Inloggen
KITTY-H - ID 3459

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5126392
Nat. Official Number: 3331 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 149
Launch Date: 1955-07-14
Delivery Date: 1955-09-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 400173 Type (285x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 390.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 236.00 Net tonnage
Deadweight: 472.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27400 Cubic Feet
Bale: 25500 Cubic Feet
 
Length 1: 50.72 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.77 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught: 3.08 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1971-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1971 wordt het schip als volgt omschreven: Zelfvarende zandzuiger, zijnde een beunschip met een beun (ruim) van 630 m3 en een zandpomp voor het nat laden en lossen van het zand met een 300 P.K. G.M. motor voortbewogen door een 300 P.K. MAN Dieselmotor, no 400173 aangebracht BB achterzijde van de motor. Het schip is gebouwd te Westerbriooek in het jaar 1955.

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-09-21 KITTY-H
Manager: N.V. Exploitatie Maatschappij 'Albino', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij Motorschip 'Kitty H', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. 'Express' (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmij en 50% Freight Express Ltd) en N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen (Lotisco) (50%)
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PFJR
Additional info: KITTY-H vernoemd naar familie J.G. Heighton, dir. Lotisco. Charter Wm.H. Müller & Co

Date/Name Ship 1957-11-16 GARONNE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Garonne', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V. (51%) en N.V. Express
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEFX

Date/Name Ship 1960-01-01 GARONNE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEFX

Date/Name Ship 1970-01-21 INTER-WAVE
Manager: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEWZ

