Inloggen
KONINGIN DER NEDERLANDEN - ID 3489

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1911
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 108
Date Laid Down: 1910-07-01
Launch Date: 1911-03-15
Delivery Date: 1911-07-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 8
Power: 6500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl., 24 7/16, 34 5/8, 47 1/4 & 70 7/8-47 1/4
Speed in knots: 14.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 8205.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4984.00 Net tonnage
Deadweight: 6650.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 285000 Cubic Feet
Bale: 253000 Cubic Feet
 
Length 1: 455.30 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 55.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 33.90 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
136 94 38 40 0 308
Ship History Data

Date/Name Ship 1911-07-22 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHMB

Date/Name Ship 1918-03-21 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-11-07 KONINGIN DER NEDERLANDEN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1911-03-15: NNO 150311
Amsterdam, 15 maart. Van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij werd heden in tegenwoordigheid van vele genodigden te water gelaten het nieuwe mailschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, gebouwd voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, Het is van dezelfde type als de PRINSES JULIANA, die verleden jaar 30 mei door H.M. de Koningin van stapel werd gelaten. Het heeft dezelfde afmetingen, nl. 473 voet lang en 55 voet breed. Er is plaats voor 100 passagiers 1e, 75 van de 2e, 34 van de 3e en 140 van de 4e klasse.
1911-07-12: RN 140711
IJmuiden, 12 juli. Het nieuwe stoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, zusterschip van de PRINSES JULIANA, heeft bij de heden op de Noordzee gehouden proeftocht aan alle gestelde eisen voldaan en is door de Maatschappij Nederland, voor wie het gebouwd werd, overgenomen. De directie deelde mee, dat het schip 15 mijl behaald heeft.
1918-03-21: Op 21 maart 1918 te San Francisco door de Amerikaanse Regering ingevolge het ‘Droit D’angarie’ in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht. Pas op 7 november 1919 weer aan de eigenaren teruggegeven. Het schip was door de Amerikanen als troepentransportschip gebruikt. De passagiersverblijven waren uitgebroken en het schip behoefde complete restauratie, die in Amsterdam plaatsvond.
1927-01-25: Op 25.01.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 235 Z AMST 1927
1932-02-00: Final Fate:
Nadat de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam het schip aanvankelijk in augustus 1930 zou komen, maar van koop na inspectie afzeg, werd de ‘KONINGIN DER NEDERLANDEN’ op 15 februari 1932 voor sloop verkocht aan de N.V. Frank Rijsdijk’s Industrieele Ondernemingen te Hendrik-Ido-Ambacht. Het schip arriveerde op 21 februari 1932 op haar laatste reis te Rotterdam.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Ouwehand, P.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in 1918
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: Koningin der Nederlanden 1911 in 1918 in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering - "Ship that brought us Home..."
Gemaakt door: Tropic Maritime Images
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering arriveert in 1919 te Newport News en brengt troepen terug uit Europa
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering 4 juni 1919 te Newport News
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: KONINGIN DER NEDERLANDEN in dienst als troepentransportschip voor de Amerikaanse Regering. Detail opname met de slaapkooien voor de troepen
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: dekaanzicht
Algemene informatie

NRC 150311
Scheepsbouw. Hedenmiddag werd van helling No. 1 van de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam met goed gevolg te water gelaten het dubbelschroef-mailstoomschip KONINGIN DER NEDERLANDEN, in aanbouw voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland en bestemd voor haar passagiers-, mail en goederendienst tussen Nederland en Ned. Oost-Indië.
Het schip is in hoofdzaak gelijk aan het de 1e juni 1910 van dezelfde helling te water gelaten stoomschip PRINSES JULIANA, terwijl in de inrichtingen bestemd voor passagiers en bemanning weer die verbeteringen zijn aangebracht, die sedert wenselijk zijn gebleken.
De hoofdafmetingen zijn: Lengte over alles 473'-0'' Eng., lengte tussen de loodlijnen 455'-0'' Eng., breedte op buitenkant spanten 55'-0'' Eng. en holte tot kuildek 20'-3'' Eng. De waterverplaatsing, op 24'-0'' diepgang, is 12.190 Eng. tonnen.
De bouw heeft plaats volgens de hoogste klasse van Lloyds + 100 A.1. naar het shelterdeck type, onder toezicht van de heer J.B. Slebe.
De passagiersinrichtingen bieden plaats voor: 115 passagiers 1e klasse, 83 passagiers 2e  klasse, 34 passagiers 3e klasse en 40 passagiers 4e klasse. De totale bemanning en personeel bedraagt plm. 160.
Ten gerieve van de passagiers zijn aangebracht op het promenadedek een deksalon 1e  klasse met daaronder gelegen eetsalon en rooksalons 1e en 2e klasse, op het opperdek een kinderkamer, op het kuildek een eetsalon 2e klasse, terwijl voorts een kajuit en een rooksalon 3e klasse aanwezig zijn.
De machinerie bestaat uit twee quadruple expansie hoofdwerktuigen, uitgebalanceerd volgens het Yarrow-Tweedy Schlick systeem, tezamen ontwikkelend 6.600 ipk. bij 86 omwentelingen per minuut. Zij zullen het schip een snelheid van plm. 16 knopen kunnen geven. De ketel-installatie omvat 3 dubbele en 2 enkele ketels, tezamen met 24 vuren, 16.316 vierk. voet verwarmend oppervlak, met een stoomdruk van 210 lbs. en voorzien van Howden's forced-draught. Een en ander, alsmede de hulpwerktuigen, werden geleverd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorweg-materieel.
Het schip is uitgerust met een complete elektrische inrichting voor verlichting, verwarming en voor het drijven van ventilators en diverse huishoudelijke werktuigen; verder is het schip voorzien van koud- en warmwater-leidingen; brandblus- en ontsmettingsinrichting, systeem Marot; Lloyd-Stone's hydraulisch-pneumatische schotdeur-sluitinrichting, telefoon, spreekbuizen, schellen, draadloze telegrafie, enz., zoals op moderne mailschepen gebruikelijk is. Een volledige Linde's koelinstallatie is aanwezig. De stuurmachine wordt vanaf de brug behandeld met telemotor.
De tien reddingboten op het sloependek zijn opgesteld onder Welln's kwadrant davits.
De bouw geschiedt onder toezicht van de heer M.A. Cornelissen wat het schip en van de heer S.G. Visker wat de stoomwerktuigen betreft.