Inloggen
KONINGIN EMMA - ID 3492

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Nat. Official Number: 82 Z MIDD 1938
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Ferry
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 209
Date Laid Down: 1938-05-07
Launch Date: 1939-01-14
Delivery Date: 1939-05-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 10
Power: 12500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 stuks Sulzer diesel motoren elk 10 cil., type 10SD 58/84, gebouwd bij de KMS (nrs. 490 + 491) elk 6250 bhp 1 Schelde Yarrow ketel van de KMS (Nr. 231)
Speed in knots: 21.5
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 4135.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2100.00 Net tonnage
Deadweight: 2994.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 115.82 Meters Registered
Beam: 14.38 Meters Registered
Depth: 7.57 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 297
Configuration Changes

Datum 29-04-1946
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tot eind februari 1948 herbouwd bij De Schelde. Accommodatie dagdienst 1423 passagiers, nachtdienst 203 I, 94 II.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-05-20 KONINGIN EMMA
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PFKT

Date/Name Ship 1941-01-14 HMS QUEEN EMMA
Manager: Royal Navy, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Great Britain

Date/Name Ship 1948-03-05 KONINGIN EMMA
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PFKT

Ship Events Data

1939-01-14: RN 140139
H.M. de Koningin doopt de nieuwe veerboot m.s. KONINGIN EMMA te Vlissingen.
Ze arriveerde per trein te Vlissingen waar Koningin Wilhelmina verwelkomd werd door de Commissaris der Koningin in Zeeland jhr. Mr. G.W. Quarles van Ufford, de burgemeester van Vlissingen de heer C.A. van Woelderen en de Zeeuwse kamerheer in buitengewone dienst van H.M. de Koningin, jhr. W.Z. van Teylingen.
Na de begroeting reed de Koningin met haar gevolg naar de scheepswerf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde”. Na aankomst werd ze verwelkomd door de werfdirectie.
Na de toespraken van de heer B.E. Ruys, president commissaris van de Kon. Mij. “De Schelde” en van de president commissaris van de Mij. Zeeland, de heer Th. De Meester, verzocht ir. H.C. Wesseling aan H.M. de laatste beletselen te willen wegnemen. Na een korte rede gaf zij hieraan gevolg door met een zilveren bijltje een touw door te kappen, waarna een fles champagne tegen de kop van het schip stuk sloeg. Onmiddellijk kwam het schip in beweging, maar toen het anderhalve meter had afgelegd, bleef de KONINGIN EMMA op de helling steken. Onder koortsachtige spanning werd er onder het schip gewerkt om te trachten het schip weer vaart te geven. Tergend langzaam zakte het schip centimeter voor centimeter. Na twee uur te hebben gewacht was de KONINGIN EMMA circa 10 meter gezakt. Toen eerst besloot H.M. de Koningin te vertrekken. Ze reed met de auto naar Middelburg. Na haar vertrek verlieten ook de genodigden het fabrieksterrein om in het Grand hotel Brittannia de lunch te gebruiken. Om ruim 5 uur snelde de portier van Brittannia de eetzaal binnen naar de directeur van De Schelde, de heer A. Smit, met de verheugende mededeling dat de KONINGIN EMMA de helling had verlaten. Na een koortsachtige arbeid van vier uur had het nieuwe schip de strijd verloren.
(Note: twee artikelen samengevoegd en bekort)
1939-06-04: Eerste reis op 4 juni 1939.
1940-05-10: Naar Londen ontsnapt. Op 17 mei in dienst van het MWT, na september verbouwd bij Harland & Wolff, Belfast in landingsvaartuig. Op 14 januari 1941 in dienst als HMS QUEEN EMMA. Eind april 1946 terug in Vlissingen en herbouwd. Eerste reis Hoek van Holland-Harwich op 5 maart 1948 in de nachtdienst, in charter van British Rail. Zomer 1948 in charter Batavier Lijn Rotterdam-Londen.
1968-12-18: Final Fate:
Op 23 april 1968 is de KONINGIN EMMA voor GBP. 55.000,- voor sloop verkocht aan de Machinehandel & Scheepssloperij De Koophandel te Nieuw Lekkerland en op 25 april 1968 aan de sloperij overgedragen. Deze verkocht het schip door aan Jos de Smedt te Antwerpen. Op 21 december 1968 arriveerde de KONINGIN EMMA gesleept te Antwerpen.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KONINGIN EMMA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Koningin Emma 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als QUEEN EMMA 6 maart 1942 op de Lofoten
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: Koningin Emma als Queen Emma samen met haar zusterschip 12 december 1942
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: na verbouwing
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KONINGIN EMMA
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown