Inloggen
KEYSER - ID 3433

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5186110
Nat. Official Number: 8230 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 291
Launch Date: 1952-08-20
Delivery Date: 1952-10-23
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 515
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4029 Type 8D70 (305x460)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 339.00 Net tonnage
Deadweight: 844.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 55.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.42 Meters Depth, moulded
Draught: 3.57 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-10-24 KEYSER
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johann Christiaan Smit van Vrije Nesse, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands
Callsign: PFJE

Date/Name Ship 1953-01-09 KEIJSER
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reederij De Noord N.V., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJE

Date/Name Ship 1964-12-24 KEYSER
Manager: J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij Gebroeders Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJE

Date/Name Ship 1971-09-06 GULF ENTERPRISE
Manager: Five Trust Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Five Trust Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EJV

Ship Events Data

1952-08-22: Het Vrije Volk 22-08-1952: Schip te water in Slikkerveer. Woensdag werd van een der hellingen der N.V. Scheepsbouwwerf voorheen De Groot en Van Vliet te Slikkerveer met goed gevolg het m.s. „Keyser" te water gelaten. Dit schip wordt gebouwd in opdracht van de rederij "De Noord". Mevrouw J. C. Smit—Van der Giessen nam de laatste beletselen weg. Het m.s. „Keyser" is het vierde schip van een serie schepen, die bij deze werf in aanbouw is. Het is van het gladdektype en heeft een laadvermogen van 850 ton.
1952-10-24: Op 24-10-1952 als "KEYSER", zijnde een motorschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8916 d.d. 14-10-1952, liggende te Rotterdam, door B. Wijnstekers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 8230 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 3.20 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek.
1952-10-27: Het Vrije Volk 27-10-1952: Slikkerveer voltooit twee schepen. De „Scheepsbouwwerf" (voorheen De Groot en Van Vliet) te Slikkerveer heeft, na een geslaagde proefvaart, de vierde van de zeven kustvaarders afgeleverd, die daar in aanbouw zijn. Het 500 ton metende ms. „Keyser" is overgedragen aan de rederij „De Noord". Alle schepen van deze serie zijn hetzelfde wat betreft de scheepsvorm en de algemene indeling. Motorinstallaties en andere onderdelen worden aan de wensen van de reders aangepast. De „Keyser" is van het gladdektype en voorzien van twee masten. Het schip is bijzonder geschikt voor het vervoer van deklading. Op de proeftocht werd een snelheid van ruim elf knopen bereikt. Dezelfde werf voltooide ook het motortankschip „Vleuten", dat vervaardigd werd in opdracht van de Verenigde Tankrederij te Rotterdam. Het schip is geheel gelast en wordt voortgedreven door een Bronsmotor van 100 pk. Een zusterschip van de „Vleuten", de „Vorden", is bijna gereed en zal eveneens binnenkort worden afgeleverd.
1957-10-16: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten van het motorschip Keyser, met een volle lading hout op weg van Karlstadt naar Leith, op ondiepten bewesten Kallandso in het Venermeer. Na vertrek uit Karlstadt om 19.30 uur leidde kapitein van der Veen de navigatie. Op 16 oktober 1957, te 01.30 uur gaf hij de wacht over aan stuurman Pot. Deze is in het bezit van het diploma stuurman beperkte kleine handelsvaart en had dispensatie om als stuurman op de Keyser te varen. De kapitein wantrouwde de navigatie van de stuurman niet. Deze reis was de eerste keer dat betrokkene in het Venermeer voer. De kapitein ging na 01.30 uur naar zijn hut. Hij werd om 02.20 uur opgeschrikt omdat het schip stootte. Hij ging direct naar de brug, het schip lag 270° voor, de motor was gestopt, maar het schip had nog enige voortgaande beweging. Het schip bleek geen water te maken, ook motor en roer functioneerden goed. Te 02.50 liet de kapitein langzaam vooruit slaan en toen te 03.00 uur het vuur van N.Klasgrundet weer wit was werd de machine volle kracht gezet. Oordeel van de Raad is dat de kapitein op het lastigste gedeelte van het traject zelf de wacht heeft genomen en eerst overgegeven heeft aan de stuurman toen deze in staat moest worden geacht om op het verdere gedeelte de navigatie te leiden. De stuurman heeft hierin gefaald maar de kapitein heeft dit niet kunnen voorzien. De Raad meent, dat de stuurman in het geheel niet heeft genavigeerd, en betwijfelt zelfs of hij wel heeft uit gekeken. Zeer waarschijnlijk heeft hij een licht van een schip voor dat van een boei gehouden. De Raad is dan ook van oordeel dat het stoten van de Keyser moet worden geweten aan de onzorgvuldige wijze, waarop de stuurman zijn wacht heeft gedaan. De Raad straft daarom stuurman A. Pot, geboren 21 mei 1901, wonende te Steenbergen door hem de bevoegdheid om als stuurman of kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één maand. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 8 april 1958
1973-12-05: Op 05.12.1973 door brand zwaar beschadigd te Karachi.
1978-02-00: Final Fate:
In 1977 opgelegd met machineschade. Op 10.02.1977 verkocht voor de sloop naar Pakistan. Op 11.02.1977 aangekomen te Gadania Beach om te worden gesloopt. In 02.1978. aanvang sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: De KEYSER op de dag van de tewaterlating, 20 aug. 1952
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: proefvaart KEYSER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KEYSER
Gemaakt door: Clarkson, John