Inloggen
KELBERGEN - ID 3416

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Nat. Official Number: 8784 ROTT 1914
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Pickersgill & Sons Ltd, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 184
Launch Date: 1914-05-23
Delivery Date: 1914-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 40 & 68-48
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4823.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2968.00 Net tonnage
Deadweight: 8250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 429000 Cubic Feet
Bale: 408000 Cubic Feet
 
Length 1: 385.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 52.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 27.20 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-06-00 KELBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1917-07-05 KELBERGEN
Manager: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Eigenaar: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain

Date/Name Ship 1919-00-00 KELBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1951-04-00 PROTEUS
Manager: N.D. Lykiardopulo, Argostoli, Greece
Eigenaar: Compania Armadora de Sud America, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1953-00-00 LUCAS TRADER
Manager: Lucas Steamship Company Ltd, Hong Kong, Great Britain
Eigenaar: Lucas Steamship Company Ltd, Hong Kong, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain

Ship Events Data

1917-00-00: De ‘KELBERGEN’ werd in 1917 wegens de oorlogsomstandigheden tijdelijk onder Britse Vlag gebracht van de moedermaatschappij.
1927-01-19: Op 19.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 678 Z ROTT 1927
1954-00-00: (De naam ‘JAGRAKSHAK’, welke begin 1954 werd bekend gemaakt, werd vervolgens geannuleerd en het schip bleef varen als ‘LUCAS TRADER’, voor dezelfde rederij, echter sindsdien het Wheelock, Marden&Co Ltd. te Hong Kong als Managers_MN 5/55) Opm.: Mogelijk toch ‘JAGRAKSHAK’ tussen augustus 1954 en november 1954: T.B.V. Timecharter; bleef eigendom van de Lucas S.S. Co. Ltd.
1959-01-00: Final Fate:
De ‘LUCAS TRADER’ arriveerde op 14 december 1958 op haar laatste reis te Osaka (Japan), alwaar zij in januari 1959 voor sloop werd verkocht aan Kimoto (Iwai).

Afbeeldingen


Omschrijving: Kelbergen 1914
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kelbergen als Proteus
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 040614
Scheepsbouw. Te Sunderland is (opm: op 23 mei) te water gelaten het stoomschip KELBERGEN, in aanbouw voor de N.V. Furness' Scheepvaart en Agentuur Maatschappij te Rotterdam. De afmetingen van het schip zijn: Lengte 391 voet, breedte ruim 52 voet, holte ruim 29 voet. Het heeft een draagvermogen van ca. 8.200 ton. (opm: zie ook NRC 010714)

NRC 010714
Londen, 30 juni. Het nieuwe stoomschip KELBERGEN, te Sunderland gebouwd voor de N.V. Furness Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij te Rotterdam, dat onlangs heeft proef gestoomd, en thans op reis is van Fowey naar Noord Amerika, heeft bij voornoemde proeftocht uitstekend voldaan en een gemiddelde snelheid van 12 knopen behaald op de gemeten mijl. Het stoomschip is lang 400 voet, breed 52 voet 3 duim en hol 29 voet. Het heeft een draagvermogen van 8.200 ton en is ingericht om een grote deklast te kunnen vervoeren. Het stoomschip is in de hoogste klasse van de British Corporation geplaatst en geheel gebouwd volgens de Nederlandse wettelijke reglementen. De triple expansie machines met 25, 40 en 60 Engelse duim diameter hebben een slag van 48 Engelse duim.