Inloggen
KERKPLEIN - ID 3427

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Nat. Official Number: 4175 Z ROTT 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Bartram & Sons Ltd, South Dock, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 254
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Dickinson & Sons Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 27 5/8, 45 9/16 & 75-48.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5085.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3135.00 Net tonnage
Deadweight: 8200.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 446000 Cubic Feet
Bale: 425000 Cubic Feet
 
Length 1: 400.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 52.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 28.50 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 1940-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 5207, NRT 3090

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-00 RAMSAY
Manager: F. Bolton & Co., London, Great Britain
Eigenaar: Bolton Steam Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1929-00-00 KERKPLEIN
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Millingen', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Millingen', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHJC

Date/Name Ship 1947-07-00 OSSENDRECHT
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Motorschip 'Katendrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGPK

Date/Name Ship 1950-00-00 ALSTERTOR
Manager: Fisser & von Doornum, Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: 'Porta' Hamburger Reederei G.m.b.H., Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic

Ship Events Data

1929-10-15: Het vrachtschip ss. 'Kerkplein' 1921 (ex- 'Ramsey') van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' te Rotterdam, op weg van Rotterdam naar Narvik, loopt door het ploteling uitvallen van de stuurmachine op de Noorderpier van Hoek van Holland. Het schip weet op eigen kracht weer vlot te komen en keert terug naar Rotterdam voor herstel van de schade aan de voorpiek.
1930-11-16: Stranding van vrachtschip ss. 'Kerkplein' 1921 ex- 'Ramsey' van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' te Rotterdam tijdens slecht zicht (sneeuwbuien) op de rotsen van de Noorse kust in de buurt van Narvik. Het schip weet echter op eigen kracht weer los te komen.
1935-10-19: Stranding van de sleepboot 'Drente' (1894) van Bureau Wijsmuller op de kust van Egmond. De 'Drente' is uitgevaren om bij het vrachtschip 'Kerkplein' (1921) van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' assistentie te verlenen in verband met machineproblemen.
Hierbij krijgt de sleepboot een tros in de schroef tijdens de reddingsactie. Ook het vrachtschip ss. 'Kerkplein' (ex- 'Ramsey') strandt tijdens deze actie nabij Egmond aan Zee.
1940-05-14: De KERKPLEIN lag op 14 mei 1940 te Rotterdam. Op 5 augustus 1940 door de Kriegsmarine in beslag genomen en in dienst als moederschip voor landingsvaartuigen, kenteken R 23, sinds 1941 RO 23 voor actie Seelöwe. Sinds 25 november 1940 vanuit Antwerpen gebruikt voor landingsoefeningen. Sinds 7 april 1941 in dienst van Kriegsmarine Dienststelle Hamburg. Sinds 6 januari 1942 in beheer bij Bock, Godeffroy & Co., en sinds 12 januari 1944 bij de Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei.
1942-06-00: History
In juni 1942 heeft de KERKPLEIN circa 900 gevangen naar Narvik getransporteerd.
1945-09-21: Op 9 mei 1945 onbeschadigd te Kristiansand. Op 8 augustus 1945 te Oslo terug aan Nederland en op 21 september 1945 te Rotterdam terug aan rederij.
1946-04-10: Stranding van het ss. 'Kerkplein' 1921 (ex- 'Ramsey') van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' te Rotterdam, op weg van Cardiff naar Havana (Cuba) en varende in ballast, op de noordzijde van Hogsty rif. Het schip weet op eigen kracht los weer los te komen; echter alle bodemtanks zijn lek geraakt. Het schip zal hierna in Norfolk worden gerepareerd. Op 22 mei 1947 zal de 'Kerkplein' worden verkocht aan Maatschappij Motorschip 'Ossendrecht' te Rotterdam (Phs. van Ommeren's) en herdoopt in 'Ossendrecht'.
1953-09-18: Final Fate:
De ALSTERTOR arriveerde op 18 september 1953 te Bremerhaven aan de sloperswerf van de Eisen- und Metall K.G. Lehr & Co. Het slopen was in december 1953 voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: KERKPLEIN
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: KERKPLEIN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KERKPLEIN na de stranding bij Egmond op 19 oktober 1935.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: OSSENDRECHT
Gemaakt door: Onbekend (thumbnail tonen)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ALSTEROR in 1953 in Pensacola ex Ossendrecht / Kerkplein
Onderwerp: Kade
Externe informatie


Datum: 1935-10-21
Instelling: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beheerder)
Toegang: Polygoon Hollands Nieuws (producent)
Inventarisnr.:
Onderwerp: Stranding
Omschrijving: Stranding van twee schepen; Weekjournaal van Polygoon Hollands Nieuws van week 43 uit 1935.; Door zware storm stranden de schepen 'Kerkplein' en 'Drente' op het strand bij Egmond aan Zee. SHOTS: -Div. shots schepen op strand, veel publieke belangstelling.
Link openen