Ship Events Data

1955-00-00: 04-09-1954 oprichting Rederij Motorschip "Kitty-H", Groningen,14-07-1955 te water gelaten, 21-09-1955 officiële proefvaart en opgeleverd door N.V. Scheepswerf Westerbroek v/h J.G. Bröerken, Westerbroek (149) als KITTY-H aan Rederij Motorschip "Kitty-H", 's-Gravenhage, in beheer bij N.V. Exploitatie Maatschappij "Albino", 's-Gravenhage (50% Lotisico (N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen), directeur J.G. Haighton, 's-Gravenhage en 50% N.V. Express (50% Freight Express en 50% N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, Groningen), in time-charter bij N.V. Wm.H. Müller & Co., Rotterdam op de dienst Parijs-Lissabon-Casablanca, zusterschip van de GIRONDE, brandmerk 3331 Z GRON 1955, roepsein PFJR, 390 BRT, 236 NRT, 472 DWT, G 776 m3, B 722 m3, 2 laadbomen van 3 ton SWL, 50,72 (46,49) x 7,77 x 2,37 x 3,080 meter, 320 EPK, 6 cyl, 4 tew, M.A.N. G6V42, Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg #400173, 9 kn. 07-1957 mede door problemen met de machine zou Lotisico haar 50% aandeel in m.s. KITTY-H willen verkopen voor ƒ 425.000, bovendien zou Kamp voor de charter bij Wm.H. Müller & Co. over de 2 vrijwel identieke schepen zelf willen beschikken, Wm.H. Müller & Co. wilde zekerheid dat het schip ten allen tijde voor haar diensten ingezet kon worden en drong er op aan het schip volledig in eigendom te nemen, 09-11-1957 de commissarissen S.J. Bijl, F. Eggar, Londen en A.T. v.d. Lecq, Voorschoten van N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij machtigden Kamp om voor ƒ 357.000 de KITTY-H aan te kopen en de oprichting van Kustvaartrederij m.s. "Garonne" voor de aankoop en exploitatie van de KITTY-H. 11-11-1957 de KITTY-H overgedragen aan N.V. Express, 11-11-1957 51% van de aandelen (51 parten) van N.V. Express verkocht aan N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij voor ƒ 357.000, 11-11-1957 oprichting Kustvaartrederij m.s. "Garonne", Groningen, boekhouder N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, 49 parten van N.V. Express en 51 parten van N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, 12-11-1957 het aandeel van N.V. Lotisico overgenomen door Kamp voor ƒ 220.000 middels een hypotheek, 16-11-1957 verkocht aan Kustvaartrederij m.s. "Garonne", Groningen, in beheer bij N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, Groningen, herdoopt GARONNE, roepsein PEFX. Eigenaren van Kustvaartrederij m.s. "Garonne" zijn N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij voor 51% (51 parten) en N.V. Express 49% (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij en 50% Freight Express). 1959 de hypotheek op het schip van ƒ 220.000 à 6% verstrekt door N.V. Lotisico, ’s-Gravenhage geheel afgelost. 390,34 BRT, 235,5 NRT, 480 DWT. 12-1959 voorstel van dhr. K. Kamp om de 49 parten van N.V. Express te verkopen aan N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij om de 2 vrijwel dezelfde schepen volledig in eigendom te exploiteren, de waarde van het schip schatte Kamp in op ƒ 625.000. 09-01-1960 de waarde bepaald op ƒ 612.245, de 49% van N.V. Express in Kustvaartrederij m.s. "Garonne" overgedragen aan N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, de Kustvaartrederij m.s. "Garonne" per 01-01-1960 ontbonden, de GARONNE ingebracht bij N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, Groningen, 05-02-1960 ingeschreven bij Kantoor van Bewaring der Scheepsbewijzen te Groningen. (Klaas Kamp, directeur van N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, overleed plotseling op 17 februari 1960).
17-08-1966 voorstel tot verkoop van de GARONNE aan kapitein K. Drent, Groningen, hij kon zelf ƒ 25.000 inbrengen, voor ƒ 425.000 zou Kamp een lening willen vertrekken tegen een 1e hypotheek op het schip, mede door Wm. H. Müller & Co. kon dat geen doorgang vinden. 03-02-1967 de verkoopprijs vastgesteld op ƒ 400.000, 2-1967 Deed of Covenants tussen N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij en G.T. Symons & Co. (Agencies) Ltd., Londen over de verkoop van de GARONNE voor ƒ 400.000 waarbij ƒ 100.000 te betalen aan Wm.H. Müller & Co. (Batavier) Ltd., Londen, 18-5-1967 Deed of Covenants opgesteld, bij verkoop zou het een buitenlands schip (Engelse vlag) worden, dat leverde nogal wat problemen en Wm.H. Müller & Co. kon dat niet waarderen, in de loop van 1967 is de verkoop niet doorgegaan. 18-11-1969 een koper bekend geworden; Intercar Ltd., Londen, de belangen daarin bedroegen: 50% N.V. Carebeka, 50% Samuel Stewart, Londen, directie: N.V. Carebeka, de verkoopprijs zou ƒ175.000 bedragen, 15-01-1970 (Müller) verkocht voor ƒ 175.000 aan N.V. Noord-Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, Groningen, herdoopt INTER-WAVE.13-3-1970 tijdens een reis van Terneuzen naar Selby, gelden met tarwe, op de Cockle Banks bij Great Yarmouth aan de grond gelopen, 19-03-1970 vlot gebracht en naar Rotterdam gesleept. 1970 afgekeurd, verkocht voor sloop (LR).1971 verkocht aan H. Vergeer's Scheepvaart & Handelsonderneming, 1971 gerepareerd, verlengd en verbouwd bij N.V. Scheepswerf Vlaardingen-Oost tot beunschip/zandzuiger voor de binnenvaart, herdoopt WESTGEUL, europanummer 2203331. 24-11-1982 verkocht aan V.o.F. Gebr. Vermeer, Oud Beijerland (vennoten Henrik Arie en Arie Hendrik Vermeer). 2003/4 verkocht aan Comar V.o.F., Lemmer. 615 PK, 452 kW, Caterpillar. 23-10-2012 in de vaart.
1955-07-14: NvhN 14-07-1955: Tewaterlating m.s. Kitty-H.
Bij de N.V. Scheepswerf Westerbroek v.h. J. G. Bröerken te Westerbroek werd gister te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Kitty-H, dat wordt gebouwd voor rekening van de rederij Kitty-H te 's-Gravenhage. De Kitty-H (bouwnr. 149) is van het gladdektype, meet ongeveer 400 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50.40 meter, breedte 7.75 meter en holte 4.10 meter. Het schip wordt speciaal gebouwd voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn). De voortstuwing zal geschieden door een 320 pk. motor, terwijl er tevens in de machinekamer twee van 20 p.k. elk zullen worden opgesteld. De Kitty-H is een zusterschip van het kustvaartschip Gironde, dat in Juni j.l. bij genoemde werf werd afgeleverd. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie.
Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 350 ton d.w. voor rekening van de rederij J. H. Ike te Haren.
1955-09-13: Op 13-09-1955 als "KITTY-H", zijnde een motorschip, metende 1105.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9980 d.d. 14-09-1955, liggende te Westerbroek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3331 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op de kampanje, 5.65 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1955-09-22: NvhN 22-09-1955: Proefvaart m.s. Kitty-H. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Kitty H, dat bij de N.V. Scheepswerf „Westerbroek" v/h. J. G. Bröerken te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de rederij Kitty H te 's-Gravenhage. Het schip werd speciaal gebouwd voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn). De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie.
1970-03-13: Onderweg van Terneuzen naar Selby aan de grond gelopen op de Cockle Banks bij Great Yarmouth. 19.03.1970 vlotgebracht en naar Rotterdam gesleept. Afgekeurd, 20-11-1970 verkocht aan H. Vergeer's Scheepvaart & Handelsonderneming. In 1971 gerepareerd, verlengd en verbouwd bij Scheepswerf Vlaardingen Oost en in gebruik als zandschip 'Westgeul' in de binnenvaart. Op 24.11.1982 van Vof Gebr. Vermeer, te Oud Beijerland (Vennoten Henrik Arie en Arie Hendrik Vermeer) In het boekje "Binnenvaart 1998" staat genoemd: 'Westgeul' reg nr. 22.03331 ex 'Garonne' ex 'Kitty H' (68,00 x 7,82 x 3,30 m - 1031 ton nog steeds van Gebr. Vermeer, Ranonkelstraat 14, 3261 BV Oud Beijerland. 2003/4 verkocht aan Comar V.o.F., Lemmer. 615 PK, 452 kW, Caterpillar. 23-10-2012 nog in de vaart.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Garonne 1955 (ex Kitty H.)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Inter-Wave 1955 (ex Garonne ex Kitty-H)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Binnenschip Westgeul 1955 (ex Inter-Wave ex Garonne ex Kitty-H)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Binnenschip Westgeul 1955 (ex Inter-Wave ex Garonne ex Kitty-H)
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Binnenschip Westgeul (ex Inter-Wave ex Garonne ex Kitty-H) op 27-03-1990, St. Philipsland.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Binnenschip Westgeul (ex Inter-Wave ex Garonne ex Kitty-H) op 13-03-1991, St. Philipsland.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)