Callsign: 6VHO

Date/Name Ship 1978-00-00 PETRO BOUSCAT
Manager: Petromarine S.A., Bordeaux, France
Eigenaar: Petromarine S.A., Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: FUYR

Ship Events Data

1940-00-00: Op stapel gezet als smeerolietanker 'HANSA X' van de List klasse voor de Kriegsmarine.
1944-07-00: In Caen op de helling door het Britse leger buitgemaakt.
1952-05-02: Casco gekocht door Muller & Reitsma, 1953 opdracht aan N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith (226) om te worden afgebouwd.
1954-10-28: Op 28-10-1954 als "KONNY M" zijnde een motortankschip, nog niet gemeten, volgens opgave Bewaarder ca. 500 m3 bruto inhoud, liggende te Vlaardingen, door A.F. van Korlaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 9069 Z ROTT 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand stuurmachinekamer, 6.30 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit de lengteas en 1.43 m. uit dek.
1956-06-06: De Telegraaf 06-06-1956: Scheepsstaf bedwelmd. Brighton (Eng.), woensdag. De gezagvoerder en drie officieren van het 600 ton metende Nederlandse tankschip „KONNY M" zijn gisteren bewusteloos uit het ruim van het schip gehaald, waar zij waren bedwelmd door benzinedampen. Zij zijn in een ziekenhuis te Shoreham, waar de "Konny M" ligt opgenomen. De benzinedampen zijn waarschijnlijk vrijgekomen door een lek in een benzineleiding. De toestand van de officieren is alleszins bevredigend.
1958-05-16: NvhN 16-05-1958: Groninger kustvaarder verkeerde in nood. Landsend radio heeft noodseinen opgevangen van het Groninger kustvaartuig Musketier dat om assistentie van een reddingboot heeft gevraagd. De Musketier, die 384 brt. meet, heeft als positie opgegeven: vier mijl uit de kust van Cornwall bij Trevose Head. Het schip schijnt in moeilijkheden te zijn, doordat de lading is gaan schuiven. Een Engelse reddingboot heeft de Musketier bereikt en enkele opvarenden, onder wie de echtgenote van de kapitein en twee kinderen, aan boord genomen, nadat twee Nederlandse schepen, de KONNY M en de Vliestroom olie op de golven hadden gestort- De orkaan had een snelheid van 120 kilometer per uur. De Musketier heeft geseind niet langer in onmiddellijk gevaar te verkeren.
Leeuwarder courant 17-05-1958: Groninger kustvaarder in moeilijkheden. De 384 ton metende Groninger kustvaarder „Musketier" heeft gisteren voor de kust van Cornwall enkele angstige uren doorgemaakt, toen een zware westerstorm het schip in ernstige moeilijkheden had gebracht. De lading was gaan schuiven, het schip had 25 graden slagzij gekregen en de machine was tengevolge hiervan uitgevallen. De „Musketier" dreef stuurloos rond.
Kapitein-eigenaar J. J. de Looff uit Noorddijk gaf zijn eerste noodmelding kort na middernacht, toen de „Musketier" met 25 graden slagzij op 13 ½ mijl van Trevose Head in de storm dreef. Naast de bemanning bevonden zich ook de vrouw en de twee kinderen van kapitein De Looff aan boord. De reddingboot van Padstow voer uit, maar kon eerst het schip niet vinden. Toen zij naar de „Musketier" was geleid door vliegtuigen van de R.A.F., kon men door de hoge zee niet langszij komen, ook niet nadat twee Nederlandse schepen, de „Vliestroom" (500 ton) en de „KONNY M' (500 ton) olie overboord hadden gepompt teneinde het water kalmer te maken. Toen het weer enkele uren later wat beter geworden was seinde kapitein De Looff dat de toestand aan boord minder precair geworden was en dat er geen onmiddellijk gevaar meer was.
1964-12-05: Het Vrije Volk 05-12-1964: Half miljoen voor twee kustvaarders. Rotterdam (ANP) — De Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V. is voor een half miljoen gulden de nieuwe eigenaar geworden van de twee coasters „John M" en „Konny M", elk 500 brt, die in 1955 te Lobith en Blainville (Fr) werden gebouwd. De executoriale verkoping vond hedenmorgen plaats tijdens in openbare terechtzitting van de arrondissementsrechtbank in Rotterdam, ten verzoeke van de koper, de Nederlandsche Scheepshypotheekbank N.V. De executie geschiedde tot verhaal van ƒ 574.000, het schuldenbedrag, dat in de afgelopen jaren op beide schepen is komen te rusten. De twee coasters werden ingezet op ƒ 100.000. De „John M" en de „Konny M" waren eigendom van J. Mulder, reder en cargadoor in Schiedam.
1979-06-21: Final Fate:
Gestrand en gedeeltelijk gezonken in de Sanaga Rivier (Cameroun) in pos. 03.29.N. – 09.44.O. Ze was onderweg van Port Gentil naar Douala. Door de bemanning verlaten. Later ter plaatse gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Konny M. (bj 1946)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Konny M.'
Gemaakt door: Hill, Charlie A.