Inloggen
KONING WILLEM III - ID 3487

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 91
Launch Date: 1900-00-00
Delivery Date: 1900-11-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 4000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 1/2, 39, 55 & 82-60
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4541.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2829.00 Net tonnage
Deadweight: 4767.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 159000 Cubic Feet
 
Length 1: 394.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 45.50 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 28.00 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
70 35 0 30 0 135
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-11-24 KONING WILLEM III
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHNK

Date/Name Ship 1914-06-18 ATENE
Manager: Societa Italiana di Servizi Marittimi, Venezia, Italy
Eigenaar: Societa Italiana di Servizi Marittimi, Venezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Venezia / Italy

Date/Name Ship 1916-08-00 N 111
Manager: Keizerlijke Russische Marine
Eigenaar: Keizerlijke Russische Marine
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1918-08-05 N 111
Manager: Gouvernement van Oostenrijk-Hongarije
Eigenaar: Gouvernement van Oostenrijk-Hongarije
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Ship Events Data

1900-11-27: NRC 27.11.1900: Amsterdam 25 november, Het aan de werf der Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland nieuw gebouwde stalen mail schroefstoomschip KONING WILLEM III, arriveerde hedennamiddag (ML: 25 nov.) kwart voor vieren van Vlissingen te IJmuiden na een zeer goed geslaagde proeftocht. Het schip stoomt morgen vroegtijdig naar Amsterdam op. Het schip is gebouwd volgens de hoogte klasse van Lloyds en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, en heeft de volgende afmetingen: grootste lengte 404 voet, wijdte 45 voet 6 duim, holte 29 voet 9 duim en diepgang 23 voet bij een waterverplaatsing van 8100 ton. Het is voorzien van een quadruple expansiemachine, in staat om 4000 IHP te ontwikkelen en het schip een snelheid van 14 knoop te geven. Het lossen en laden geschiedt geheel hydraulisch. Het schip is getuigd als tweemastscheoener met langsscheepse zeilen. De reddingboten zijn alle van staal.
Amsterdam, 26 november. De KONING WILLEM III, hier hedenmorgen aangekomen, is terstond in het dok gegaan. Het schip zal 8 december zijn eerste reis naar Indië ondernemen onder commando van de gezagvoerder D.J. Duinker.
1914-00-00: Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914 lag de ‘ATENE’ in een Roemeense haven en kon de Zwarte Zee niet meer verlaten. Zij werd in juni 1916 voor de duur van de oorlog afgestaan aan Rusland, ingericht tot hospitaalschip en in augustus 1916 als ‘N.111’ in dienst gesteld.
1920-02-02: Final Fate:
Op 13 maart 1918 werd het schip, dat als Russisch marine-transportschip NO 111 te Odessa lag, aldaar door de Oostenrijks-Hongaarse troepen aangetroffen. Ze kwam in dienst van het Gouvernement van Oostenrijk-Hongarije en werd te Odessa hersteld. Deze herstellingen waren op 3 september 1918 voltooid. In november 1918 werd het schip aangetroffen door geallieerde troepen, mogelijk Italiaanse. In maart 1919 werd gerapporteerd, dat het schip te Sulina lag. Van daar werd het schip waarschijnlijk op sleeptouw genomen, mogelijk naar Italië voor herstel, doch op deze reis strandde het schip op 10 februari 1920 bij Kunduzdere (nabij Karaburnu, Zwarte Zee) en bleef daar tot 1924 liggen, steeds meer tot wrak vervallen.
Op 12 juni 1924 werd een bergingscontract voor het wrak gesloten met de S.A. Fratelli Serra te La Spezia / Livorno en het wrak werd door de Britse sleepboot SEMPER PARATUS vlotgebracht, naar Istanbul gebracht en aldaar opgelegd.
Nog in 1924 werd het aan de verzekeraars geabandonneerd en "as lie" voor sloop verkocht aan R. Serra & F. Peresio te Genua. Tijdens de sleepreis van Istanbul naar de slopers te Genua liep het schip, weer of nog als ATENE, op 13 oktober 1924 op het eiland Skyros, ten oosten van Euboea, weer aan de grond en werd thans definitief geabandonneerd.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Duinker, D.J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Botje, G.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Holzapffel, W.M.

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De KONING WILLEM III liggend te Genua.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Een zeer bijzondere foto van de ATENE, ex-KONING WILLEM III (1900), liggende te Odessa in 1918.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Detailopname van de ATENA, liggend te Odessa in 1918. Het Rodekruisteken (hospitaalschip) is nog duidelijk in de schoorsteen zichtbaar.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Tijdens de bergingswerkzaamheden van het schip bij Kunduzdere in februari 1920.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het wrak nadert de haven van Istanbul, waar het opgelegd werd. Vaag in de verte (rechts van de vlaggemast) zijn nog de minarets van de Aghia Sophia, de tot moskee verbouwde kerk, zichtbaar.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Fleetlist made by "Afdeling Dislocatie" of the S.M.N. in Amsterdam.