Inloggen
KEDIRI - ID 3404


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Spar deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Blohm & Voss K.G.a.A., Hamburg, Germany
Werfnummer: 147
Launch Date: 1901-03-02
Delivery Date: 1901-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Blohm & Voss K.G.a.A., Hamburg, Germany
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 & 63-42
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3781.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2388.00 Net tonnage
Deadweight: 5500.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 271000 Cubic Feet
Bale: 257000 Cubic Feet
 
Length 1: 346.60 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 44.60 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 28.40 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-08-31 KEDIRI
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHGL

Ship Events Data

1901-03-02: NRC 05.03.1901: De 2e maart werd aan de werf der firma Blohm & Voss te Hamburg met het beste gevolg te water gelaten het voor de vrachtvaart op Nederlandsch Indië bestemde stoomschip KEDIRI, gebouwd voor de Rotterdamsche Lloyd en een zusterschip van het door dezelfde firma gebouwde stoomschip BESOEKI. De KEDIRI heeft een lengte van 360 voet, is breed 47-9 voet en hol 31-9 voet en heeft een laadvermogen van 5500 ton. De machine van het triple expansiesysteem kan ongeveer 1700 I.P.K. ontwikkelen en men verwacht dat deze het stoomschip een 11 mijls vaart zal doen lopen.
1916-11-30: Final Fate:
Op reis van Batavia via Kaapstad naar Marseille en Rotterdam met een lading bestaande uit Copra, Rijst, Spiritus, Tin, Rubber, en diverse stukgoederen werd de ‘KEDIRI’ op 30 november 1916 om 7.00 uur des morgens bij het eiland Gran Canaria, (Canarische Eilanden), op 10 mijl zuid-zuid-oost van de vuurtoren van Maspalomas, aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U.52’ aangezien diverse partijen van de lading wegens de bestemming Marseille als Contrabande werden beschouwd, moest, ondanks protesten, de ‘KEDIRI’ worden verlaten. Om 10.00 uur die morgen van 30 november 1916 verlieten de 43 opvarenden het schip met de sloepen, die door de ‘U.52’ naar Maspalomas werden gesleept en veilig aan land kwamen. De opvarenden van de ‘U.52’ hadden springlading aan boord van de ‘KEDIRI’ geplaatst, maar het schip zonk niet snel genoeg en werd de volgende dag door een tweede Duitse onderzeeboot, de ‘U.47’, met een torpedo tot zinken gebracht.
Opm.: De opvarenden waren door de ‘U.52’ naar de kust gesleept, de ‘U.52’ keerde terug naar de verlaten ‘KEDIRI’, beschadigd door de springlading en geschutvuur van de ‘U.52’, nog steeds drijvend en werd door de ‘U.47’ met een torpedo tot zinken gebracht. De ‘KEDIRI’ is dus op 1 december 1916 gezonken.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Smith, Klaas Thomas
Overige informatie: Woonplaats: Rotterdam

Afbeeldingen


Omschrijving: KEDIRI
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KEDIRI
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: KEDIRI, gekropt liggend te Cartagena (Spanje) nadat zij aldaar was binnengelopen met drie gebroken schroefbladen, december 1903
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade